Według producentów i dystrybutorów rynek routerów i przełączników jest stabilny – w tym roku sprzedaż utrzymuje się na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego. Niektórzy dystrybutorzy sygnalizują wręcz nieznaczny wzrost sprzedaży sprzętu dla MŚP, co dotyczy zwłaszcza przełączników. Największą popularnością – zarówno w segmencie routerów, jak i switchy – cieszą się modele ze średniej półki cenowej, choć w najmniejszych firmach króluje najtańszy sprzęt, nierzadko konsumencki. Ale właśnie to może być powodem spodziewanej w najbliższych latach wymiany takich urządzeń na bardziej profesjonalne.

Popyt na rozwiązania sieciowe w małych i średnich przedsiębiorstwach ma być związany głównie z wymianą istniejącej infrastruktury bądź jej dostosowaniem do aktualnych potrzeb – przede wszystkim ze względu na rosnący ruch w sieci, popularyzację konkretnych usług (VoIP czy CCTV), jak również potrzebę centralnego zarządzania punktami dostępowymi. Systemy zbudowane w firmach czy urzędach kilka lat temu często są przeciążone, bo obecnie podłącza się do nich wielokrotnie więcej urządzeń, niż kiedyś zakładano. Dotyczy to zwłaszcza sprzętu mobilnego. Według Cisco w 2020 r. smartfony będą generować już 58 proc. ruchu w sieciach IP (wobec 22 proc. w 2016 r.).

Szczególnie średnie przedsiębiorstwa, które mają terenowe oddziały i wciąż rozwijają działalność, stoją przed koniecznością modernizacji swoich sieci. Jest to więc grupa klientów, która będzie generować przychody integratorów w kolejnych latach. Zwiększenie nakładów na technologie w tego typu firmach może przyspieszyć utrzymująca się koniunktura gospodarcza.

Ponadto można spodziewać się, że – zwłaszcza w przypadku routerów – inwestycje wymusi wejście w życie dyrektywy RODO (w maju 2018 r.), czyli zaostrzenie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych. Szczególnie instytucje publiczne i urzędy, ale też małe firmy powinny wkrótce przystąpić do wymiany urządzeń.

 W mniejszych przedsiębiorstwach nakłady na IT znajdują się na zatrważająco niskim poziomie. W związku ze zmianami w prawie te wydatki muszą wzrosnąć, bo routery czy też UTM-y to jeden z najistotniejszych elementów bezpieczeństwa sieci w MŚP – tłumaczy Maciej Kopczyński, Product Manager w Actionie.

Z obserwacji dostawców wynika, że klienci w małych firmach coraz większą wagę przywiązują do bezpieczeństwa danych. Oczekują możliwości korzystania z sieci firmowej poprzez VPN. Użytkowników w mniejszych przedsiębiorstwach mogą zainteresować zwłaszcza te rozwiązania, w przypadku których nie jest potrzebna dodatkowa licencja. Dystrybutorzy przyznają przy tym, że nierzadko cena nadal stanowi najważniejszy czynnik wyboru sprzętu w MŚP.