Drony, jako urządzenia w cenie od kilkuset do kilku tysięcy zł przeznaczone dla konsumentów, upowszechniły się kilka lat temu. Najpierw pełniły funkcję zwyczajnych latających modeli zdalnie sterowanych, później coraz częściej były wyposażone w aparat czy kamerę. Obecnie rynek dronów uległ dużej zmianie. Praktycznie zniknęły modele popularne jeszcze rok czy dwa temu, przede wszystkim dlatego że od sierpnia zeszłego roku zmieniły się przepisy dotyczące używania dronów. Zgodnie z nowym rozporządzeniem w sprawie dronów bez zezwolenia można używać konstrukcji o wadze nieprzekraczającej 600 g.

W związku z tym na rynku pojawiły się konstrukcje o takim ciężarze wyposażone zwykle w kamerę o rozdzielczości HD, a nawet 4K. Zgodnie z najnowszą modą są to sterowane za pomocą smartfona urządzenia małe, ze składanymi śmigłami, tak aby dron mógł się zmieścić do torby czy plecaka – mówi Wojciech Kublin, dyrektor handlowy w NTT System.

Urządzenia takie cieszą się dużym powodzeniem, przy czym najczęściej są kupowane przede wszystkim w okresie wakacyjnym. Jak mówi Konrad Pszczółkowski, Product Manager z Actionu, największe zainteresowanie dronami zaczyna się już w kwietniu i nasila do sierpnia, a następnie w czwartym kwartale, w okresie przedświątecznym.

Drony są dostępne u większości dystrybutorów. Obecnie najwięcej sprzedaje się modeli w cenie między 2 a 3 tys. zł, wyposażonych w funkcje umożliwiające robienie zdjęć i kręcenie filmów praktycznie bez udziału użytkowników. Jakie to funkcje?

Follow me, orbitowanie wokół celu, kompas, czujniki (barometryczny i wysokości) oraz systemy stabilizujące lub sterowanie za pomocą smartfona – wylicza Wojciech Kublin.

Marki popularne w dystrybucji to DJI oraz Xiro. W przypadku DJI najlepiej sprzedają się obecnie modele Phantom 3 Standard, Mavic, Spark, zaś najpopularniejsze produkty z logo Xiro to Xplorer Mini oraz Xplorer V.

 

Smartfony w  dystrybucji

Niewątpliwie smartfon może być zaliczony do kategorii gadżetu. Chociaż urządzenia takie najczęściej trafiają do klienta za pośrednictwem sklepów związanych z operatorami telefonii komórkowej, coraz częściej można je znaleźć w ofertach resellerów. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze sami operatorzy komórkowi zwykle nie oferują już smartfonów w abonamencie, ale sprzedają na raty, co prowokuje do szukania tańszej oferty. Po drugie na rynku rośnie oferta urządzeń marek bardzo dobrze znanych w branży, takich jak Asus, Lenovo, Huawei i TP Link.