Z
obserwacji części sprzedawców wynika, że konsole do gier stały się bardziej
popularne niż komputery stacjonarne i notebooki. – Jeśli chodzi o
konsole, największy udział ma Sony Playstation 3, niżej notowany jest X360
– różnica między obiema platformami jest niewielka i waha się
w przedziale 5 – 10 proc., na korzyść PS3

– twierdzi Jan Zdebel, prezes zarządu sieci franczyzowej Alsen.

Z kolei producenci
dostrzegają trend dokładnie odwrotny i twierdzą, że gracze wracają do
pecetów, co ci pierwsi tłumaczą kolejnymi premierami gier przeznaczonych na
desktopy i notebooki. Jednak dostawcy raczej niechętnie dzielą się
informacjami na temat swoich wyników. Sprzęt dla graczy nadal stanowi niewielki
odsetek sprzedaży wszystkich komputerów.

Wciąż popyt na pecety

Według Dariusza Kędziory, pełnomocnika prezesa zarządu ds.
sprzedaży w Sferisie, w Polsce grupa graczy, która nie przeszła na
konsole lub traktuje je jako uzupełnienie, ciągle jest bardzo duża. – Stąd
też w sieci sklepów Sferis odnotowujemy duży popyt na desktopy
i notebooki dla graczy. Z naszych wewnętrznych analiz za III kwartał
bieżącego roku wynika, że największym powodzeniem wśród graczy cieszył się
komputer gamingowy wyposażony w płyty główne producentów takich jak Asus
czy Gigabyte, z procesorami Intel i5 czy i7, AMD Phenom II6 oraz kartami
graficznymi GeForce GTX550Ti, GeForce GTX560 lub ATI Radeon HD6850/6870.
Natomiast najczęściej wybieranymi zasilaczami były przede wszystkim Chiftec
i Aerocool o mocy minimum 600 W. Najbardziej cenionymi
przez klientów pamięciami RAM są Geil i Kingston z serii HyperX

– mówi.

Jan Zdebel z Alsenu zauważa, że najczęściej sprzedawane
konfiguracje dla graczy to nadal tradycyjne zestawy PC z przedziału
cenowego od 1999 zł brutto do 2599 zł brutto. – Takie
rozwiązania to ponad 50 proc. naszej sprzedaży. Fani gier przeznaczonych
do komputerów PC stawiają na monitory LCD o matrycy LED i przekątnej
ekranu długości 22 cali. Rzadko do tego typu zastosowań wybierane są monitory
o przekątnej 18,5 cala
– wylicza.

W pierwszej połowie
roku udział komputerów dla graczy w całości naszej sprzedaży wyniósł mniej
niż 5 procent
– twierdzi Katarzyna Musiał, Product Manager,
odpowiedzialna w Acerze za komputery stacjonarne.

W pierwszej połowie
2011 r. Asus wprowadził do swojej oferty desktopy. Według Marcina Piszczka, DT coutry
product managera w Asusie, spora część oferty to urządzenia gamingowe.

Notebooki: stabilny wzrost

Zdaniem Piotra Anioły, country product managera
w Asusie, pierwsza połowa 2011 r. przyniosła oczekiwane wyniki.
– W segmencie notebooków przeznaczonych dla graczy notowaliśmy
wolniejszy, lecz stabilny wzrost. Urządzenia gamingowe z naszej serii
Republic of Gamers stanowią około 10 proc. sprzedaży wszystkich notebooków
dla graczy na polskim rynku. Asus jako lider sprzedaży urządzeń mobilnych
w Polsce ma również znaczący udział w segmencie urządzeń dla graczy.
Wielu polskich odbiorców ceni nasze 17-calowe G74Sx. Klient zainteresowany
takim produktem musi liczyć się z wydatkiem od 5 tys. zł

mówi Piotr Anioła.

 

Z obserwacji Dariusza Kędziory ze Sferisu wynika, że
najpopularniejsze notebooki gamingowe w III kwartale to: seria Lenovo Y570
z procesorami Intel i5 oraz i7 wyposażona w kartę graficzną GeForce
555 i głośniki YBL, a także komputery HP Pavilion dv6 (matryca 15,6
cala) i dv7 (matryca 17 cali) z kartą graficzną Radeon HD 6770M
2 GB, ponadto Toshiba Qosmio – model X770–10M z procesorem
i7–2630QM, kartą graficzną Nvidia GeForce GTX 560M 1,5 GB
i niskotonowymi głośnikami firmy Harman Kardon oraz model X770–107 z matrycą
w technologii 3D.

