Systemy Business Intelligence
zagościły na liście najpopularniejszych trendów rynku IT. Zarówno analitycy,
producenci, jak i integratorzy stawiają je w jednym szeregu
z mobilnością, chmurą i aplikacjami obsługującymi duże zbiory danych.
Według Gartnera w 2011 r. wartość światowego rynku rozwiązań BI
sięgnęła 12,2 mld dol. W porównaniu z rokiem wcześniejszym
oznacza to wzrost o 10 mld dol. Do 2014 – mówią specjaliści
firmy badawczej – wartość segmentu BI wzrośnie o kolejne 10 proc.
Rozwój technologii in-memory wpłynął na znaczne uproszczenie narzędzi
analitycznych, dlatego od razu zwiększyła się grupa ich potencjalnych
odbiorców. Zdecydowanie też spadła ich cena – wdrożenia nie muszą sięgać
setek tysięcy złotych. W roku 2013 rozwiązania BI mają wdrażać średnie,
a nawet małe firmy – tym bardziej że już funkcjonują na rynku
przedsiębiorstwa oferujące te systemy w modelu abonamentowym. Rozwiązania
do analizy danych w nowej postaci z powodzeniem mogą też służyć
administracji państwowej, samorządom i sektorowi edukacji.

 

Nie trzeba być informatykiem

Na pewno nowymi adresatami narzędzi analitycznych, którym
nie trzeba specjalnie tłumaczyć pożytku płynącego z ich wdrożenia, są
średnie firmy. Za dynamicznym rozwojem średnich przedsiębiorstw idzie
konieczność ciągłego dostosowywania się do trudnych warunków rynkowych.
Z rozmów pracowników firmy integratorskiej Hicron z przedstawicielami
średnich organizacji wynika, że dobrze znają one rozwiązania BI. Przeszły już
pierwszy cykl rozwoju biznesowo-technologicznego związany z wdrożeniem
ERP, a widząc korzyści ze stosowania rozwiązań IT, nie boją się sięgnąć
dalej. Dlatego chcą korzystać z możliwości, jakie dają analizy danych.

Firmy z segmentu MSP zaczęły interesować się
narzędziami BI również dlatego, że skala ich działalności w wielu wypadkach
okazuje się na tyle duża, iż do skutecznej analizy biznesowej nie wystarcza
wiedza właściciela i umiejętności księgowej. Mowa o firmach
osiągających obrót powyżej 10 – 20 mln złotych rocznie. Przy
takich wynikach inwestycja w prosty system BI już się opłaca. Efekty
wdrożenia staną się wymierne w krótkim czasie.

Popularyzacji nowoczesnych narzędzi analitycznych sprzyja
także ich cecha Self-Service BI. Sprawia ona, że obsługa systemów nie wymaga od
użytkowników zaawansowanej wiedzy IT – programowania i budowania
zapytań do bazy danych. Dziś do sprawnej obsługi BI potrzebna jest umiejętność
korzystania z przeglądarki internetowej i z arkusza
kalkulacyjnego. Użytkownicy biznesowi łatwo mogą tworzyć interaktywne kokpity
o wybranej przez siebie treści i formie oraz swobodnie zmieniać je
wedle potrzeb.

Podstawowe zadania integratora systemu BI

a) Analiza zastosowania systemu BI celem usprawnienia
procesów biznesowych

b) Określenie konstrukcji architektury technicznej Business
Intelligence

c) Stworzenie koncepcji biznesowej wykorzystania narzędzi
oraz priorytetów dla obszarów biznesowych (sprzedaż, kontroling, logistyka
itd.)

d) Efektywne wdrożenie BI w określonych obszarach

e) Przeszkolenie użytkowników końcowych systemu BI

Źródło: SAP

 

Mobilność – daje napęd

Podobnie jak wielu
innowacyjnym rozwiązaniom rozwojowi i upowszechnianiu się systemów BI
bardzo sprzyja nasilający się trend mobilności. Dzięki jego rozwojowi narzędzia
Business Intelligence nie są już narzędziami stricte analitycznymi,
a stają się biznesowymi systemami operacyjnymi. Według specjalistów
wbudowanie w nie raportów powstałych na bazie analizy danych to dzisiaj
konieczność.

Fazy rozwoju aplikacji Mobilny Comarch BI pokazują, jak
szybko zmieniają się, będące przecież same w sobie nowością, systemy
Business Intelligence do urządzeń mobilnych. Jak opowiada Marcin Górniewicz,
konsultant systemów Business Intelligence w Comarchu, producent zaczął od
oferowania sztywnych zestawień, bez możliwości jakiejkolwiek interakcji. Potem
wprowadzone zostały coraz bardziej rozbudowane raporty, aż narzędzie zyskało
obecną formę, zapewniającą użytkownikowi dokonywanie zmian w sposobie
prezentowania danych. Dane tabelaryczne mogą być sortowane, filtrowane
i przedstawiane na wykresach. Użytkownik ma możliwość dowolnej zmiany typu
wykresu w trakcie przeglądania raportu, zdefiniowania jego kolorystyki,
a także edytowania agregacji danych na wykresach. O podobnej
funkcjonalności aplikacji BI wbudowanej w większy mobilny system obsługi
klienta mówi ITelligence, partner wykorzystujący platformę narzędziową
Oracle’a.

