Realizacja usług w
prywatnej chmurze w modelu
samoobsługowym dla użytkowników rozpoczyna się od określenia,
które usługi znajdą się w ofercie
. Każda taka usługa musi zostać
zdefiniowana pod kątem niezbędnych informacji do jej powołania, źródła ich
pochodzenia, określenia osób aprobujących żądania użytkowników oraz osób
odpowiedzialnych za zapewnienie poziomu wydajności ustalonego dla każdej
usługi. Narzędzia dostępne
w ramach System Center 2012 SP1, które pozwalają na budowanie
i realizację tego typu procesów to Service Manager oraz Orchestrator. Umożliwiają one administratorowi
centrum danych opracowanie ustandaryzowanej oferty usług,
uwzględniającej spełnienie powyższych warunków, w połączeniu
z automatyzacją tego procesu. Podstawowy interfejs, który ma ułatwić
administratorowi wykonanie tego zadania, dostępny jest przez
Service
Manager Service Catalog.

Użytkownicy mogą zamawiać samodzielnie usługę w chmurze prywatnej,
korzystając z opracowanego wcześniej katalogu usług, zawierającego
informacje o kosztach użytkowania usługi, jej poziomie dostępności, bazę
wiedzy oraz specyficzne informacje konieczne do powołania usługi.

Usługi
polegające na tworzeniu nowych maszyn wirtualnych zebrane są w Bibliotece
Menedżera Wirtualnych Maszyn (Virtual Machine Manager Library). Biblioteka jest
katalogiem zasobów wykorzystywanych do powoływania wirtualnych maszyn
i zawiera system operacyjny, sprzęt oraz wzorce konfiguracji przechowywane
w bazie danych menedżera maszyn. Zasoby biblioteki są wykorzystywane przez System Center 2012 SP1 przy dostarczaniu usług na
żądanie.


Spójność serwisów dla całej firmy i skalowalność

Podczas
tworzenia katalogu usług oferowanych w centrum danych
administrator określa liczbę usług, z których może korzystać klient chmury.
Oferta związana z usługą zawiera szczegółowe dane o kosztach jej
uruchomienia, szczegółach poziomu dostarczania usługi SLA (Service Level Agreement),
informacje z bazy wiedzy, a także wszystkie pozostałe warunki, które
muszą być spełnione, by usługa została uruchomiona. Aby zapewnić spójność całej
oferty, opis usługi może zostać sporządzony przy wykorzystaniu wzorca, który
ułatwi ustalenie wspólnych reguł i norm dotyczących wywoływania usług dla
danego przedsiębiorstwa.


 

 

 

Proces realizacji wniosku dotyczącego
uruchomienia usługi jest zarządzany za pomocą narzędzia System Center Service
Manager oraz System Center Orchestrator. Service Manager definiuje procesy
w postaci obiegów pracy, które określonym rolom w organizacji
przypisują określone zadania, zasoby i uprawnienia. Dostarczone przez
Microsoft standardowe definicje procesów można łatwo kopiować, a także
dowolnie modyfikować bez konieczności programowania. W rezultacie System
Center Service Manager pozwala w krótkim czasie opisać
i zautomatyzować większość istotnych procesów IT w firmie,
wprowadzając przejrzystość, powtarzalność i kontrolę nad nimi.

Do budowy
i integracji przepływów pracy pomiędzy narzędziami do zarządzania
infrastrukturą IT służy narzędzie Orchestrator. Umożliwia ono automatyczne
uruchamianie sekwencji zadań realizowanych przez poszczególne elementy
infrastruktury oraz tworzenie skryptów wykonawczych automatyzujących kluczowe zadania wykonywane w prywatnych chmurach, takich jak
zapewnienie dodatkowej pojemności chmury, automatyczne dodawanie zasobów (na żądanie lub
gdy jej pojemność się wyczerpuje) oraz przenoszenie
obciążeń
w celach konserwacyjnych.

 

Uproszczenie rozwiązań dzięki integracji w chmurze

Przygotowanie dokładnego opracowania opisu istniejącej
infrastruktury IT
, jej elementów
oraz ich wzajemnych zależności wewnętrznych, to wymóg
konieczny dla spójnego dostarczania ustandaryzowanych
usług. Istotnym elementem jest również wskazanie jednego punktu odniesienia dla
konfiguracji wszystkich usług dostarczanych przez IT. System Center Service
Manager posiada centralne repozytorium danych konfiguracyjnych CMDB
(Configuration Management Data Base).
Jego model danych opiera się na modelach repozytoriów System Center Operations
Manager i System Center Configuration Manager. Zawiera szereg rozszerzeń
i dodatkowych obiektów, które umożliwiają kojarzenie informacji
z różnych modeli źródłowych. Pozwala także na gromadzenie definicji
procesów i szczegółowego przebiegu ich wywołania (od alertu/incydentu, aż
po pełne zakończenie obsługi).

