Polski rynek w 2011 r. wchłonął ok. 30 tys.
komputerów All-in-One – podaje IDC. To blisko13 proc. więcej niż rok
wcześniej. Gartner natomiast mówi o 35 tys. maszyn AiO w tym samym
okresie. Według firmy badawczej oznacza to 4-proc. wzrost w stosunku do
wyników roku 2010. Intel, powołując się na dane GfK Polonia, poinformował nas,
że w minionym roku sprzedano 26 tys. maszyn All-in-One.

Sprzedaż AiO wciąż stanowi
niewielki ułamek zbytu komputerów na polskim rynku. Marek Jaszczuk, dyrektor
Pionu Systemów PC w Tech Dacie, ocenia, że ich udział w zbycie
desktopów wynosi 1 – 2 proc. W opinii Macieja Piekarskiego,
IT product managera retail and technology w GfK Polonia, sprzedaż tych urządzeń
na tle zbytu tradycyjnych pecetów można uznać za zadowalającą. Jednak zdaniem
specjalisty dynamika wzrostu tego segmentu, sięgająca 40 proc. (2011 vs
2010), nieco rozczarowuje. – Wytłumaczeniem może być utrzymywanie przez
producentów dość wysokich cen tych produktów
– mówi Maciej Piekarski. –
Praktycznie nie zmieniły się one od 2010 r.
Według danych GfK Polonia
średnia cena maszyny AiO w roku 2010 wyniosła 2803 zł, w 2011
natomiast 2797 zł. A spadek cen komputerów mobilnych – netbooków
i notebooków – w ub.r., w porównaniu ze stosowanymi
w 2010, to średnio 9 i 7 proc.

AiO są przyszłościowe, bo…

• Reseller,
który wprowadzi do oferty AiO, zyskuje przewagę nad konkurencją i możliwość zwiększenia zysków.

• AiO stanowią
atrakcyjną alternatywę dla desktopa (duży monitor, duża wydajność) i notebooka (świetny wygląd), zapewniając resellerom wyższe
marże.

• Tradycyjne desktopy mają
wszyscy, ale stają się one coraz mniej atrakcyjne dla klientów.

• Klienci
chętnie wybierają notebooki, ale sprzedający je resellerzy muszą się pogodzić z niską marżą.

• AiO
umożliwiają resellerom wzmocnienie własnej marki, która wraz ze wzrostem
popularności notebooków traci na znaczeniu (tylko desktopy są
brandowane lokalnie).

Źródło: Intel

Przemysław Biel

Product Manager, Incom

W
ub.r. Incom odnotował 30-proc. wzrost sprzedaży komputerów All-in-One
w stosunku do notowanej w 2010. Praktycznie 90 proc. sprzedaży odbyło
się za pośrednictwem kanału resellerskiego. W halach nadal sprzęt ten
pojawia się dość rzadko, może z wyjątkiem produktów Apple’a w sieci
Media Markt. Szacowana sprzedaż w 2012 r. to ok. 30 tys. urządzeń,
jednak dostępność dysków będzie miała na pewno wpływ na zbyt w tej grupie
produktów.

AiO to ciągle mało znany produkt w Polsce. Wraz
z wprowadzeniem systemu Windows 8 popularność komputerów
z ekranem dotykowym powinna wzrosnąć i uważam, że to jest szansa dla
tej grupy towarowej w segmencie konsumenckim. Obecnie większość odbiorców to
małe i średnie firmy oraz instytucje państwowe. Rozwiązania AiO
spisują się u nich świetnie, co potwierdzają bezpośrednio partnerzy
Incomu.

Sposobem na generowanie wysokich marż przy sprzedaży tego
typu komputerów jest oferowanie rozwiązań kompleksowych, czyli sprzętu
z odpowiednim oprogramowaniem, montażem i wsparciem technicznym, jak
chociażby e-kioski, systemy kasowe, punkty informacyjne itp.