Kolejnym impulsem, szczególnie wspierającym rozwój systemów
BI, są techniki Big Data (i związane z nimi in-memory),
wspomagające przetwarzanie ogromnych zbiorów danych, zarówno
nieustrukturyzowanych, jak i o ustalonej strukturze. Jak mówi
specjalista Hicrona, nabywając dane makroekonomiczne dotyczące rynku
i wolumenów sprzedaży produktów z podobnego segmentu, tendencji na
rynkach zagranicznych czy nawet dane demograficzne, zarządzający firmą mogą
dokładniej przewidzieć skutki potencjalnych decyzji.

Badanie IFS/IDC

W światowym badaniu IDC, przeprowadzonym na zlecenie IFS,
450 przedstawicieli kadry zarządzającej odpowiedziało na pytanie: do jakiego
biznesowego rozwiązania IT chciałbyś mieć dostęp za pośrednictwem smartphone’a?
Analityka biznesowa znalazła się na drugim miejscu – 13 proc.
respondentów wskazało na funkcje z zakresu BI, w tym dotyczące
kluczowych wskaźników wydajności (KPI) i raportowania. Na pierwszym
znalazło się rozwiązanie CRM (31 proc.), na trzecim – zatwierdzanie
zapotrzebowania, zamówień, zakupu i faktur (10 proc.). W Polsce
analityka biznesowa znalazła się na miejscu trzecim.

Źródło: IFS

Zdaniem integratora


Michał Guzek, członek zarządu firmy Hicron

Integrator
IT oferujący narzędzia BI musi być przede wszystkim przygotowany na wyzwanie
związane z integracją tego produktu z innymi systemami
i aplikacjami. Powinien także zapewnić klientowi kompleksową obsługę,
oferując pomoc w użytkowaniu systemu, rozwiązywaniu ewentualnych usterek.
Partner wdrożeniowy powinien być kimś więcej niż integratorem technologicznym,
przekazującym wiedzę na temat optymalnej budowy zapytań, znającym się na
sprzęcie i programach. Klient oczekuje doradztwa i zaangażowania,
odpowiedzi na pytania o wady i zalety pewnych rozwiązań
technologiczno-biznesowych, możliwości ich zastosowania, najlepiej z przełożeniem
na biznes danego klienta, jego segment rynku i charakterystyczne dla niego
procesy biznesowe.

Zbigniew Świeściak, dyrektor operacyjny 2Intellect.com

Przedsiębiorcy
szukają narzędzi do monitorowania wszystkich procesów zachodzących
w firmie w czasie rzeczywistym. Obserwując sytuację wielu firm
w kraju i za granicą, zarządy chcą trzymać rękę na pulsie
i w porę reagować na zagrożenia, dokonywać korekt w obranych
strategiach i założonych planach. Możliwe jest to tylko w sytuacjach,
w których menedżerowie będą mieli łatwy i szybki dostęp do danych,
a proces raportowania zostanie zautomatyzowany.

Siłą
napędową rynku BI w 2013 r. będą przede wszystkim coraz tańsze
narzędzia analityczne. Do tej pory firma decydująca się na wdrożenie tego typu
rozwiązania musiała liczyć się z inwestycją minimum 200 tys. zł, co
dla wielu, zwłaszcza mniejszych graczy na rynku, było barierą nie do
przeskoczenia. Dziś te firmy mogą skorzystać z rozwiązań abonamentowych.
Miesięczne opłaty to przedział od 2,5 do 7 tys. zł w zależności
od zakresu wdrożenia i rodzaju licencji. Wydatek zaledwie 2,5 tys. zł
miesięcznie to koszt niższy niż koszt zatrudnienia kolejnego
analityka.

 

Producenci mówią, że narzędzia BI powinny się integrować
z platformami Big Data, umożliwiając efektywne „odpytywanie” petabajtowych
zbiorów informacji oraz łączenie otrzymanych wyników z innymi
standardowymi źródłami danych, np. systemem CRM, ERP przedsiębiorstwa.
Podkreślają też, że Big Data ma sprecyzowane wymagania w odniesieniu do
systemów analitycznych. Infrastruktura takiego rozwiązania powinna zapewnić
możliwie niskie, przewidywalne opóźnienia w przechwytywaniu danych
z różnych źródeł oraz w tworzeniu krótkich, prostych zapytań. Powinna
być w stanie obsłużyć bardzo duży wolumen transakcji, często
w środowisku rozproszonym, dynamiczne struktury danych oraz współpracować
z danymi strukturalnymi i niestrukturalnymi w oryginalnym
miejscu ich przetwarzania – co zapewnia oszczędność czasu i kosztów
związanych z ich przesłaniem.