W bazie
CMDB przechowywane są również zakresy uprawnień użytkowników w ramach
procesów. A zatem, w jednej bazie, zgromadzone są wszystkie
informacje niezbędne do zarządzania procesami i dostarczania
ustandaryzowanych usług w chmurze. Dzięki temu wyeliminowana zostaje
konieczność analizy logów czy repozytoriów systemów źródłowych, w celu
uzyskania całościowego obrazu zachodzących procesów.

Natomiast narzędzie System Center Orchestrator
służy do integracji i budowania przepływów pracy pomiędzy narzędziami do
zarządzania infrastrukturą IT w chmurze prywatnej. Umożliwia automatyczne
uruchamianie sekwencji zadań realizowanych przez poszczególne elementy infrastruktury.
Dzięki pakietom integracyjnym Orchestrator może wykonać zadanie na podstawie
zlecenia, które zostało wysłane przez inny komponent System Center 2012 SP1,
aplikację biznesową lub oprogramowanie do zarządzania firmy trzeciej.


 

 

 

Raportowanie usług IT

Dzięki zarządzaniu udostępnianiem usług i procesów
operacyjnych oferowanych przez prywatną chmurę System Center 2012 SP1 jest
w stanie gromadzić szczegółowe informacje dotyczące wszystkich
świadczonych usług również w odniesieniu do gwarantowanego poziomu usług.
Jednym z typowych wyzwań w każdym centrum danych jest możliwość
konsolidacji sprawozdawczości w obrębie wielu systemów rozproszonych.
System Center Service Manager 2012 umożliwia systematyczną obserwację
wszystkich aspektów procesów IT. Gromadzone w bazie danych systemu
statystyki interwencji, umożliwiają natych­miastową lokalizację źródła
powtarzających się problemów, np. usługi wymagające częstego restartowania,
konfiguracje lub okoliczności, w których narasta liczba incydentów określonego
rodzaju, specyficzne błędy użytkowników itp. Informacje te mogą być dalej
prezentowane zarówno użytkownikom biznesowym jak i działom IT firm, za
pomocą takich narzędzi, jak tabele przestawne Excel czy panele SharePoint.

Na ich podstawie można łatwo wpro­wadzać
korekty i optymalizować środowisko, co wymiernie przekłada się na
podniesienie efektywności firmy jako całości oraz redukcję kosztów związanych
z obsługą informatyczną.


Naliczanie opłat i zarządzanie wykorzystaniem zasobów

Firmy, które wdrażają prywatne chmury, aby
świadczyć usługi dla biznesu, przechodzą od kupowania dedykowanych zasobów dla
wykorzystywanych aplikacji do korzystania z zasobów chmury. Istnieje

jednak ryzyko, że użytkownicy chmury będą nadal korzystać
z
usług IT, w sposób tradycyjny, tak jak
robili to w przeszłości. Będą więc zamawiać znacznie
większe zasoby, niż ich rzeczywiste potrzeby. System Center
2012 SP1 zawiera
szereg
mechanizmów wspomagających efektywne zarządzanie zasobami, limitami, dzierżawą
pojemności, ich akceptacją, a także naliczaniem opłat. Dzięki temu możliwe
jest odgórne ustalenie zasad korzystania z zasobów chmury, a klienci
zachęcani są do rozsądnego konsumowania usług chmury.

System Center daje
możliwość naliczania opłat za usługi w chmurze prywatnej. Administratorzy
centrów danych mogą tworzyć cenniki udostępnianych zasobów dla każdej
z chmur prywatnych. Cennik pozwala określić stałe i zmienne koszty
użycia każdego rodzaju zasobów, tj. wirtualnych rdzeni procesora, pamięci i pamięci masowych.

Dla różnych chmur inaczej
będzie ustalone SLA (Service
Level Agreement)
. Dostawca usług może to uwzględnić
w cenniku dla danej chmury. Dla rozliczeń biznesowych można tworzyć
subskrypcje zasobów chmury (Cloud
Resource Subscriptions), służące do przydzielania pojemności. Virtual Machine
Manager i Windows Server 2012 gromadzą dane o kosztach
w hurtowni danych. Dzięki temu zestawienia kosztów można raportować za
pośrednictwem narzędzi, takich jak Microsoft Excel, czy też używając narzędzi
do przekazywania informacji bilingowych zintegrowanych z finansowym
systemem zarządzania w firmie.

Zalety usług w chmurze

Dzięki narzędziom System Center 2012
SP1 Service Manager oraz Orchestrator administratorzy mogą dostarczać usługi
świadczone w chmurze w sposób umożliwiający:

• 
samoobsługę i ustandaryzowanie
dostarczanych usług,

• 
automatyzację świadczenia usług w całej organizacji,

• 
integrację chmur publicznych, prywatnych i hostowanych przez partnerów,

• 
raportowanie w celu zapewnienia określonego poziomu jakości

i wczesnego wykrycia potencjalnych
ograniczeń wydajnościowych,

• naliczanie opłat i rozliczanie
użytkowników za wykorzystanezasoby i usługi.