W ciągu trzech kwartałów br. w Polsce zostało sprzedanych 2,4 mln smartfonów. To około 25 proc. więcej niż od stycznia do września 2012 r. Według Deloitte Polacy korzystają już z 8 mln zaawansowanych telefonów – o 2 mln więcej niż rok wcześniej. Prognozy przewidują, że w następnym roku popyt utrzyma się na podobnym poziomie jak w 2013. Dobra passa, jak wynika ze światowych prognoz, potrwa co najmniej do 2017 r. (według IDC sprzedaż będzie wówczas większa o 70 proc. w porównaniu z 2013 r.). To dobre wieści dla producentów i dystrybutorów, ale niekoniecznie dla resellerów, których udział w sprzedaży tych urządzeń jest niewielki.

Jak wiadomo, na rynku smartfonów dominują sieci telekomunikacyjne. Według różnych szacunków aż 60–80 proc. urządzeń trafia do klientów za pośrednictwem operatorów telefonii komórkowej, a reszta poprzez retailerów.

– Obecnie udział sieci handlowych wynosi około 30 proc. i stale rośnie. Natomiast udział resellerów jest prawie niezauważalny. Utrzymuje się na poziomie około 2 proc. – mówi Sławomir Harazin, wiceprezes Actionu. – Najsilniejszą pozycję na rynku wciąż mają telekomy i układ ten w najbliższej przyszłości nie powinien ulec zmianie.


Andrzej Zalewski
Product Line Sales Manager Prestigio Smartphones w Asbisie

Wydaje się, że największym zainteresowaniem cieszą się smartfony w cenie do 1000 zł, choć trudno przytoczyć konkretne dane. Za tę kwotę można nabyć urządzenie o bardzo dobrej specyfikacji, np. z czterordzeniowym procesorem, wyświetlaczem HD IPS, modułami komunikacyjnymi 3G, A-GPS, Bluetooth. My dorzucamy jeszcze stylowe skórzane etui oraz bonusy: dostęp do biblioteki prestigioplaza.com, aktualizacje OTA i NASP, a także preinstalowane gry i aplikacje, w tym pakiet biurowy. Myślę, że kolejne kwartały nie przyniosą jakiejś większej rewolucji w strukturze sprzedaży poszczególnych grup cenowych. Naszą taktyką jest dostarczanie coraz lepszych i wydajniejszych urządzeń w przystępnych cenach. Użytkownicy smartfonów Prestigio mogą zawsze liczyć na wsparcie producenta, jak choćby update do nowszych wersji Androida czy możliwość pobrania nowych wydań autorskich aplikacji za pośrednictwem naszych serwerów.

Struktura sprzedaży smartfonów na polskim rynku, według udziałów, to: telekomy – 70 proc., handel detaliczny (wszystkie kanały) – 30 proc. Nie wygląda niestety, aby to się miało szybko zmienić – subsydiowanie sprzedaży przez operatora to tak naprawdę kredyt konsumencki z usługą. Resellerzy nie wykorzystują według mnie swojej szansy. Ich mocną stroną jest elastyczność i bliskość klienta. Pamiętajmy, że smartfon to urządzenie multimedialne, które razem z tabletami zmienia realia rozrywki oraz komunikacji, wypierając komputery z codziennego życia. Jest tu więc zdecydowanie miejsce dla resellera.