W opinii Jana Zdebla z Alsenu gracze
zainteresowani kupnem notebooka mogą nabyć wyspecjalizowany sprzęt już od
2699 zł brutto. – Urządzenia te mają już najczęściej znakomite
karty graficzne, co zwiększa wydajność takiego notebooka i pozwala na
uruchamianie najnowszych i wymagających pod względem zasobów systemowych gier.
Takie konfiguracje stanowią ok. 50 proc. naszej oferty notebooków.
Jeśli zaś chodzi o bardzo wymagających graczy, których interesuje
najwyższa wydajność, rekomendujemy rozwiązania z procesorami Intel Core i7
drugiej generacji i kartami graficznymi z serii Nvidia GeForce 540M
z 2 GB pamięci DDR3. Ceny detaliczne zaczynają się od 3299 zł
brutto
– wyjaśnia.

III kwartał: zwiększone zainteresowanie

Co się obecnie dzieje na rynku komputerów dla graczy? Według
Katarzyny Musiał z Acera sytuacja na rynku desktopów jest stabilna.
– O ile resellerzy czy duże sieci mogą notować spadki sprzedaży,
o tyle w rozwiązaniach biznesowych wciąż popularny jest tradycyjny
komputer stacjonarny i tutaj upatrujemy dużych wzrostów. Dla Acera rok
2011 z pewnością należy do udanych. W drugiej połowie br. oczekujemy
wyraźnego wzrostu w segmencie komputerów dla graczy. Zdecydowanie
zwiększymy portfolio komputerów gamingowych – a tym samym dotrzemy do
szerszego grona odbiorców. Budujemy swoją
pozycję na rynku i szykujemy się na jeszcze lepszy rok 2012
– wyjaśnia.

Zdaniem Piotra Anioły
z Asusa wszechobecna technologia 3D wkroczyła również na rynek IT. – Obecnie
możemy zauważyć bardzo duże zainteresowanie notebookami z serii G, z wbudowaną
technologią 3D. Pozwala ona pogłębić i tak bardzo silne doznania
w trakcie gry
– tłumaczy.

Marcin Babiak, General
Manager, Poland, Baltics and Iceland, Consumer and Small Business w Dellu,
widzi znaczny wzrost zainteresowania sprzętem dla graczy. – Jest to
spowodowane nie tylko zbliżającym się sezonem świątecznym, ale również nowymi
tytułami gier, takimi jak Battlefield 3 czy Rage, które w najlepszej
jakości można zobaczyć jedynie na platformie PC. Ponieważ obecna generacja
konsol wyraźnie odbiega pod względem grafiki od tego, co mogą zaoferować
komputery osobiste, coraz więcej graczy jest teraz zainteresowanych zakupem
sprzętu, który pozwala im na korzystanie z rozrywki na najwyższym
poziomie. Spośród komputerów Alienware zdecydowanie najpopu
larniejszym
modelem jest notebook M17x, który spełnia oczekiwania najbardziej wymagających
użytkowników. Bardzo popularne wśród graczy są również komputery XPS 15 oraz
XPS 17, adresowane do użytkowników szukających wszechstronnego komputera do
multimedialnej rozrywki
– twierdzi Marcin Babiak.

Płyty główne – chętnie, monitory – niekoniecznie

Tomasz Podgórski, MB Country Product Manager w Asusie,
wyjaśnia, że dostawca, jako lider rynku płyt głównych w Polsce i na
świecie, sporą część swojego portfolio oferuje najbardziej wymagającym
użytkownikom. – W pierwszej połowie bieżącego roku produkty
przeznaczone dla graczy, czyli seria płyt głównych Republic of Gamers (RoG),
stanowiły około 14 proc. całej sprzedaży płyt głównych Asusa.
Obserwowaliśmy duże zainteresowanie użytkowników końcowych. W tym okresie
udział rynkowy płyt głównych Asusa w Polsce
wyniósł 39 proc.
tłumaczy.