 

BI w ofercie integratorów

Dzisiejsze rozwiązania BI często figurują w ofercie integratorów
jako samodzielne produkty. Mimo że nie mogą funkcjonować samoistnie, bez źródeł
informacji, to działają w różnorodnym środowisku i można je
integrować praktycznie z dowolnym systemem, ponieważ – jak mówią
praktycy – wszystko zależy od potrzeb klienta. Podkreślają jednak, że do
integracji różnych zewnętrznych systemów z rozwiązaniem BI konieczna jest
znajomość technologii, potrzeb biznesowych odbiorcy i doświadczenie.




Paweł Gajda

 

konsultant rozwiązań biznesowych, SAP

Do korzyści biznesowych, które spodziewają się uzyskać
klienci inwestujący w rozwiązania BI, należą: prostota i samoobsługa, łatwość
pozyskania informacji na różnych poziomach oraz szybkość działania. Rozwiązania
BI umożliwiają szybką reakcję na wszelkie zmiany zachodzące na płaszczyźnie
operacyjnej firmy i w jej zewnętrznym otoczeniu biznesowym. SAP postawił przede
wszystkim na rozwój technologii przetwarzania danych w pamięci (in-memory),
tworząc platformę SAP Hana. Pozwala ona zbierać, przetwarzać i analizować dane
w czasie rzeczywistym. Następnie system BI prezentuje je w przystępnej postaci
w ciągu sekund. Technologia in-memory jest ściśle powiązana ze zjawiskiem Big
Data, czyli przetwarzaniem ogromnych wolumenów danych. Lawinowo rosnąca ilość
danych pochodzi z coraz bardziej zróżnicowanych i rozproszonych źródeł. Do ich
analizy niezbędne są narzędzia potrafiące dokonać tego w czasie rzeczywistym.

Powszechność urządzeń mobilnych sprawia, że aplikacje
analityczne muszą być powszechnie dostępne za pomocą przejrzystych interfejsów
na smartphone’y i tablety. Tak jest przypadku aplikacji SAP BusinessObjects.
Dla SAP dostarczanie informacji analitycznej i procesowej poprzez urządzenia
mobilne jest priorytetem.

Część klientów preferuje model Business Intelligence w
chmurze. Umożliwia to obniżenie kosztów utrzymania systemu BI. Firma SAP
szczególnie podkreśla prostotę i łatwość użytkowania oraz bezpieczeństwo
rozwiązania. Klienci SAP mają swobodny wybór pomiędzy dowolną kombinacją
rozwiązań tradycyjnie zainstalowanych wewnątrz firmy (tzw. on-premise) i
rozwiązań w chmurze (on-demand).

Dywersyfikacja narzędzi BI pozwala na ich stosowanie w
środowiskach heterogenicznych oraz jako element systemu ERP. W ostatnim czasie
obserwujemy, że klienci traktują rozwiązania analityczne jako integralną część
wdrażanych systemów zarządczych. Jest to znak, że dziś w biznesie najbardziej
liczy się dokładna i szybka informacja.

 

 

Z dostosowywaniem przez integratora systemów Business
Intelligence do oczekiwań konkretnej firmy wiąże się szereg usług, które mogą
być świadczone przez partnera zarówno na etapie przedwdrożeniowym (na przykład
przeprowadzenie analizy wymagań), w czasie samego wdrożenia, jak
i później – w związku z utrzymaniem i rozwojem
systemu.

Kluczowym elementem wdrożenia nowego systemu BI jest jego
integracja z tymi istniejącymi już w danej organizacji. Przy tego
typu projektach integratorzy mogą stanąć przed problemem spójności
i jakości danych zawartych w systemach źródłowych. Wyzwaniem jest też
przygotowanie odpowiedniego modelu danych biznesowych, który musi być
dostosowany do struktury i sposobu działania danej organizacji,
a także do oczekiwań użytkowników. Producenci wskazują także konieczność
zasilenia takiego modelu odpowiednimi informacjami jako poważne wyzwanie. Jak
mówi Radosław Łebkowski, architekt systemów BI Microsoft, w wielu
projektach BI okazuje się, że oczekiwania klienta związane z docelową
zawartością systemu są zbyt wysokie w stosunku do zawartości źródeł danych,
które taki system zasilają.




