Analitycy IDC odnotowali spadek przede wszystkim na rynku tuszów, co odzwierciedla zmniejszającą się liczbę urządzeń atramentowych. Według firmy badawczej na popularności zyskują kartridże o zwiększonej pojemności, co przyczynia się do mniejszej jednostkowej sprzedaży. W przypadku tonerów, pomimo powoli rosnącej bazy laserowych drukarek i urządzeń wielofunkcyjnych, sprzedaż w porównaniu do 2012 r. była niemal identyczna.

– Jedną z przyczyn jest szybko rozwijający się rynek usług zarządzania drukiem i dokumentami. Są one wykorzystywane już nie tylko w dużych organizacjach, lecz także w małych i średnich firmach. Wielu producentów inwestuje w rozwój takich usług, ponieważ gwarantują one użytkowanie oryginalnych materiałów eksploatacyjnych. Jednocześnie prowadzą jednak do zmniejszenia liczby wydruków i zużycia tonerów – wyjaśnia Przemysław Kowalski, starszy analityk IDC.

Spadki na całym rynku dotknęły zarówno segment kartridżów oryginalnych, jak i alternatywnych. Przy czym w tej ostatniej grupie odnotowano wzrost sprzedaży tonerów laserowych, głównie produktów kompatybilnych.

Segment zamienników ucierpiał z powodu kampanii prawnej prowadzonej w 2012 r. przez HP wobec kilku topowych marek. Działania były wymierzone w tzw. klony niektórych kartridżów atramentowych, czyli zamienniki produkowane od zera, a nie regenerowane czy refabrykowane. Konsekwencje dotknęły nie tylko firmy bezpośrednio zaangażowane w spór z HP, lecz także wielu mniejszych graczy, którzy opierali swój biznes na sprowadzanych tanich klonach z Azji.

– Obecnie, aby oferować legalne, alternatywne wkłady atramentowe do urządzeń HP, producenci kompatybilni muszą mieć dostęp do odpowiedniej technologii refabrykacji oraz do pustych wkładów, a to pociąga za sobą wzrost nakładów i kosztów – mówi analityk.

Według IDC w 2013 r. udział ilościowy produktów oryginalnych zmniejszył się nieznacznie, zarówno na rynku tonerów, jak i atramentów. Wśród dostawców zamienników numerem 1 jest marka ActiveJet. Wzrosła jej sprzedaż i udział ilościowy w segmencie materiałów kompatybilnych. Na drugim miejscu uplasował się BlackPoint. Z danych firmy analitycznej wynika, że jego udział w rynku i sprzedaż spadły. Według specjalistów ActiveJet spokojnie spać mogą jedynie ci wytwórcy alternatywy, którzy oferują produkty o wysokiej, powtarzalnej jakości i wiedzą, jak zachęcić użytkowników do zakupu.