Według Andrzeja
Jasińskiego, VGA country product managera w Asusie, w pierwszej
połowie roku liczba sprzedanych kart graficznych tej firmy przeznaczonych dla
graczy stanowiła blisko 10 proc. całej sprzedaży wygenerowanej we
wspomnianym okresie. – Jako lider innowacyjnych rozwiązań na świecie
mamy również znaczący udział w rynku kart graficznych dla graczy,
w pierwszej połowie 2011 r. wynosił on 7 proc. Największą
popularnością cieszą się AMD EAH6950 DCII/2DI4S/1GD5 (cena enduserska: 1,1
tys. zł brutto) oraz  Nvidia ENGTX570 DCII/2DIS/1280MD5 (cena
enduserska: 1,3 tys. zł brutto)
– mówi.

 

Wyniki sprzedaży monitorów nie są imponujące. Udział Asusa
na rynku polskim w I połowie 2011 wyniósł 7 proc. – Dzieje
się tak z dwóch powodów: wciąż są to bardzo drogie rozwiązania,
a miłośnicy gier w pierwszej kolejności kupują takie podzespoły jak
płyta główna czy karta graficzna, dopiero potem zastanawiają się nad zakupem
monitora. W skali monitorów odsetek urządzeń dla graczy to 1 proc.

– wyjaśnia Karolina
Jonko-Małecka, LCD, AIO Country Product Manager w Asusie.

Podobnie wygląda sytuacja
w Samsungu. – Wiosną tego roku zaoferowaliśmy nowe monitory dla
graczy z serii 950, z konwersją 2D do 3D. Ich udział w sprzedaży
nie przekracza 5 proc., co jest zgodne z naszymi pierwotnymi
założeniami
– tłumaczy Sebastian Zięciowski, Product Manager w polskim
oddziale Samsung Electronics.

Grafika ciągle na topie

Tomasz Podgórski z Asusa twierdzi, że III kwartał
– z powodu braku spektakularnych premier procesorów – nie
przyniósł wielu zmian. – Pojawiły się wprawdzie procesory APU AMD, ale
nie spowodowały większych zawirowań na rynku płyt głównych
– uważa.

Zdaniem Andrzeja Jasińskiego z Asusa
w najbliższych miesiącach należy się spodziewać wzrostu sprzedaży kart dla
graczy, ponieważ na rynku pojawiają się długo oczekiwane tytuły i wielu z
nich będzie zwiększać wydajność swoich maszyn. – Dzięki unikatowej
serii VGA Asus z technologią DirectCU nasze karty umożliwiają osiąganie
wyższej wydajności przy jednoczesnym obniżeniu temperatury pracy komputera

– podkreśla.

Paweł
Leśniorowski, Consumer Sales Manager Poland & Baltics w Nvidii,
zauważa, że w segmencie GTX ze względu na korzystny stosunek możliwości do
ceny zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszyły się karty graficzne
z układami GeForce GTX 550 Ti oraz GTX 560. – Mogą one
najprawdopodobniej liczyć na przynajmniej porównywalne zainteresowanie
w kolejnych miesiącach, bo o ile karta graficzna nie jest jedynym
istotnym komponentem komputera PC dla gracza, jest z pewnością podstawą
platformy gamingowej i przeważnie w większym stopniu niż CPU decyduje
o jakości oraz płynności wyświetlania obrazu
– twierdzi.

Sebastian Zięciowski z Samsunga do końca roku nie
spodziewa się radykalnych zmian w portfolio producenta. – Praktycznie
wszystkie monitory z naszej oferty (oprócz przeznaczonych dla biznesu) są
już LED-owe, nowości pojawią się w przyszłym roku, planowany jest również
dalszy rozwój linii dla graczy. Najpopularniejszym modelem z serii 950
jest 27-calowy S27A950D w cenie 2799 zł, niedawno pojawił się również
nieco tańszy model 23-calowy przeznaczony dla początkujących graczy.
Tradycyjnie pod koniec roku spodziewamy się wzrostu sprzedaży monitorów
z tunerem TV. Co więcej, ogólnie na rynku widzimy rosnące zainteresowanie
monitorami z tunerem TV, opcją 3D oraz funkcjami SM@RT TV

– ocenia.


