Azjatyckie UPS-y stanowią problem dla rodzimych dostawców, którzy nie są w stanie walczyć cenowo z dostawcami takich urządzeń. Renomowani producenci zwracają uwagę na to, że odległość geograficzna dostawcy oznacza dla potencjalnych klientów brak odpowiedniego serwisu i przeglądu urządzeń, kłopoty z reklamacjami sprzętu i wyegzekwowaniem praw wynikających z gwarancji. Ich zdaniem klient musi się liczyć także z niską jakością baterii i elektroniki.

Oprócz tego kluczowym elementem, na który powinien reseller zwrócić uwagę klienta, jest brak opieki posprzedażnej. Renomowane marki w odróżnieniu od taniej konkurencji poza sprzętem oferują przeglądy okresowe, duży wybór usług serwisowych oraz gwarantują szybkie przywrócenie sprawności systemu w przypadku awarii.

– W skrajnych przypadkach zaniechanie powyższych działań może spowodować uszkodzenie (spalenie) UPS-a oraz urządzeń do niego podłączonych. W efekcie wygeneruje to ogromne koszty dla firmy związane z zakupem nowego sprzętu– przekonuje Urszula Fijałkowska, Sales Manager w APC by Schneider Electric.

Na szczęście dla wiodących dostawców świadomość klientów – za sprawą seminariów i szkoleń technicznych – rośnie. Dlatego rzadziej powinny zdarzać się sytuacje, w których cena zakupu będzie jedynym argumentem mającym wpływ na podjęcie decyzji.


Sebastian Warzecha
kierownik działu handlowego w Ever

Rosnąca sprzedaż niemarkowych UPS-ów zmniejsza obroty rodzimych dostawców. Ci, którzy stawiają na jakość, nie są w stanie konkurować cenowo z tanimi, prostymi produktami. Dodatkowo ten sam zasilacz z Azji może występować na rynku pod różnymi markami, z różnymi parametrami. Handlarze-importerzy są bowiem gotowi zadeklarować, że oferowany przez nich sprzęt ma wszelkie parametry, o które spyta potencjalny klient. A w przypadku wystąpienia problemów zrzucają winę na użytkownika lub czynniki zewnętrzne. Niestety, opinia o niefachowości oraz utracone zaufanie rzutuje często na cały rynek, przez co najbardziej cierpią solidni producenci. Trzeba zdawać sobie sprawę, że za konkretną jakość i wykonanie należy zapłacić odpowiednią cenę. Może się okazać, że ten, kto chce oszczędzić, straci podwójnie.