 
Producenci o liczbach

Niektórzy producenci komputerów All-in-One poinformowali nas
o swoich udziałach w tym segmencie. MSI podaje, powołując się na
raport Gartnera, że w ub.r. zdobyło 17 proc. polskiego rynku AiO,
plasując się na drugim miejscu. Udział Asusa natomiast, według informacji od
producenta, wyniósł 12 proc. HP pisze o 10-proc. udziale. Dostawcą
AiO od 2011 r. jest również NTT, któremu udało się sprzedać w tamtym
okresie 1 tys. urządzeń własnej marki (nie licząc zbytu AiO innych
producentów). Żadnymi liczbami nie pochwaliło się natomiast Lenovo, informując
jedynie, że systematycznie zwiększa sprzedaż komputerów tego typu. Jego pozycja
w segmencie All-in-One na świecie jest jednak bardzo mocna. Według raportu
Digitimes Research Lenovo ma szansę wyprzedzić Apple’a. Możliwe, że ten ostatni
sprzeda w 2012 r. 3,8 mln iMaków, Lenovo natomiast o 200
tys. więcej. Dostawcy pomoże silny popyt na AiO na rodzimym – chińskim
– rynku.

Kto sprzedaje, kto kupuje

Według informacji od
producentów strategicznym kanałem sprzedaży komputerów All-in-One są firmy
resellerskie i integratorskie (patrz ramka: Udział kanału i hal w
sprzedaży AiO). – Prym w zbycie rozwiązań typu AiO wiodą resellerzy,
z VAR-ami na czele
– mówi Marek Kołkowski, Business Development
Manager MSI. Karolina Jonko-Małecka, Country Product Manager z Asusa,
podkreśla, że ten typ peceta przestał się już kojarzyć jedynie
z urządzeniem przeznaczonym do zastosowań home entertiment, które
sprzedaje się za pośrednictwem hal. – Obecnie jest używany jako Point
of Sales, samoobsługowy punkt informacyjny, punkt rejestracji czy kasowy

twierdzi specjalistka. – Sprzedaż AiO do tych celów jest związana
z działaniem projektowo-wdrożeniowym. Dlatego zaangażowani są w nią
integratorzy. Oni oprócz sprzętu dostarczają klientowi również oprogramowanie.
Przedstawicielka
Asusa dodaje, że użytkownicy, dla których All-in-One jest tylko elementem
centrum domowej rozrywki, rzeczywiście zaopatrzą się w niego
w sklepach wielkopowierzchniowych.

Artur Długosz

Reseller Channel Manager, Intel

Działać na rynku komputerowym jest dzisiaj bardzo trudno – silna
konkurencja, małe marże, brak dużych projektów pobudzających sprzedaż.
Komputery AiO umożliwiają resellerom zróżnicowanie oferty, bo spełniają nowe
wymagania klientów. Partnerzy mogą zbudować rozwiązanie All-in-One,
dostosowując je do potrzeb klienta i jego możliwości finansowych. Komputery te
stanowią nowe źródło zysku dla resellera. Rynek nie jest nimi nasycony. Szybko
rośnie. Marże mogą być znacznie wyższe niż w przypadku np. notebooków. Komputery AiO umożliwiają
partnerom sprzedaż nowego rodzaju urządzeń pod własną marką, co dla wielu jest ważnym
elementem strategii. Resellerzy dotychczas zawsze mieli przewagę na rynku,
szybciej oferując nowe produkty i techniki. Im prędzej zainteresują się
komputerami AiO i wprowadzą je do oferty, tym prędzej utrwalą swoją pozycję na
tym wzrastającym rynku.

Marek Jaszczuk

dyrektor Pionu Systemów PC, Tech Data

Na rynku konsumenckim jest bardzo dużo urządzeń do wyboru, a komputery
All-in-One nie są szczególnie popularne. Połączenie wydajnego i zarazem
niewielkiego notebooka z 23-calowym monitorem i minidockiem wciąż pozostaje
bardziej atrakcyjne od zgrabnego, funkcjonalnego i uporządkowanego AiO, na
którym mimo wszystko nie da się popracować w samochodzie albo na tarasie. Poza
tym na rynkach światowych, a szczególnie w Stanach Zjednoczonych, swoistym
wzorcem dla AiO jest iMac, który swoją pozycję lidera buduje od lat. I na pewno
w 2012 r. nie odda prowadzenia. Jednak w Polsce iMac nie jest produktem
masowym. Ja zetknąłem się z zastosowaniem komputerów All-in-One do celów
biznesowych.