Dariusz Kędziora

 

pełnomocnik prezesa zarządu ds. sprzedaży w Sferisie

 

W IV kwartale 2011 r. będziemy kontynuować sprzedaż
serii Lenovo Y570 oraz Pavilionów DV6 i DV7. Nowym produktem będzie
Toshiba F750 z wyświetlaczem 3D niewymagającym okularów. Prawdziwą gratką
dla graczy może okazać się nowa kolekcja modeli Alienware z matrycami od
14,1 do 18,4 cala, spośród których najsłabsza konfiguracja będzie miała
procesor i7–2670M, 6 GB RAM, dysk 750 GB i kartę graficzną
Nvidia GT 555M z 3 GB pamięci własnej, a najmocniejsza będzie
wyposażona w procesor i7–2920XM Extreme Edition, 8 GB RAM, dwa dyski
twarde o łącznej pojemności 1,5 TB pracujące w RAID 0
i dwie karty graficzne AMD Radeon 6990 2 GB połączone
w CrossFire.

 




Paweł Leśniorowski

 

Consumer Sales Manager Poland & Baltics w Nvidii

 

W związku ze zbliżającymi się premierami kilku oczekiwanych
gier III kwartał – a szczególnie wrzesień – przyniósł wzrost
zainteresowania kartami graficznymi GeForce GTX. Jest to o tyle
zrozumiałe, że z nowymi tytułami łączą się zdecydowanie wyższe wymagania
sprzętowe, a karty GTX mają zarówno więcej funkcji (PhysX, 3D Vision), jak
i większy zapas mocy.

Biorąc pod uwagę fakt, że obecnie obserwujemy wśród
producentów gier oznaki powrotu do korzeni, czyli do komputerów PC
– przeznaczone do nich wersje nowych produktów zapewniają wyraźnie wyższą
jakość wrażeń, czego przykładem może być choćby tytuł Batman: Arkham City,
robiący użytek z technologii PhysX. Można zaryzykować stwierdzenie, iż
przynajmniej do momentu premiery konsoli nowej generacji to właśnie gry
przeznaczone do komputerów PC stanowić będą creme de la creme i przyciągną
do tej platformy nową rzeszę amatorów tego rodzaju rozrywki.




Katarzyna Musiał

 

Product Manager, odpowiedzialna w Acerze za komputery
stacjonarne

 

Urządzeniami, które w naszej ocenie staną się przebojem
na rynku, będzie seria Predator w wersji G3, G5 oraz G7. Modele G3 i G5
skierowane są do mniej wymagających graczy, ale wyróżniają się designem na tle
tradycyjnych komputerów oferowanych na rynku, natomiast seria G7 – to
maszyny, które spokojnie sprostają najbardziej wymagającym nowościom na rynku
gier.

Kupno gotowego zestawu pochodzącego od Acera niesie ze sobą
dodatkową korzyść w postaci gwarancji, ponieważ z wszystkimi
desktopami konsumenckimi oferujemy 2-letnią gwarancję door-to-door, dającą
pełne bezpieczeństwo klientowi. Niemniej w Polsce – w przeciwieństwie
do krajów zachodnich, gdzie komfort i solidność przemawia za zakupem
markowego sprzętu – gracze nadal najczęściej składają swoje pecety
gamingowe. W naszej opinii wkrótce zaczną jednak od tego odchodzić.




Marcin Piszczek

 

DT Country Product Manager w Asus Polska

 

Bardzo dobrym miernikiem przyszłości komputerów
stacjonarnych jest sam wybór klientów końcowych. Pierwsza dostawa desktopów
Asusa do Polski, której celem było zweryfikowanie popytu konsumentów, zawierała
szerokie spektrum modeli: od maszyn ekonomicznych do podstawowych zadań
biurowych poprzez komputery multimedialne zbudowane na procesorach i7 aż po
„potwory” dla graczy. Po raz kolejny okazało się wtedy, że Asus najbardziej
doceniany jest za komputery z górnej półki, tzw. high-end. Takie bowiem
desktopy zostały sprzedane najszybciej.

Już w listopadzie pojawią się w Polsce komputery CG8565 –
rozwiązanie z najwyższej półki, zaklasyfikowane przez Asusa do segmentu ROG i
brandowane tym logo. Komputer wyposażony jest w procesor i7 2600K, podkręcony
do 4,2 Ghz, z wodnym chłodzeniem, który wraz z dyskami SSD i kartą grafiki
GTX590 tworzy zestaw, jakiemu przez długi czas nie oprze się żadna, nawet
najbardziej wymagająca gra.

