Wartość rynku drukarek wielofunkcyjnych w Polsce
wyniosła w zeszłym roku blisko 150 mln dol., z czego ponad
80 mln dol. to sprzedaż urządzeń monochromatycznych, a nieco ponad
68 mln dol. – kolorowych. Według IDC w roku 2011 sprzedano
w Polsce ponad 147 tys. urządzeń wielofunkcyjnych do druku
monochromatycznego (wzrost o 45 proc.) i 37 tys. do druku
w kolorze (wzrost o 22 proc.).

Według przedstawicieli
IDC zapotrzebowanie na urządzenia MFP jest większe niż na zwykłe drukarki. –
Urządzenia wielofunkcyjne podciągnęły rynek w górę. Silny wzrost popytu
dotyczył zarówno kolorowych, jak i czarno-białych MFP w większości
segmentów prędkości druku
– podkreśla Przemek Kowalski, analityk IDC.

Zwiększone zainteresowanie bierze się przede wszystkim stąd,
że jedno urządzenie oferuje gros funkcji, które są potrzebne do prowadzenia
biura. Sam druk już przestaje wystarczać, a urządzenie wielofunkcyjne
umożliwia zarówno drukowanie, kopiowanie, faksowanie, jak i skanowanie
dokumentów, co pozwala zaoszczędzić, m.in. na kosztach związanych ze zużyciem
energii, i optymalizować wydatki.

Z danych Contextu wynika, że zarówno
w 2011 r., jak i w I kwartale br., zdecydowanie
najwięcej atramentowych MFP sprzedało HP. Na kolejnych miejscach plasują się
Canon, Epson i Brother. Jeśli chodzi o urządzenia laserowe, również
przoduje HP, a następne lokaty zajmują Samsung, Canon, Brother
i Xerox.

 

Popyt słabszy niż przed recesją

Z powodu spowolnienia
gospodarczego rynek urządzeń drukujących w 2011 r. rozwijał się
wolniej niż we wcześniejszych latach. Mimo to, w porównaniu
z wynikami uzyskanymi w 2010 r., np. dynamika popytu na laserowe
urządzenia wielofunkcyjne HP w 2011 w ujęciu ilościowym zwiększyła
się o 50 proc., a w wartościowym o 20 proc.
Tymczasem cały rynek MFP rozwijał się w Polsce nieporównywalnie wolniej
– w tempie 40 proc. i 12 proc.

Katarzyna Budna

Office Marketing Manager w polskim oddziale Xeroksa

Rynek urządzeń drukujących wciąż ewoluuje. Klienci zmieniają drukarki
monochromatyczne na kolorowe, a następnie na urządzenia wielofunkcyjne.
Dostawcy podążają za tymi trendami, modyfikując oferty i dostosowując ceny
oraz funkcje produktów do zmieniających się oczekiwań, potrzeb
i preferencji odbiorców. Mimo to w 2012 r. przewidujemy dalszy
wzrost sprzedaży drukarek, zarówno monochromatycznych, jak i kolorowych.
Coraz popularniejsze są urządzenia wielofunkcyjne, które wypierają tradycyjne
drukarki. Obserwujemy też rosnące zainteresowanie produktami ekologicznymi
i zużywającymi mniej energii. Duże przedsiębiorstwa, korzystające
z zaawansowanych urządzeń wielofunkcyjnych, wymieniają je na nowe,
umożliwiające integrację z systemami kontroli dostępu, archiwizacji
i obiegu dokumentów.

Zdaniem resellera

Krzysztof Kozłowski, właściciel Fullcom Serwis, Kraków

Od dwóch lat nie sprzedaliśmy ani jednej prostej drukarki.
Interesują się już nimi tylko architekci i biura projektowe wybierające
wersje A3. Popytem cieszą się natomiast urządzenia wielofunkcyjne (choć ich
sprzedaż w roku bieżącym spada), a klienci kupują najczęściej modele
najtańsze, zwłaszcza produkcji HP.

 

Grzegorz Jon, handlowiec w Awansie, Tarnowskie Góry

Sprzedaż drukarek maleje, jest ich też coraz mniej
w ofercie dystrybutorów. Zdecydowanie wyższym zainteresowaniem cieszą się
urządzenia wielofunkcyjne, choć popyt na nie w 2012 r. jest
zdecydowanie słabszy niż był w 2011. Klienci pytają najczęściej
o sprzęt Brothera, Canona i Epsona.