Jak resellerzy mogą zarabiać na AiO? Odpowiedź jest niby
prosta – mieć klientów, którzy dobrze za nie zapłacą. Jednak przekonanie enduserów
do wymiany posiadanych stacji roboczych wraz monitorami na AiO, zamiast tylko
wzmocnienia konfiguracji desktopów, nie jest prostym zadaniem. Pomoc może tu
stanowić oferowanie rozwiązań kompleksowych oraz przejmowanie starego sprzętu w
ramach rabatowych programów trade-up. Takie „odkupione” za ułamek wartości
jednostki mogą potem znaleźć swoich odbiorców, których budżety nie pozwalają na
większe inwestycje.

 

Dystrybutorzy potwierdzają informacje vendorów
podkreślających istotną rolę kanału resellerskiego w zbycie komputerów
All-in-One. W przypadku ABC Daty prawie cała sprzedaż tych urządzeń odbywa
się za pośrednictwem firm IT i trafia do MSP. – Mniejsza liczba AiO
znalazła nabywców w tradycyjnym retailu –
mówi Piotr Kozłowski,
Business Unit Manager odpowiedzialny za sprzedaż komputerów w ABC Dacie. –
Użytkownicy domowi wybierają raczej notebooki i tablety.

Podobnie sprzedaż AiO wygląda w Incomie. –
W halach ten produkt pojawia się dość rzadko
– twierdzi Przemysław
Biel, Product Manager w Incomie. – Może z wyjątkiem produktów
Apple’a w sieci Media Markt.

Marek Jaszczuk z Tech Daty dodaje, że konsumenci mają
bardzo dużo urządzeń do wyboru. – Według moich doświadczeń maszyny
All-in-One kupowane są zazwyczaj do zastosowań biznesowych, ze względu na swoje
zalety. Zajmują mało miejsca, łatwiej zarządzać takim komputerem niż zestawem
notebook plus monitor
– wyjaśnia. – Odbiorca prywatny z bardzo
szerokiej oferty, szczególnie urządzeń mobilnych, niekoniecznie wybiera AiO.

W przypadku NTT System większość tego typu komputerów
została sprzedana w przetargach (70 proc.). – W kanale
rozeszły się tylko pojedyncze egzemplarze. Ale mamy nadzieję, że w br. uda
nam się przekonać również resellerów do sprzedaży tych urządzeń
– mówi
Tadeusz Kurek, prezes NTT System.

Bariery i możliwości

Przyczyn, dla których resellerzy niezbyt chętnie angażują
się w sprzedaż AiO, według producentów i dystrybutorów jest kilka.
Tomasz Wańka, Business Unit Manager z Actionu mówi o przyzwyczajeniu
i upodobaniu resellerów do własnej produkcji komputerów. Tadeusz Kurek
przypomina, że maszyny All-in-One miały kilka lat temu nieudany start na naszym
rynku, co mogło zrazić do nich odsprzedawców. Były to urządzenia o dużo
niższych parametrach w porównaniu z desktopami. Prezes NTT System
tłumaczy, że teraz sytuacja uległa zmianie. Spektrum konfiguracji jest tak samo
szerokie jak w przypadku komputerów tradycyjnych.

Co wstrzymuje rozwój rynku AiO?

• przyzwyczajenia
zakupowe klientów

• AiO są ciągle
nowością na polskim rynku

• konkurencja ze
strony notebooków

• niechęć resellerów
do AiO, upodobanie do komputerów własnej produkcji

• słaba promocja
wśród użytkowników końcowych

• przekonanie
resellerów, że AiO nie można rekonfigurować

• brak systemu
operacyjnego optymalnego dla ekranu dotykowego

Źródło: producenci i dystrybutorzy

Karolina Jonko-Małecka

Country Product Manager LCD/miniPC EBOX/ AIO ETOP, Asus

Według naszych danych na polskim rynku w 2011 r. zostało sprzedanych 20,1
tys. urządzeń All-in-One. W 2010 nabywców znalazło 26 tys. Szacujemy, że w 2012
r. zbyt wyniesie ok. 25 tys. AiO wszystkich producentów.

