Rosnący wolumen danych, digitalizacja, a także zwiększająca się popularność aplikacji multimedialnych sprawiają, że zapotrzebowanie na pamięć masową może być tylko coraz większe. Dostawcy serwerów NAS i ich dystrybutorzy twierdzą, że sprzedaż zarówno rozwiązań przeznaczonych do użytku domowego, jak i zaprojektowanych do wykorzystania w biznesie sukcesywnie rośnie. Tym bardziej że mnogość modeli, ale także ich skalowalność odpowiadają potrzebom firm różnej wielkości: od najmniejszych biur po duże przedsiębiorstwa.

Równolegle coraz większym zainteresowaniem cieszą się rozwiązania NAS przeznaczone dla użytkowników indywidualnych. Przestały być tylko ciekawostką i domowym gadżetem – są kupowane ze względu na konkretne potrzeby. Należy do nich składowanie danych oraz ich wymiana i dostęp do nich – bez względu na miejsce i czas. Zdaniem specjalistów w segmencie konsumenckim jest duży potencjał wzrostu, bo wciąż daleko nam jeszcze do sprzedaży obserwowanej na zachodzie Europy.

Użytkownicy domowi szukają NAS-ów, które przede wszystkim zapewnią im obsługę multimediów. W związku z tym chętnie sięgają po urządzenia dwu- lub czterodyskowe, skonfigurowane w strukturę RAID 1 (kopia lustrzana). Choć sprzęt może być wyposażony w największe dyski (6 TB lub 8 TB), to najczęściej wybierane są urządzenia z napędami 3-terabajtowymi.

Użytkownicy indywidualni wykorzystują NAS-y najczęściej do backupu swoich multimediów (filmów, zdjęć, muzyki) oraz ich odtwarzania. W tym drugim przypadku dzieje się to zarówno przez sieć domową (co znakomicie ułatwia obsługa DLNA), jak i bezpośrednio na ekranie telewizora (dzięki możliwości podłączenia wybranych modeli serwerów przez port HDMI). Wtedy NAS może pełnić także rolę odtwarzacza multimedialnego. NAS-y z obsługą DLNA nadają się nie tylko do zastosowań domowych, sprawdzają się również w urzędach czy obiektach użyteczności publicznej, gdy potrzebny jest streaming wideo przekazywany na rozmieszczone w pomieszczeniach ekrany telewizyjne.