 

Choć dynamika popytu jest
niższa niż w minionych latach, HP pozostaje liderem rynku. Według danych
IDC w 2011 r. zdobył w nim bowiem wartościowo odpowiednio:
prawie 20 proc. i 47 proc. udziałów, dwa razy więcej niż kolejne
firmy w rankingu.

 

Canon plasuje się na drugim miejscu pod względem ilości
sprzedanych urządzeń wielofunkcyjnych. Robert Pudło, OPP Product Business
Development Professional w polskim oddziale Canona, rok 2011 pod tym
względem ocenia pozytywnie.

Action
w 2011 r. odnotował prawie 50-proc. wzrost sprzedaży laserowych
urządzeń wielofunkcyjnych, co jest dużą zmianą w stosunku do 2010 r.
Na podstawie dostępnych danych szacuje, że zbyt laserowych urządzeń
wielofunkcyjnych w 2010 r. ukształtował się na poziomie ok. 130
tys., podczas gdy w ub.r. wyniósł 183 tys.

Według OKI w 2011 r. rynek laserowych urządzeń
wielofunkcyjnych zyskał blisko 40 proc. w stosunku do wyników roku
2010, ponieważ był to czas powolnego wychodzenia z kryzysu, a firmy
zaczęły realizować, odkładane wcześniej na czas lepszej koniunktury, decyzje
zakupowe.

Z kolei Epson w ub.r. zanotował spadek sprzedaży
urządzeń drukujących (ilościowo) o ok. 20 proc. w stosunku
do notowanej w 2010 r.

 

Czarno-białe czy kolorowe?

Z obliczeń Actionu wynika, że w 2011 r.
najchętniej nabywano monochromatyczne urządzenia wielofunkcyjne (55-proc.
wzrost sprzedaży). Dystrybutor sprzedał o 15 proc. więcej kolorowych
urządzeń wielofunkcyjnych niż w 2010 r. – Moim zdaniem
spowodowane to było przede wszystkim spadkiem ceny w tej kategorii
urządzeń do poziomu akceptowalnego dla przeciętnego użytkownika. Obniżyły się
również koszty wydruku, dzięki dostępności zamienników oraz rywalizacji cenowej
producentów materiałów eksploatacyjnych i urządzeń wielofunkcyjnych –

ocenia Rafał Ornowski, dyrektor marki ActiveJet w Actionie.

Katarzyna Idzkiewicz

Marketing Coordinator w polskim oddziale Brothera

2011 to kolejny rok, w którym zauważamy znaczny wzrost sprzedaży
w segmencie urządzeń wielofunkcyjnych drukujących w formacie A3.
Wynika to przede wszystkim z faktu, że coraz liczniejsi odbiorcy
dostrzegają nowe możliwości wykorzystania tego typu sprzętu. Nasza pozycja, jeśli
chodzi o ilość sprzedanych wielofunkcyjnych laserowych urządzeń
monochromatycznych, nie zmieniła się, nadal plasujemy się wśród dostawców na
trzecim miejscu. Sprzedaż wartościowo pozwoliła nam przesunąć się
z pozycji 11. na 10., co postrzegamy jako bardzo dobry wynik. Należy też
dodać, że zwiększyliśmy sprzedaż urządzeń droższych, co było naszym celem.
Wprowadzenie nowej serii urządzeń laserowych kolorowych zapewniło nam
utrzymanie czwartej pozycji (ilościowo).

 

OKI zauważa zdecydowany skok sprzedaży w kategorii
monochromatycznych urządzeń wielofunkcyjnych, których w 2011 r.
sprzedano w Polsce o blisko 46 tys. więcej niż rok wcześniej. Rynek
kolorowych MFP wchłonął o 6628 maszyn więcej niż w 2010 r.
Zarówno firmy, jak i indywidualni użytkownicy kupują je coraz częściej.

Konica Minolta
w segmencie wielofunkcyjnych drukarek kolorowych dla rynku SOHO od kilku
lat zajmuje trzecie miejsce. W zeszłym roku zanotowała zwiększenie liczby
sprzedanych urządzeń o 15 proc. (wartościowo o blisko
30 proc.). Średni wzrost wartości popytu w tym segmencie wyniósł
nieco ponad 20 proc.

A3 versus A4

Największy wzrost w segmencie MFP OKI odnotowało wśród
kolorowych urządzeń wielofunkcyjnych A4, drukujących z prędkością powyżej
21 stron na minutę. W 2011 r. producent sprzedał ich przeszło
czterokrotnie więcej niż w 2010, odnotowując ponad 30-proc. wzrost
obrotów. Wyraźnie też zwiększyło się zainteresowanie wielofunkcyjnymi urządzeniami
OKI obsługującymi format A3. Sprzedaż MFP A3 kolor wzrosła o 16 proc.
w 2011 r. w stosunku do notowanej w 2010.