Do czynników wspomagających sprzedaż można zaliczyć: olbrzymią promocję
paneli dotykowych na rynku telefonów komórkowych, bardzo intuicyjną obsługę
komputera przy zastosowaniu bogatego software’u do obsługi ekranów dotykowych
oraz fakt, że cały zestaw komputerowy to jedno urządzenie. Poza tym jest to
rozwiązanie użyteczne w przypadku zamówień projektowych, np. w punktach
informacyjnych, zakupowych. W niektórych przypadkach klient chce dostarczyć
informację na zewnątrz, nie pozwalając użytkownikom konfigurować ustawień.
Panele dotykowe są świetnymi pomocami naukowymi, sprawdzą się więc w szkołach.
Najważniejszym czynnikiem hamującym sprzedaż AiO jest natomiast jeszcze zbyt
słaba (choć rosnąca) promocja zalet tych urządzeń wśród klientów końcowych w
Polsce.

Klucz do sukcesu w pracy z AiO tkwi w pokazywaniu klientom,
jak można wykorzystać te produkty. Ci resellerzy, którzy sprzedają z sukcesem
komputery All-in-One, podchodzą kreatywnie do sprzedaży. AiO to nie tylko
doskonały produkt na półkę. Rynkiem zbytu są np. gabinety stomatologiczne,
szkoły nauki jazdy, kioski informacyjne. Należy sugerować i proponować
zastosowanie AiO oraz pokazywać klientom, jak wszechstronnie można je
wykorzystać.

 

 

Opinię Tadeusza Kurka potwierdza przedstawiciel Intela.
Komputery AiO stanowią istotny element w strategii producenta przyjętej
wobec partnerów handlowych. Według niego resellerzy powinni tworzyć własne
rozwiązania All-in-One. – I chcemy w tym pomagać partnerom –
mówi Artur Długosz, Reseller Channel Manager w Intelu. – Współdziałamy
też z dystrybutorami, namawiając ich, aby wprowadzali do oferty jak
najwięcej produktów przydatnych resellerom do tworzenia autorskich rozwiązań
AiO. Poza tym robimy szkolenia i przygotowujemy odpowiednią pomoc
marketingową dla partnerów pragnących rozwinąć sprzedaż komputerów All-in-One.

Specjalista uważa, że do tej pory główną barierą
w rozwoju sprzedaży tego typu maszyn była ich słaba dostępność
u dystrybutorów. – To powinno się szybko zmienić – dodaje
Artur Długosz. – Partnerzy będą mieli atrakcyjny wybór. Gorąco
wierzymy, że komputery AiO wzmocnią rynek resellerski w Polsce
i Europie.

Przedstawiciel Intela zaznacza, że w dziedzinie AiO
istnieje możliwość elastycznego doboru rozwiązań. Ma to pomóc resellerom
w dostosowaniu oferty tych komputerów do specyficznych potrzeb klientów.

Marek Jaszczuk, zwracając
uwagę na dużą konkurencję dla AiO ze strony note-
booków, podkreśla, że resellerzy mogą wspomóc biznes związany z AiO przez
oferowanie kompleksowych rozwiązań oraz przejmowanie starego sprzętu
w ramach rabatowych programów trade-up. Przedstawiciel MSI uważa, że
resellerzy na AiO będą w stanie zarobić więcej niż na notebookach. Muszą
tylko chcieć je oferować. Na wysokość ich marży pozytywnie powinny wpłynąć ceny
projektowe, które proponuje odsprzedawcom producent.

Marek Kołkowski

Business Development Manager MSI

W zależności od źródła mamy do czynienia z różnym wolumenem sprzedaży AiO
w ubiegłym roku. Zgodnie z raportem ośrodka badawczego Gartner w 2011 r. na
naszym rynku sprzedano nieco ponad 35 tys. komputerów tego typu. Co
najważniejsze dla nas – MSI uplasowało się na drugim miejscu z udziałem
przekraczającym 17 proc. Jeżeli natomiast będziemy rozpatrywać wzrost rynku AiO
w relacji rok do roku (2010 do 2011), to wyniósł on niespełna 4 proc., cytując
dalej raport Gartnera. Szczególnie ciekawy był jednak IV kwartał ub.r. Jak
podaje w swoim raporcie IDC, zdecydowanym liderem końca roku było MSI, zajmując
pierwsze miejsce pod względem sprzedaży AiO w Polsce. I taki trend zamierzamy
utrzymać również i w roku bieżącym. Zgodnie z najnowszymi prognozami,
spodziewamy się podobnego do zeszłorocznego, kilkuprocentowego wzrostu zbytu
komputerów All-in-One.

