Ciekawe czasy – tak wypada rok 2011 w ocenie producentów. Niewątpliwie był to okres trudny dla biznesu. W pierwszej jego połowie w magazy

nach zalegał sprzęt, na który przed świętami popyt był mniejszy niż się spodziewano. Następnie na rynku zapanował niepokój związany z trzęsieniem ziemi w Japonii, podczas którego ucierpiały fabryki ważnych dostawców. Druga połowa 2011 r. stała pod znakiem długu Stanów Zjednoczonych, pogłębiającego się kryzysu w strefie euro, poważnego spadku wartości złotówki. W dodatku na skutek powodzi w Tajlandii o 25 proc. spadło światowe zaopatrzenie w dyski i wzrosły ceny komponentów. Wiele firm, zaniepokojonych tymi informacjami, ograniczało koszty. Niemniej jednak w ciągu minionych 12 miesięcy niektóre segmenty rynku rozwijały się dynamicznie. Za przyczyną intensywnych działań producentów na dobre w świadomości odbiorców zaistniał cloud computing. Rozwijał się rynek urządzeń mobilnych. Rosła popularność smartphone’ów. Producenci uwierzyli w siłę tabletów i wprowadzali na rynek coraz to nowe modele. Niedługo po tabletach uwaga odbiorców skupiła się na ultrabookach.

Początek 2012 roku nie będzie łatwy. Pierwsza połowa przebiegnie pod znakiem problemów z dostawami HDD. Kryzys w strefie euro przyniesie poważne wyzwanie polskiej gospodarce. Możliwe, że firmy będą częściej inwestować w udoskonalenie systemów, którymi już dysponują, niż kupować nowe. Zainteresowaniem mogą się cieszyć rozwiązania zapewniające obniżenie kosztów działania przedsiębiorstw.

Dostawcy dysków SSD spodziewają się, że bieżący rok upłynie pod znakiem tego typu pamięci masowych. Poza tym przyniesie kontynuację trendów z 2011. Producenci liczą na dalszy wzrost popytu m.in. na smartphone’y i tablety. Prawdopodobnie równie dobrze jak w 2011 r. będzie się sprzedawać projektory. Na zbyt projektorów i telewizorów pozytywnie wpłynie Euro 2012. Popularność ultrabooków będzie natomiast zależała od ich cen. Na rynku pojawi się system operacyjny Windows 8, który spowoduje, że producenci będą wprowadzali nowe rozwiązania, zarówno w kategorii komputerów przenośnych, jak i tabletów.


Wzrośnie popyt na odbiorniki typu Smart

 

Arkadiusz Brzezicki, Sales Manager w Hannspree

Kryzys i mniejszy popyt sprawiły, że rok 2011 był trudnym okresem dla producentów elektroniki. Był to też pierwszy rok, w którym najwięksi dostawcy telewizorów radykalnie okroili plany sprzedaży i zysków. Pozycja czołowych marek japońskich uległa znacznemu osłabieniu na korzyść firm koreańskich i tajwańskich produkujących w Europie. Z technologicznego punktu widzenia nie pojawiło się nic, co napędziłoby koniunkturę. Trudno bowiem mówić o technologii 3D (z okularami), jako głównym bodźcu popychającym klientów do wymiany telewizora.

Japońskie przedsiębiorstwa (Sony, Panasonic) pogłębiły straty i zmniejszyły swoje udziały w światowej sprzedaży. Kilku znanych producentów zapowiedziało zamknięcie fabryk bądź rezygnację z wytwarzania telewizorów. Tanie chińskie marki i inne lokalne, wspierane przez producentów chińskich lub tureckich, straciły sporo udziałów w rynku światowym. Wynika to ze zmian polityki sprzedaży wielkich sieci detalicznych, które – po przykrych doświadczeniach związanych z jakością i serwisem – decydują się wrócić do zaufanych producentów.

Na tym tle osiągnięcia Hannspree wypadają bardzo dobrze. W Europie Zachodniej nasz udział w sprzedaży wzrósł z 0,8 proc. w I kwartale 2011 (pozycja 15.) do 1,8 proc. w III kwartale (pozycja 8.). Ponieważ w Europie Wschodniej nie jesteśmy obecni na wszystkich rynkach, w tym regionie wskaźniki nie wyglądają aż tak dobrze. Niemniej jednak udało nam się zdobyć w Polsce 10. pozycję.

W 2012 r. zamierzamy wprowadzić do sprzedaży telewizory typu Smart, przewidujemy bowiem, że polscy klienci zaczną się interesować zaawansowanymi technicznie odbiornikami. Nie bez znaczenia jest fakt, że rok 2012 przyniesie dwa ważne wydarzenia sportowe – igrzyska olimpijskie i Euro. Wielu kibiców zapragnie śledzić je na nowym telewizorze. Spodziewamy się popytu na kolejny odbiornik w gospodarstwie domowym. Dotyczy to urządzeń o przekątnych od 19 do 32 cali.