W Xeroksie minione 12 miesięcy było czasem premier
nowych urządzeń wielofunkcyjnych, ciepło przyjętych przez partnerów
i użytkowników. W sumie producent sprzedał o 8 proc. więcej
maszyn formatu A3. Najbardziej znaczącym sukcesem jest wzrost w segmencie
kolorowych urządzeń A3. Wprowadzenie sześciu nowych modeli zapewniających niski
koszt druku przyczyniło się do zwiększenia sprzedaży o 54 proc.
– Jeżeli mówimy o urządzeniach wielofunkcyjnych, czyli łączących
funkcje druku, kopiowania i skanowania, warto również zauważyć, że swoją
pozycję umocnił model WorkCentre 7120 – urządzenie kolorowe A3. Już drugi
rok z rzędu to właśnie ten produkt cieszył się największym powodzeniem
spośród urządzeń drukujących w tempie do 20 stron na minutę. Został
zaprojektowany od podstaw z myślą o małych i średnich firmach,
bez środków na nabycie sprzętu drukującego, ale zainteresowanych posiadaniem
nowoczesnego urządzenia, którego możliwości spełnią wszystkie potrzeby
rozwijającego się przedsiębiorstwa –
tłumaczy Katarzyna Budna, Office
Marketing Manager w polskim oddziale Xeroksa.

Robert Pudło

OPP Product Business Development Professional w polskim
oddziale Canona

Zgodnie z przewidywaniami, w 2011 r.
atramentowe urządzenia wielofunkcyjne cieszyły się dużym zainteresowaniem,
zwłaszcza wśród użytkowników indywidualnych i w małych firmach.
Klienci poszukiwali kompaktowych rozwiązań integrujących funkcje druku,
skanowania i kopiowania. Najpopularniejsze były modele z tzw.
średniej półki cenowej, czyli między 200 a 400 zł (np. PIXMA MG5150).
Dobrze poinformowani klienci bardzo świadomie podejmowali decyzje
o zakupach. Zwracali uwagę m.in. na to, by drukarka wyposażona była
w oddzielne pojemniki z atramentami, które dają lepszą kontrolę nad
wydatkami związanymi z jej 
codziennym użytkowaniem. Obok kosztów druku ważnym argumentem za
nabyciem urządzenia były nowe funkcje oraz ulepszone oprogramowanie.

Oczywiście stale
rozwijamy ofertę urządzeń, wychodząc naprzeciw potrzebom klientów.
W bieżącym roku duży nacisk położymy na rozwój nowych funkcji.
Przewidujemy, że dodatkowe oprogramowanie będzie czynnikiem wpływającym na
zainteresowanie zakupami.

Szymon Szczur

koordynator ds. wsparcia sprzedaży rozwiązań biznesowych w
Konice Minolcie

Z roku na rok rośnie ilość i wartość sprzedanych
laserowych drukarek wielofunkcyjnych, zwłaszcza do druku w kolorze. Odbywa
się to kosztem urządzeń atramentowych i monochromatycznych
jednofunkcyjnych drukarek laserowych. Dowodem statystyki: w zeszłym roku
zapotrzebowanie na drukarki atramentowe spadło aż o 36 proc.,
a na atramentowe urządzenia wielofunkcyjne o ponad 8 proc. Ale
choć w 2011 r. sprzedano w Polsce aż o 45 proc. więcej
monochromatycznych laserowych drukarek wielofunkcyjnych niż w 2010, to ich
wartość była tylko o 8 proc. wyższa. Oznacza to, że dominują wyroby
tanie. W przypadku urządzeń do druku w kolorze wzrost wartości
sprzedaży przekroczył aż 20 proc.

Gdyby te tendencje się utrzymały, w roku bieżącym
i w kolejnych latach wartości sprzedaży urządzeń kolorowych
i monochromatycznych będą się do siebie zbliżać, choć jeszcze się nie
wyrównają.

 

 

Apetyt na A3

Samsung chce w roku bieżącym umocnić pozycję na rynku
rozwiązań korporacyjnych, wprowadzając do oferty na przełomie III i IV
kwartału urządzenia drukujące w formacie A3. – Prognozy na rok
2012 wskazują, że sprzedaż na rynku ogółem będzie się stabilnie zwiększać,
jednak nie należy się spodziewać gwałtownego wzrostu popytu –
uważa Mateusz
Wasilewski.