Na pewno znaczący wpływ na popyt na tego typu urządzenia
mają wszelkiego rodzaju dotacje z UE dla urzędów i firm. Kluczową rolę
odgrywają też resellerzy, którzy muszą chcieć oferować te rozwiązania zamiast
klasycznych desktopów lub notebooków. Jakie zauważamy czynniki hamujące? Ważne
są przede wszystkim przyzwyczajenie sprzedawców IT do tradycyjnych rozwiązań
desktopowych i niechęć do zmian. Wystarczy, że resellerzy będą chcieli
sprzedawać AiO, choćby w zastępstwie notebooków, na których na pewno nie będą w
stanie zarobić tyle, ile na tych komputerach.

Piotr Kozłowski

Business Unit Manager odpowiedzialny za sprzedaż komputerów
w ABC Dacie

W 2011 r. obserwowaliśmy dynamiczny wzrost sprzedaży
komputerów typu All-In-One. Okazała się prawie dwa razy większa niż w roku
2010. Jesteśmy przekonani, że trend wzrostowy będzie się utrzymywał, a w
dalszej perspektywie, m.in. dzięki premierze Windows 8, nawet jeszcze się
nasili. W mojej ocenie zdecydowana większość dystrybuowanych przez nas urządzeń
AiO trafiła do małych i średnich przedsiębiorstw. Mniejsza liczba znalazła
swojego nabywcę w tradycyjnym retailu. Użytkownicy domowi wybierają raczej
notebooki i tablety. Ograniczeniem w sprzedaży komputerów AiO jest brak systemu
operacyjnego optymalnego dla ekranu dotykowego. Dlatego duże oczekiwania
rozbudza premiera Windows 8. Niewątpliwie producentom desktopów typu A-Brand
bardzo pomogła sytuacja na rynku dysków w IV kwartale ub.r. W tym okresie
obserwowaliśmy dynamiczny wzrost sprzedaży wszystkich rodzajów desktopów.
Oceniam, że w przyszłym roku ta tendencja się utrzyma, mimo przywrócenia
normalnej dostępności dysków.

All-in-One są szansą na zyskowną sprzedaż dla resellera.
Podstawowe zadanie to uświadomienie klientowi, że taki produkt istnieje i da
się dostosować do jego potrzeb i oczekiwań. Zalet rozwiązania All-in-One nie
trzeba wymieniać. Zdecydowanie polecam resellerom oferowanie produktów uznanych
producentów, ze sprawdzonym wsparciem gwarancyjnym.

 

 

Przemysław Biel jest zdania, że szansą dla AiO
i w ogóle dla urządzeń z ekranem dotykowym jest wprowadzenie
systemu Windows 8, dzięki któremu popularność komputerów z takim
wyświetlaczem powinna wzrosnąć. Sposobem na dobry zarobek na tym sprzęcie jest
oferowanie rozwiązań kompleksowych, ze wsparciem technicznym.

AiO: prognozy na 2012 r.

Artur Długosz informuje, że według firm badawczych produkty
AiO należą do grupy najbardziej rozwijających się na rynku. – Na przykład
IDC prognozuje wzrost o 31 proc. (dane z początku 2011 r.)
w ramach komputerów niemobilnych
– mówi Reseller Channel Manager
Intela. – Według Gartnera w Europie AiO ma już 10-proc. udział
w rynku konsumenckim. W przypadku Polski GfK mówi o udziale
blisko 7-proc., który jednak szybko się zwiększa. Tak duży wzrost spowodowany
jest tym, że komputery All-in-One stanowią bardzo dobrą alternatywę dla tradycyjnych
desktopów i notebooków.

Specjalista zaznacza
również, że w Europie ok. 50 proc. sprzedaży AiO stanowią
produkty Apple’a. Według niego jednak odbiorcy oczekują nie tylko rozwiązań
znacznie bardziej przystępnych cenowo, ale wydajniejszych
i z większymi możliwościami konfiguracyjnymi. – Prognoza GfK
Polonia na rok 2012 mówi o 35 tys. sprzedanych komputerów All-in-One

dodaje Długosz. – Pojemność rynku biznesowego jest szacowana przez Intela na
drugie tyle.

