W ciągu I półrocza 2012 sprzedaż oprogramowania dla małych firm spadła w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku – tak uważa aż 46 proc. resellerów, którzy sprzedają aplikacje do zarządzania przedsiębiorstwem i odpowiedzieli na pytania najnowszego barometru CRN Polska. Dla 33 proc. zbyt utrzymuje się na takim samym poziomie, wzrósł natomiast w przypadku 8 proc. respondentów.

Czasy, w których klient kupował po prostu oprogramowanie do obsługi firmy, cieszył się, że działa i „w czymś” mu pomaga, dawno już minęły. W okresie spowolnienia gospodarczego i utrzymywania się tendencji do minimalizowania wydatków w firmach klientowi trzeba przedstawić ofertę wyjątkową, która przekona go, że program, a raczej jego unikatowe funkcje, przyniesie firmie korzyści, które trudno byłoby osiągnąć w inny sposób (przy czym „inny” najczęściej oznacza tańszy lub darmowy) – tak mówią resellerzy i integratorzy. Zaznaczają jednocześnie, że tak można rozmawiać z klientem świadomym tego, iż warto inwestować w zaplecze informatyczne. Obecnie jednak duża grupa przedsiębiorców chce, a nawet jest zmuszona do oszczędzania, na czym tylko się da.

– Klienci dzielą się na dwie grupy – konkluduje Radosław Springer, właściciel opolskiego RAS Serwis, Centrum Obsługi Oprogramowania Symfonia. – Takich, którzy wiedzą, że jakość i profesjonalizm kosztuje, więc nie tną kosztów zbyt mocno, a czasem nawet kupują na wyrost, oraz takich, którzy wszystko chcieliby za darmo.

 

Rentowność? Przeciętna

Aż 88 proc. przedsiębiorców, którzy odpowiedzieli na pytania barometru CRN Polska, zajmuje się sprzedażą programów przeznaczonych do zarządzania firmą. Ich klientami są przede wszystkim małe przedsiębiorstwa (tę grupę odbiorców wskazało 32 proc. respondentów). O 8 proc. mniej odpowiedzi dotyczyła mikrofirm. Dla 23 proc. naszych respondentów natomiast głównymi odbiorcami są średnie przedsiębiorstwa. Biura rachunkowe w opcjach odpowiedzi stanowiły oddzielną grupę. Okazuje się, że są one klientami dla 18 proc. ankietowanych.

Zapytani o wytwórców programów, którymi handlują, resellerzy i integratorzy najczęściej wskazywali produkty Comarchu i Insertu. Dużo rzadziej natomiast na oprogramowanie Sage’a, Symfonii, Streamsoftu, Enova i na własne aplikacje.

Badanie Sygnity

Badanie „Oprogramowanie wspierające pracę MSP” przeprowadzone na zlecenie Sygnity wykazało, że programy służące do zarządzania procesami biznesowymi są powszechne w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Z rozwiązań księgowych korzysta 78,5 proc. badanych, programy do fakturowania ma 86,7 proc., a systemy do zarządzania personelem znalazły nabywców wśród 68 proc. Obecnie mniej popularne są zaawansowane rozwiązania, np. programy służące do zarządzania relacjami z klientami. Tylko 18,7 proc. ogółu małych i średnich firm korzysta z profesjonalnych narzędzi typu CRM (Customer Relationship Management). Takich programów najczęściej używają firmy handlowe (24 proc.) oraz, w identycznym stopniu, firmy usługowe, budowlane i produkcyjne. Jest to najczęściej wskazywany program, który przedsiębiorcy planują kupić.