Również według OKI rok
2012 przyniesie prawdopodobnie zwiększenie sprzedaży urządzeń umożliwiających
druk w formacie A3. Zdaniem dostawcy przedsiębiorstwa coraz chętniej
kupują produkty z tego segmentu, bo wówczas nie muszą zlecać druku na
zewnątrz, co zwykle generuje większe koszty. – Wynika to m.in.
z dwóch powodów. Po pierwsze, urządzenia A3 stają się coraz bardziej
przystępne cenowo, a po drugie, ich gabaryty zbliżają się do rozmiarów
urządzeń A4, dzięki czemu, decydując się na zakup drukarki A3, nie musimy się
martwić o miejsce dla niej
– tłumaczy Tomasz Ziędalski, Central
& Eastern Europe Product Marketing Manager w polskim oddziale OKI.

Brother w roku bieżącym, podobnie jak w ubiegłym,
główny nacisk kładzie na laserowe urządzenia wielofunkcyjne. Plan minimum
producenta to osiągnięcie dynamiki sprzedaży na takim samym poziomie jak tempo
rozwoju całego rynku, a także utrzymanie udziałów w poszczególnych
segmentach. Bardzo ważni są odbiorcy z sektora MSP i dlatego wokół
nich skupia się większość działań Brothera. Jesienią planuje wprowadzić do
oferty nową serię urządzeń monochromatycznych laserowych, charakteryzujących
się wysoką prędkością druku oraz jego znacznie niższym kosztem.

 

Kolorowe, monochromatyczne i 3D

Canon zakłada, że potencjał wzrostu sprzedaży
w segmencie drukarek jest nie większy niż kilka procent, nie spodziewa się
więc spektakularnych zmian zbytu urządzeń wielofunkcyjnych. Konica Minolta
przewiduje, że popyt na kolorowe drukarki wielofunkcyjne będzie się nadal
zwiększał. Z kolei Xerox oczekuje dużego zainteresowania czarno-białymi
urządzeniami wielofunkcyjnymi formatu A4 (i zamierza rozszerzyć
ofertę w tym segmencie o kilka nowych maszyn wyposażonych
w kartę bezprzewodową), a także nowym modelem formatu A4 ColorQube
8900 drukującym w technologii stałego atramentu.

Trzy pytania do…

Zamierzamy podwoić sprzedaż w krajach EMEA

CRN Polska rozmawia z Harrym Takahashi, deputy
managing directorem w OKI Europe, o strategii firmy, sposobach jej
realizacji i najciekawszych trendach dotyczących urządzeń drukujących.

 

CRN
Polska Jakie typy urządzeń drukujących pana zdaniem najlepiej rokują na
przyszłość?

Harry Takahashi Ponieważ koncentrujemy się
przede wszystkim na dostarczaniu narzędzi dla biur, dobrym przykładem mogą być
urządzenia drukujące OKI, które umożliwiają wydruk etykiet, wizytówek
i bannerów. Nasi klienci cenią także możliwość ograniczenia kosztów oraz
czasu, kreujemy więc nowe trendy w rozwoju urządzeń drukujących (m.in.
dzięki wykorzystaniu technologii LED-owej), aby dostarczyć im narzędzia, które
zapewnią oszczędności i będą lepsze niż oferowane przez konkurencję.

 

CRN
Polska Macie ambitne plany dotyczące regionu Europy Środkowo-Wschodniej
i Azji?

Harry Takahashi Głównym celem OKI jest
podwojenie sprzedaży w regionie EMEA. Ponieważ koncentrujemy się głównie
na segmencie B2B, naszym priorytetem jest oferowanie klientom biznesowym
najlepszej jakości rozwiązań. Mamy unikalne rozwiązania, ale oczywiście
skupiamy się na rozpoznawaniu, a następnie zaspokajaniu potrzeb naszych
klientów, bez względu na profil ich działalności.

 

CRN
Polska Jakiego wsparcia mogą oczekiwać partnerzy OKI w kolejnych
miesiącach?

Harry Takahashi Staramy się udoskonalać
oferowane produkty, wzbogacać je o nowe, zaawansowane funkcje (np.
możliwość drukowania wizytówek we własnym biurze na urządzeniu OKI)
i spodziewamy się, że klienci docenią unikalne rozwiązania, jakie im
dostarczamy. Ponieważ brand OKI prawdopodobnie nie jest jeszcze tak dobrze
rozpoznawalny, jak byśmy sobie tego życzyli, dział marketingu pracuje nad
zmianą tego stanu rzeczy. Ponadto staramy się zwiększać liczbę partnerów,
a co za tym idzie – także liczbę odbiorców końcowych, ulepszając
program partnerski.