Tadeusz Kurek

prezes zarządu NTT System

Rok 2011 był dla NTT System pierwszym rokiem sprzedaży komputerów typu All-in-One.
Łącznie sprzedaliśmy ok. 5 tys. urządzeń, z czego ok. tysiąca
własnej produkcji. Według naszych szacunków w 2012 r. polski rynek
wchłonie ok. 50 tys. urządzeń typu All-in-One.

Aby tak się stało, trzeba pokonać kilka barier. AIO miały już w poprzednich
latach nieudany start na naszym rynku, co mogło zrazić do tego typu rozwiązań
zarówno klientów, jak i resellerów. Niemniej jednak wcześniej były to
urządzenia o znacznie niższych parametrach w porównaniu
z komputerami stacjonarnymi.

Aktualnie AiO nie ustępują standardowym desktopom, mają tak samo szerokie
spektrum konfiguracji, a przy tym zajmują mniej miejsca
i charakteryzują się bardzo nowoczesnym designem. I właśnie duże
możliwości rekonfiguracji urządzeń są czynnikiem, który powinien sprzyjać ich
popularyzacji.

Moim zdaniem przy sprzedaży komputerów typu All-in-One
można uzyskać bardzo przyzwoitą marżę. Jednak, żeby osiągnąć
odpowiedni poziom sprzedaży, reseller przede wszystkim musi przekonać klienta
do tego rodzaju rozwiązań i umieć wyjaśnić różnice między rozwiązaniami
All-in-One a innymi typami komputerów.

Katarzyna Musiał

Product Manager, Acer

Sprzedaż desktopów jest na ugruntowanym poziomie. Z roku na rok
zwiększa się zbyt rozwiązań mobilnych, a udział komputerów stacjonarnych
w rynku maleje. Jednak liczba sprzedanych desktopów jest w gruncie
rzeczy podobna jak w latach poprzednich z lekką tendencją spadkową
w segmencie klientów detalicznych. Niemniej jednak komputery All-in-One
będą systematycznie powiększały swój udział w sprzedaży. W ostatnim
roku wzrost zainteresowania tego typu rozwiązaniami był szczególnie widoczny. Wiele firm postanowiło zamienić
tradycyjne desktopy na komputery AiO. Maksimum wygody, minimum kabli,
ograniczone zapotrzebowanie na energię i łatwość przenoszenia – to
zalety przemawiające za zakupem tego sprzętu. Możliwości, jakie daje interfejs
dotykowy w komputerach All-in-One, są już wykorzystywane w wielu
branżach. Jedyną barierą hamującą wzrost popularności tych komputerów są
przyzwyczajenia zakupowe klientów, którzy wybierali tradycyjne desktopy ze
względu na wyższą wydajność i potencjał do rozbudowy. Obecnie AiO dorównują
wydajnością tradycyjnym komputerom stacjonarnym – wyposażone są
w większości w podzespoły desktopowe i mają dokładnie takie same
możliwości.

 

Tomasz Wańka z Actionu uważa, że ze względu na szeroki
wachlarz zastosowań komputery All-in-One cieszą się rosnącym zainteresowaniem.
– W związku z tym spodziewamy się wzrostu sprzedaży o ok.
30 proc. względem wyników ubiegłorocznych –
mówi przedstawiciel
dystrybutora. – Według badań produkty te wykazują duży potencjał
– światowa sprzedaż AiO do 2014 r. ma wynieść 23,3 mln.

Zdaniem Marka Jaszczuka w roku 2012 należy się
spodziewać wzrostu sprzedaży AiO tylko nieznacznie przekraczającego ogólny
trend rynkowy – AiO są wciąż polem eksperymentów producentów
z rynkiem, do tego w przeważającym stopniu instytucjonalnym –

tłumaczy przedstawiciel Tech Daty. Dodaje też, że tendencje będą różne dla
różnych vendorów, zależnie od stopnia ich obecnego zaangażowania
w produkcję komputerów tego typu.

