Wkrótce sieci WLAN będą musiały obsłużyć nie tylko niebywale nasilający się ruch, ale także szereg nowych, wcześniej nieznanych im urządzeń. Czy poradzą sobie z nowymi wyzwaniami? Wprawdzie w ostatnich latach prace nad bezprzewodowym przesyłaniem danych nabrały tempa, ale jednocześnie wzrosły wymagania użytkowników, którzy eksploatują sieci Wi-Fi do granic możliwości. Jak wynika z danych Cisco Mobile VNI Forecast, w 2015 r. miesięczny ruch generowany w sieciach WLAN osiągnął wartość 3,9 eksabajta i po raz pierwszy w historii był większy niż ruch komórkowy (3,7 eksabajta). Ale to dopiero przedsmak tego, co wydarzy się wkrótce. Cisco przewiduje, że w 2020 r. sieci Wi-Fi będą musiały niejako udźwignąć 38,1 eksabajta danych miesięcznie. W najbliższych latach nastąpi również wysyp hotspotów. Dwa lata temu było ich 64 mln, zaś w 2020 r. ich liczba ma wzrosnąć do 432 mln, w tym 39 mln w Europie Centralnej i Wschodniej (według Cisco Mobile VNI Forecast).

Efekt? Nadchodzi czas żniw dla producentów i integratorów sprzętu sieciowego. Agencja badawcza Research and Markets szacuje, że średni wskaźnik rocznego wzrostu liczby sieci WLAN w latach 2016–2020 wyniesie 14 proc. Ich wymiana i modernizacja będzie miała miejsce w obiektach mieszkalnych, firmach MŚP oraz wielkich korporacjach. Nie jest żadną niespodzianką, że większość dostawców ostrzy sobie zęby na sektor MŚP. Według danych Komisji Europejskiej w Polsce przedsiębiorstwa te zatrudniają 68 proc. wszystkich pracowników. A wielu z nich to aktywni użytkownicy Wi-Fi.

 

Uwaga! Internet rzeczy

W przeciętnym polskim mieszkaniu znajduje się przynajmniej kilka terminali korzystających z Wi-Fi. W małej firmie jest ich od kilku do kilkudziesięciu, zaś w średnim przedsiębiorstwie nie mniej niż kilkaset. Jednak wraz z rosnącą popularnością Internetu rzeczy sieci WLAN będą musiały obsłużyć nie tylko laptopy, smartfony czy tablety, ale także całą grupę wcześniej nieznanych im urządzeń.

Zdaniem operatora

• Tomasz Podgórski, kierownik produktu WaaS, Orange Polska

Oferta Wi-Fi as a Service stanowi naturalny kierunek rozwoju usług sieciowych. Jej ogromną zaletą jest skalowalność i dopasowanie do wielkości biznesu. Znajdzie zastosowanie zarówno w niewielkim sklepie, gdzie znajdują się ekrany, które muszą być podłączone do sieci i zasilane informacjami z systemu o aktualnych promocjach, jak też w dużej fabryce, gdzie usługa Wireless as a Service może skutecznie wspierać działanie systemów automatyki przemysłowej.