 

 

Według przedstawiciela
Actionu w 2012 r. sprzedaż wielofunkcyjnych urządzeń laserowych
powinna ukształtować się na poziomie ok. 200 tys., gdyż rynek już się
nasycił (największy boom miał miejsce w IV kwartale 2011 r.). Nie
będziemy zatem już świadkami takiego wzrostu popytu jak w ubiegłym roku. –
Dziś klient szuka przede wszystkim mobilnych rozwiązań. Dlatego moim zdaniem
w roku bieżącym wzrośnie sprzedaż urządzeń wielofunkcyjnych z Wi-Fi, bluetoothem
lub innym rozwiązaniem, które umożliwi bezprzewodowe połączenie z drukarką
i zapewni łatwość obsługi np. za pomocą tabletu lub telefonu komórkowego.
Nowością będą także urządzenia wielofunkcyjne 3D (pierwsze modele
w przystępnej cenie ok. 1,7 tys. zł dla użytkownika końcowego,
zapewniające skanowanie obiektów 3D, już znajdują się w naszej ofercie).
Później pojawią się urządzenia wielofunkcyjne 3D skanujące i drukujące
(praktycznie tworzące) obiekty w 3D, ale debiut takich modeli nastąpi
najwcześniej w  2013 r.
– uważa
Rafał Ornowski.

Tomasz Ziędalski

Central & Eastern Europe Product Marketing Manager w polskim oddziale
OKI

Miniony rok był dla całej branży, także dla naszej firmy, doskonałym
sprawdzianem umiejętności radzenia sobie z niestabilną sytuacją
ekonomiczną. Światowy kryzys miał wpływ na wszystkie gałęzie gospodarki,
w tym na sektor urządzeń drukujących. Po raz kolejny poparta 130-letnim
doświadczeniem wiedza i strategiczna ocena warunków pozwoliły nam wyjść
z trudnej sytuacji naprawdę obronną ręką. Dokładna analiza oczekiwań
i potrzeb klientów skłoniła nas do skupienia się na sprzedaży kluczowych
produktów. Mimo światowych wahań kursów walut, postanowiliśmy nie podnosić cen
urządzeń, czym zyskaliśmy większe zaufanie odbiorców. Spokojna i rozważna
polityka przyniosła pozytywne efekty. W konsekwencji 2011 r.
zakończyliśmy na plusie, mimo mniejszej pod względem ilościowym sprzedaży
w porównaniu z notowaną w roku poprzednim.

Pozytywny trend zaobserwowaliśmy również
w statystykach OKI, najwyraźniej w IV kwartale. Sukces przyniosły
flagowe produkty, a strzałem w dziesiątkę okazały się nowości
wprowadzone na polski rynek we wrześniu – seria urządzeń MC800 dla małych
i średnich firm.

Robert Sekuła

kierownik grupy produktów dla biznesu w Dziale Druku i Przetwarzania
Obrazu w polskim oddziale HP

Bardzo mocna pozycja, którą utrzymujemy już od wielu lat, wynika nie tylko
ze zróżnicowanej oferty, skierowanej do mniejszych i większych firm oraz
do klientów indywidualnych, ale też z ciągłego dostosowywania naszych
produktów do zmian, jakie zachodzą w modelach biznesowych,
i związanych z nimi oczekiwań użytkowników końcowych. Potwierdzeniem
strategii HP jest ostatni raport Gartnera Magic Quadrant. Jego autorzy
podkreślają, że o ile do niedawna głównym kryterium determinującym zakup
wybranego urządzenia były jego wydajność i jakość wydruków, o tyle
dzisiaj uwaga użytkowników ogniskuje się nie tylko na kosztach eksploatacji
i na niezawodności, ale także na „zdolności urządzeń do wdrażania
i integrowania aplikacji, które łączą je z systemami wspomagającymi
zarządzanie obiegiem dokumentów”. We wspomnianym raporcie Gartnera HP zostało
uznane za lidera nowych trendów.

W obecnym otoczeniu biznesowym wsparcie ze strony
bogato wyposażonych urządzeń HP powinno mieć pozytywny wpływ na wyniki
finansowe firm. Niezależnie od koniunktury przedsiębiorstwa chcą się rozwijać.
Sztuką jest tylko dobranie bezpiecznego i ekonomicznego narzędzia pracy,
które pozwoli efektywnie optymalizować procesy biznesowe, w tym przepływ
strategicznych informacji.