Większość przedsiębiorstw drukuje bez opamiętania tony dokumentów, pozostając głuchymi na porady firm specjalizujących się w zarządzaniu drukiem. Ale taki stan nie będzie trwać wiecznie. Na półkach sklepowych pojawiają się nowe modele urządzeń. Jednofunkcyjne drukarki są wypierane przez kombajny, które nie tylko drukują, ale również skanują, kopiują, działają w chmurze i można nimi zdalnie zarządzać za pomocą smartfona. Wraz z innowacyjnym sprzętem oferowane jest oprogramowanie usprawniające obieg dokumentów i pozwalające ograniczyć koszty druku. Równolegle z innowacyjnymi produktami rozwija się rynek usług druku. Nie jest to zupełnie nowe zjawisko. Xerox już od kilkunastu lat oferuje w Polsce usługę utrzymania sprawności technicznej urządzeń oraz materiałów eksploatacyjnych. Jednak od pewnego czasu o Print as a Service mówi się coraz więcej i częściej.

– Coraz więcej firm działających w Polsce chce korzystać z usług ze względu na przejrzystość kosztów. Zauważamy duży wzrost zainteresowania drukiem jako usługą wśród naszych klientów końcowych, ale przede wszystkim partnerów – mówi Paweł Lechicki, MPS Coordinator w polskim oddziale Brothera.

Producenci przekonują, że Print as a Service to trend, od którego nie ma odwrotu. Udział sprzedaży kontraktowej w największych krajach Europy Zachodniej oscyluje wokół 50 proc. W naszym kraju tego typu usługi dopiero raczkują. Z szacunków firmy Ediko wynika, że roczne tempo wzrostu sprzedaży kontraktowej waha się w przedziale 5–10 proc.

– Polska pozostaje w tyle za rozwiniętymi krajami Zachodu. Zakładam, że przy obecnej dynamice sprzedaży tego typu rozwiązań można spodziewać się dogonienia tamtych rynków w ciągu najbliższej dekady – ocenia Robert Reszkowski, Business Sales Manager w Epsonie.

Model usługowy ma z punktu widzenia klienta kilka zalet. Nie trzeba inwestować w zakup nowoczesnego sprzętu i oprogramowania ani martwić się o serwis czy bezpieczeństwo danych. Poza tym przedsiębiorca nie traci czasu na poszukiwanie materiałów eksploatacyjnych. Wymienione zadania spoczywają na barkach dostawcy usługi, który może rozszerzyć zakres oferty o konsultacje, konsolidacje systemów druku z innymi rozwiązaniami firmowymi czy też procesy związane z obiegiem dokumentów.

W ramach oferowanej usługi klientów rozlicza się w modelu „pay per click” lub stałego abonamentu. Z opłaty abonamentowej korzystają przede wszystkim mniejsze firmy. Ponadto znajduje ona zastosowanie w przypadkach, kiedy tempo zwrotu z inwestycji jest stosunkowo wolne.