Electro.pl, RTV Euro AGD i Morele.net zyskują coraz więcej pochlebnych opinii, a oferowane przez nie produkty wybiera coraz większa liczba klientów. W dodatku większość e-sklepów znacznie częściej niż kiedyś interesuje się tym, co sądzą o nich konsumenci, i stara się naprawiać błędy wytykane im przez niezadowolonych. To zrozumiałe, zważywszy, że negatywne opinie błyskawicznie są zauważane przez potencjalnych kupujących i zwykle zniechęcają ich do transakcji z nierzetelnym sprzedawcą.

Użytkownicy Opineo, Ceneo i Skąpca są zgodni co do tego, które sklepy obsłużą ich najlepiej, ale w każdym z tym serwisów poszukują zupełnie innych produktów.

Opineo: I, II i III liga

Serwis Opineo przygotował ranking firm sprzedających przez Internet podzielonych na trzy grupy: megasklepów, do których zaliczyło e-sklepy posiadające minimum 4 tys. opinii, o silnej pozycji rynkowej i rozpoznawalnej marce, średniej wielkości (powyżej 1,1 tys. opinii, średni lub duży zasięg działania, spora liczba klientów) oraz „młodych wilków” (powyżej 300 opinii, średni zasięg działania, wyspecjalizowane). W pierwszej trójce megasklepów w kategorii „Komputery, fotografia, RTV, AGD” znalazły się: Electro.pl, RTV Euro AGD oraz Morele.net. W czołówce sklepów średniej wielkości w kategorii „Komputery” uplasowały się MonsterPC.pl, OleOle.pl i Portone.pl, a w gronie „młodych wilków” – Mp3palmtopy.pl, Tuszmarkt.pl i PapierA4.pl.


Według Pawła Kucharzaka, dyrektora zarządzającego Opineo.pl, najpopularniejszymi produktami IT w najlepszych sklepach są: w RTV Euro AGD – notebook Lenovo IdeaPad Y550, w Morele.net – dysk Samsung HD502HJ, Sony PlayStation 3 Slim 320 GB, pamięć Kingston 2 GB i dysk Samsung HD103SJ, natomiast w Agito.pl – dysk Samsung HD502HJ, monitor Dell 2209WA, monitor BenQ G2220HD oraz pamięć GoodRam 2 GB.

Z Opineo.pl współpracuje ponad 10 tys. sklepów. Miesięcznie serwis odwiedza 500 tys. klientów, którzy zostawiają 640 tys. opinii. Serwis ma ok. 1,2 mln odsłon.

Ceneo: ranking zaufanych opinii

Serwis Ceneo.pl przygotował tzw. ranking zaufanych opinii. Dane zbierano od marca do sierpnia ub.r. Wszystkie oceny pochodzą od osób, które dokonały zakupu w wybranym sklepie i wypełniły ankietę wysyłaną przez Ceneo.pl. Każdy sklep otrzymał punkty za poszczególne parametry, czyli: średnią miesięczną liczbę tzw. zaufanych opinii, opcje dostawy – w tym możliwość odbioru osobistego, dostępność oferowanych produktów, jakość obsługi klienta, komunikację z kupującym oraz odsetek osób polecających sklep. Aby znaleźć się w tym zestawieniu, sklep musiał uczestniczyć co najmniej pół roku we wspomnianym programie. W pierwszej trójce rankingu w kategorii „Świat komputerów i gier” znalazły się: komputronik.pl, sklep.gram.pl oraz 3kropki.pl. Według Ceneo.pl największe sklepy prezentujące swoją ofertę na portalu to: Komputronik.pl, Neo24.pl, Electro.pl, MixElectronics, Agito.pl, Redcoon.pl, RamNet.pl oraz Morele.net.

Zdaniem Anny Jasińskiej, specjalistki ds. PR i komunikacji w Ceneo, rynek sklepów komputerowych jest bardzo rozwinięty i dość stabilny, ale mimo to każdego roku do serwisu zgłaszają się nowi sprzedawcy z tej branży. – Trzeba jednak przyznać, że czołówka jest już od jakiegoś czasu ukształtowana i coraz trudniej wejść na ten rynek nowym sprzedawcom. Obecnie w bazie mamy 240 sklepów, które zajmują się głównie sprzedażą sprzętu komputerowego. Nie są to jednak wszystkie sklepy handlujące tego typu sprzętem. Wielu naszych klientów sprzedaje komputery, mimo że nie jest to ich główny profil działalności. Ogółem przez naszą bazę przewinęło się około 750 sklepów. Część z nich już nie istnieje, część zmieniła branżę, a część po prostu nie współpracuje już z Ceneo – tłumaczy Anna Jasińska.