Przemysł 4.0... w bólach, ale się rodzi

 

Koncepcja Przemysłu 4.0 ma doprowadzić do tego, żeby kojarzące się z masową produkcją fabryki mogły ją w jak największym stopniu indywidualizować, zgodnie ze specyficznymi zamówieniami ze strony klientów. Podstawą rozwoju koncepcji Industry 4.0 jest wirtualny model przyszłego produktu stworzony w wirtualnej fabryce. Jak tłumaczy Piotr Rojek, dyrektor zarządzający DSR, nowoczesne aplikacje do cyfrowej produkcji umożliwiają m.in. odwzorowanie całej fabryki w modelu 3D, wraz z procesami wytwórczymi.

Rozwiązania tego typu mogą być zastosowane między innymi do optymalizacji produkcji przed jej uruchomieniem oraz pozyskania informacji o aktualnie przebiegających procesach i wykorzystania ich na etapie projektowania produktu – mówi Piotr Rojek.

Specjalista takie podejście do produkcji określa mianem cyfrowego wytwarzania (Digital Manufacturing) i obwołuje je ważnym trendem IT w przemyśle na rok 2016 i kolejne. To koncepcja, która szczególnie zyskuje na znaczeniu w firmach nastawiających się na krótkie serie i mocną kastomizację wyrobów.

Z Digital Manufacturing, jako elementem Przemysłu 4.0, wiąże się Smart Manufacturing (inteligentna produkcja). W tej koncepcji idzie się o krok dalej – chodzi o zbieranie z każdego punktu łańcucha dostaw informacji dotyczących preferencji konsumentów, a także mechanizmów wytwarzania i dostarczania towarów.

Wraz z rozwojem obu przytoczonych idei fabryki zmienią się w swoiste centra innowacji, które będą oferowały wyroby ściśle dopasowane do wymagań klienta. Według Deloitte do najważniejszych wyzwań, które stoją obecnie przed przedsiębiorstwami przemysłowymi, należy właśnie m.in. oferowanie nowych usług, innowacyjność i przystosowanie produkcji do specyficznych potrzeb odbiorców.

– Wszystkie te wyzwania wymagają elastycznego i nowoczesnego podejścia do IT w przedsiębiorstwie i zwrócenia się w stronę Przemysłu 4.0 – twierdzi Dariusz Śliwowski, prezes proALPHA, ekspert w dziedzinie IT.

Specjaliści uważają, że koncepcja Przemysłu 4.0 powinna stać się w Polsce przedmiotem analiz, zarówno naukowców, jak i przedsiębiorców. Mówi się także o potrzebie pogłębionej współpracy innowacyjnych firm, wsparciu ze strony państwa oraz współdziałaniu nauki z biznesem, która do tej pory nie rozwijała się w Polsce zbyt intensywnie.