Zdaniem resellerów

Sebastian Bryksiński, Ultinet, Włocławek

Premiera komputerów AiO
wzbudziła duże zainteresowanie. W pierwszym okresie sprzedaży obroty były
obiecujące. Wkrótce okazało się jednak, że urządzenia te są delikatne
i mocno się nagrzewają, przez co układ chłodzenia hałasuje. Działanie
paneli dotykowych, w które są wyposażone, też pozostawia wiele do
życzenia.

 

Lech Dziewulski, Firma Handlowo-Usługowa Lech-Elektronika, Dębica

Sprzedaż komputerów
All-in-One jest znikoma. Kupują je ludzie, którzy dbają o estetykę
wnętrza. AiO stanowią np. element wyposażenia gabinetów prezesów firm.
W pewnym stopniu komputery All-in-One przyjmują się także w segmencie
przemysłowym.

 

Adam Niklewicz, Corporation. Adam Niklewicz Systemy Komputerowe i Consulting,
Jelenia Góra

Nie sprzedaję komputerów All-in-One. Unikam tego sprzętu
m.in. ze względu na problemy serwisowe. Na przykład trudniej dopasować pewne
komponenty do AiO.


Andrzej Sowiński

Country General Manager Lenovo

Dla Lenovo rynek AiO w Polsce nieustannie się rozwija, zarówno w segmencie
biznesowym, jak i konsumenckim. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że coraz
więcej użytkowników dostrzega zalety nowoczesnych desktopów, które oprócz tego,
że świetnie wyglądają, mają mocne konfiguracje.

Lenovo systematycznie powiększa sprzedaż w segmencie AiO. W trakcie
styczniowych targów CES zapowiedzieliśmy wprowadzenie do sprzedaży
innowacyjnego modelu A720 z 27-calowym ekranem. To będzie na pewno jeden z
czynników wpływających na zwiększenie sprzedaży w naszym kraju. Lenovo w Polsce
intensywnie rozwija współpracę z partnerami biznesowymi. Nasze działania mają
na celu zwiększenie dostępności sprzętu dla użytkowników, dlatego aktywnie
współdziałamy z dystrybutorami. Dobre relacje i wzajemne zaufanie to podstawa
osiągnięcia stabilnego wzrostu zbytu.

Pod względem sprzedaży komputerów w Polsce rok 2012 będzie
wyjątkowy i ciekawy. Konsumenci doceniają doskonale wykonane i innowacyjne
produkty, szczególnie w segmencie AiO. Komputery tego typu to ciągle nowość w
naszym kraju, a to stwarza dla nas duże pole do popisu. To także pewna
trudność, bo najpierw trzeba pokazać klientowi, że zakup produktu przyniesie mu
wymierne korzyści.



Tomasz Wańka

Business Unit Manager, Action

Ze względu na szeroki wachlarz zastosowań All-iIn-One cieszą się rosnącym
zainteresowaniem. W 2011 r. sprzedaliśmy 3372 takie komputery, co jest bardzo
satysfakcjonującym wynikiem i stanowi niemal 100-proc. wzrost sprzedaży w
stosunku do notowanej w 2010 r. W związku z tym w br. spodziewamy się wzrostu
zbytu o ok. 30 proc. AiO wykazują duży potencjał sprzedażowy. Jak wskazują
badania, zbyt tych urządzeń do 2014 r. wzrośnie do 23,3 mln rocznie.

Czynnikami wspomagającymi sprzedaż są na pewno kompleksowość
i kompaktowość urządzenia, dzięki czemu pasuje ono do rozwiązań, które są poza
zasięgiem klasycznego peceta. Sprzedaż AiO ograniczana jest jednak przez
upodobanie resellerów do własnej produkcji, która zapewnia większą elastyczność
tworzonych konfiguracji. W Polsce mały montaż jest głównym filarem sprzedaży
desktopów i hamuje zbyt markowych komputerów, które nie dają możliwości montażu
we własnym zakresie. Aby zainteresować klientów, resellerzy
powinni skupić się na odpowiedniej prezentacji All-in-One. Podkreślić, że urządzenia
te idealnie sprawdzają się i w domu, w którym często pełnią funkcję centrum
multimedialnego, i w biurze czy w miejscach użyteczności publicznej, takich jak
centra handlowe, hotele, punkty informacyjne.