 




Tomasz Rajca

 

kierownik działu marketingu w NTT System

 

NTT System od ponad czterech lat dostarcza na rynek desktopy
przeznaczone dla fascynatów gier. Jednocześnie aktywnie wspieramy ten segment,
udostępniając nasz sprzęt na najważniejszych imprezach gamingowych w kraju oraz
uczestnicząc w premierach topowych tytułów gier. Od dwóch lat jesteśmy
dystrybutorem sprzętu i gier Microsoft Xbox.

Rynek desktopów dla graczy z naszej perspektywy nie zmienił
się znacznie w bieżącym roku. W pierwszym półroczu odnotowaliśmy sprzedaż
desktopów z serii Game na poziomie 35 proc. ogólnej sprzedaży komputerów
stacjonarnych, co jest wynikiem porównywalnym z ubiegłorocznym. Kolejne
półrocze powinno przynieść nam nieznaczny wzrost sprzedaży desktopów dla
graczy. Wiąże się to z okresem wzmożonych zakupów świątecznych, ale także z działaniami
promocyjnymi, które prowadzimy i które naszym zdaniem powinny stymulować
sprzedaż tych rozwiązań.

Obecnie w naszym portfolio komputery dla graczy są zbudowane
głównie na platformie Intela, a największym powodzeniem cieszą się komputery z
procesorami z serii Core i7 oraz Core i5. Średnia cena takich rozwiązań dla
użytkownika końcowego to około 2,5 tys. zł brutto.




Sebastian Szklarz

 

Product Manager Samsung Electronics

 

Definicja urządzenia gamingowego nasuwa się sama – to
sprzęt, który sprawia, że gracz może całkowicie oddać się grze i nie
rozpraszają go takie elementy jak powolna reakcja podzespołów czy
niesatysfakcjonująca jakość obrazu. Nasz najnowszy notebook gamingowy, 700G,
właśnie wprowadzony na polski rynek, to urządzenie, które idealnie odpowiada
tym potrzebom.

Nowy model stanowi uzupełnienie portfolio produktów Samsunga
– dotychczas w naszej ofercie znajdowały się urządzenia
o znakomitych parametrach, jak RF511/RF711, jednak nie były to produkty
typowo gamingowe. Premiera naszego notebooka dla graczy odbyła się podczas
finałów World Cyber Games, co stało się okazją do przetestowania jego
możliwości przez najbardziej zaawansowanych graczy. Model spotkał się
z ciepłym przyjęciem, teraz czekamy na reakcję rynku, czyli
zainteresowanie kupujących. Zważywszy na to, że nasz produkt jest wyjątkowo
atrakcyjny, spodziewamy się dobrej sprzedaży tego modelu.

Planujemy dalej rozwijać
linię notebooków dla graczy, zwiększając ich wydajność – tak aby dać
graczom możliwość cieszenia się najnowszymi tytułami na urządzeniach mobilnych.




Jan Zdebel

 

prezes zarządu sieci franczyzowej Alsen

 

Jeżeli chodzi o urządzenia dla graczy, warto jest odnotować,
że konsole do gier zaczęły wyprzedzać pod względem wielkości sprzedaży
komputery stacjonarne i notebooki. Jeszcze kilka lat temu taka sytuacja
byłaby dla wielu obserwatorów nie do pomyślenia.

Według naszych danych,
jeśli chodzi o konsole, największy udział ma Sony Playstation 3, niżej notowany jest X360 – różnica między obiema platformami jest
niewielka i waha się w przedziale 5 – 10 proc., na
korzyść PS3.

W IV kwartale 2011 r. i I kwartale 2012 przewidujemy
dalszy wzrost sprzedaży zarówno konsol, komputerów, podzespołów, jak
i niektórych akcesoriów dla graczy. Będzie to głównie spowodowane premierami długo oczekiwanych gier,
między innymi Diablo 3. Część głośnych tytułów jest wydawana wyłącznie na
konsole, z kolei w przypadku wersji przeznaczonych na tradycyjne
komputery niektórzy klienci mogą zechcieć „wzmocnić” te drugie – dla większego
komfortu grania.