Czy w niedalekiej przyszłości zakup tabletów przez przedsiębiorstwa stanie się dla firm IT ważnym źródłem przychodu? Co do tego zdania naszych czytelników są podzielone. Zacznijmy od suchych danych. Z ponad 500 tys. tego typu urządzeń, które zostały sprzedane w 2012 r. na polskim rynku, tylko mniej więcej jedna piąta rozeszła się za pośrednictwem specjalistycznych sklepów komputerowych. Użytkownicy końcowi nabywają je najczęściej w sklepach wielkopowierzchniowych, sieciach lub u operatorów telekomunikacyjnych. Na razie więc tablety są urządzeniami przede wszystkim konsumenckimi.

To oczywiste, że jeśli firmy na większą niż dotąd skalę zaczną wykorzystywać tablety, resellerzy na nich zarobią. Wielu właścicieli sklepów komputerowych bierze pod uwagę taką ewentualność. Warto jednak zaznaczyć, że wśród przedsiębiorców IT nie brakuje również tych, którzy mają poważne wątpliwości co do przyszłego szerszego wykorzystania tabletów w biznesie. Co ciekawe, zaczynają je mieć również analitycy.

Raczej tendencja, nie boom

Niemniej większość właścicieli firm komputerowych, którzy odpowiedzieli na pytania naszego barometru, uważa, że stopień wykorzystania tabletów w przedsiębiorstwach z roku na rok wzrasta. Nie jest to jednak wzrost na taką skalę, aby resellerzy nie nadążali z dostawami. Raczej mowa tu o pewnej tendencji, która być może się utrzyma.


Andrzej Pyka

Sales Manager B2B, Government & Telecom Operators, Toshiba Europe 

 

Słowo tablet większości konsumentów wciąż kojarzy się bardziej z rozrywką niż z synonimem narzędzia pracy. Z tego względu rynek tabletów biznesowych w Polsce znajduje się dopiero w fazie początkowego rozwoju, lecz jest to rozwój dynamiczny. W dzisiejszych czasach jedną z kluczowych ról w relacjach biznesowych odgrywa mobilność i z roku na rok jej znaczenie będzie wzrastać.

Przeciętny klient nie jest jeszcze do końca świadomy faktu, że kupując dla swojej firmy tablety, może zyskać w pełni wydajne urządzenia o funkcjonalności porównywalnej do mobilnego laptopa biznesowego. W związku ze zmianą mentalności osób prowadzących własną działalność gospodarczą, które coraz bardziej cenią w codziennej pracy rozwiązania mobilne, sprzedaż tabletów biznesowych w najbliższym czasie na pewno będzie rosnąć. Rynek tych urządzeń jest jednak wciąż młody i na tę chwilę trudno jest stwierdzić, kiedy tablety zaczną górować nad ultrabookami. Bo to, że tak w końcu będzie, jest niemal pewne.