33 proc. resellerów, uczestników naszego najnowszego barometru, ma zamiar przygotować swoje sklepy na okres back to school. Taki sam jest odsetek ankietowanych, którzy nie podjęli jeszcze decyzji w tej sprawie, oraz tych, którzy nie mają zamiaru szczególnie się zaopatrywać na czas powrotu klientów z wakacji. Możliwe, że grupa niezdecydowanych dołączy do tej, która nie będzie specjalnie zwiększać asortymentu jesienią, ponieważ 47 proc. odpowiadających spodziewa się, że sprzedaż będzie tylko trochę wyższa niż latem, a 20 proc. twierdzi nawet, że pozostanie na takim samym poziomie. Tylko 1 proc. respondentów uważa, że po wakacjach nastąpi znaczny wzrost zbytu urządzeń i oprogramowania IT.

 

Już tylko Gwiazdka?

Doświadczenia właścicieli sklepów komputerowych wskazują, że powtarzające się przez wiele lat okresy znaczącego wzrostu sprzedaży w po wakacjach mamy już za sobą. Część naszych rozmówców ocenia, że taka sytuacja trwa od trzech – czterech lat. Inni tendencję zaniku zwiększonego popytu związanego z okresem back to school zauważyli trochę później.

Resellerzy mówią, że zwyczaj intensywnego zaopatrywania się w sprzęt i oprogramowanie IT po wakacjach odchodzi o przeszłość, ale też generalnie nie ma już okresów, w których sprzedaż bardzo wyraźnie szłaby w górę. Wyjątek stanowi jeszcze koniec roku. Powodów takiej sytuacji według naszych rozmówców jest kilka. Najczęściej wskazują gorszą niż przed kilku laty sytuację ekonomiczną Polaków, którzy zaczęli przeznaczać mniej środków na domowy sprzęt komputerowy. Resellerzy mówią też o nasyceniu rynku, szczególnie drobnymi akcesoriami, i o zaniku efektu nowości. Trudno dziś zaimponować komukolwiek laptopem, nie mówiąc już o pamięci USB, nowej myszce, klawiaturze itp. W tej chwili podaż takich artykułów jest bardzo duża, ale nie idzie w parze z zainteresowaniem ze strony kupujących.

 


Szukają tabletów

Jeśli już konsumenci wykażą szczególne zainteresowanie czymś na jesieni – uważają resellerzy – to będą to notebooki i tablety, ostatecznie netbooki. Zdaniem naszych respondentów na popularności wśród uczniów zyskują tablety i urządzenia hybrydowe – tablety z klawiaturą. Niestety na tym polu ze sklepami komputerowymi, jak podkreślają ich właściciele, bardzo mocno konkurują telekomy. Tak czy inaczej jesienią klienci prywatni będą poszukiwali tabletów, ze względu na funkcje, bardzo podobne do możliwości laptopa, niższą cenę, małe rozmiary i wagę. To sprzęt lekki, przeznaczony dla użytkowników nie tyle wytwarzających treści, co poszukujący i odtwarzający je w Internecie. Firmy, a także gracze, na pewno zostaną przy notebookach.