Magdalena Kubińska-Markiewka

 

dyrektor ds. współpracy z partnerami, Oracle

Jedną z kluczowych cech nowoczesnego rozwiązania klasy
Business Intelligence jest zdolność do pełnego zintegrowania informacji
pochodzących z wielu różnych aplikacji i obszarów źródłowych. Dlatego wdrożenia
rozwiązań BI realizowane w ostatnim czasie przez partnerów Oracle najczęściej
mają charakter odrębnego projektu, polegającego na stworzeniu jednej
zunifikowanej warstwy informacyjnej przedsiębiorstwa lub organizacji. Podejście
takie umożliwia również dołączanie w przyszłości nowych źródeł danych oraz
zapewnia niezależność od aplikacji operacyjnych. Istotnym aspektem jest również
większa wydajność rozwiązania BI mającego postać odrębnego systemu oraz znaczna
elastyczność takiego rozwiązania.

Źródłem danych analitycznych dla tak zdefiniowanego systemu
BI są najczęściej aplikacje do obsługi sprzedaży i finansów, ale pojawiają się
także inne obszary, takie jak kadry i płace lub systemy lojalnościowe. Pojawiła
się też seria wdrożeń narzędzi BI przeznaczonych do specyficznych rozwiązań
branżowych. Znakiem czasu jest ostatnio podłączenie narzędzi BI do źródeł klasy
Big Data, takich jak strony internetowe, blogi, fora dyskusyjne, serwisy
społecznościowe czy platformy komunikacyjne, np. popularny Twitter.




Marcin Górniewicz

 

konsultant systemów Business Intelligence w Comarchu

Obserwujemy postępujący rozwój BI. Z tego rodzaju analityki
korzystają coraz szersze grupy odbiorców, na dodatek mają do niej dostęp z
urządzeń mobilnych. Dawniej użytkownikami BI byli prezesi zarządu, managerowie
bądź wyspecjalizowane jednostki wysoko wykwalifikowanych analityków
posiadających dużą wiedzę oraz umiejętności. Obecnie zauważalnym trendem jest
BI „to the mass”, czyli BI dla każdego. Oznacza to, że właściwie pracownik
każdego szczebla może wspierać swoje działania systemami BI. Czy to handlowiec,
który może obserwować parametry związane z wykonaniem swojego targetu, czy też
magazynier analizujący rotację wybranych pozycji w magazynie dzięki
rozwiązaniom BI. Pokrywa się to także z trendem rozwiązań mobilnych, gdzie
przykładowo aplikacja Comarch ERP Mobilny Sprzedawca idealnie sprawdza się w
pracy przedstawiciela handlowego.

Comarch oferuje rozwiązania BI dla dużych, jak również
średnich i małych firm. W przypadku firm MSP częściej mówimy o dostarczaniu
standardowych modułów BI do naszych systemów klasy ERP. Obecnie średnie firmy
rzadko szukają zaawansowanych, dedykowanych rozwiązań. Chętnie natomiast
wybierają rozwiązania predefiniowane, zawierające gotowy know-how, łatwe w
instalacji i konfiguracji oraz tańsze w integracji. Nasz produkt Comarch ERP
CDN XL BI może być tutaj wzorcowym przykładem dobrze zaprojektowanego systemu
BI, idealnie odpowiadającego specyfice firmy średniej wielkości. Rozwiązania BI
oferujemy także małym firmom, poprzez moduł analityczny dla systemu Comarch ERP
Optima.

 

Mówiąc o wyzwaniach, jakie stoją przed integratorem
wdrażającym narzędzia Business Intelligence u klienta, przedstawiciele
wytwórców zwracają także uwagę na konieczność posiadania wysokich kwalifikacji,
wiedzy biznesowej i umiejętność prowadzenia projektów. Podstawą każdego
wdrożenia musi być wnikliwa analiza potrzeb odbiorcy, przełożenie ich na język
informatyczny, wreszcie na kod programu. Dodatkowo przedstawiciele Sage’a
podkreślają, że jednym z kluczowych elementów decydujących o powodzeniu
wdrożenia i dalszej efektywnej współpracy z klientem jest także czas
potrzebny na zaprezentowanie mu pierwszych wymiernych korzyści z wdrożenia
nowego systemu. Producent przyjmuje, że w przypadku jego systemu
zarządzania powinny to być maksymalnie 24 godziny. Po tym czasie nabywca
powinien móc zobaczyć, co można mu zaoferować, wykorzystując jego dane. Potem
system można dalej dostrajać.

Łukasz Wilczyński

zastępca dyrektora działu zarządzania produktami, Sage

To system ERP jest źródłem danych dla BI. Jeżeli zatem
dostawcy ERPnasycają coraz bardziej zakres funkcjonalny swoich produktów, to w
naturalny sposób przechodzą na obszar analiz/przered./. BI więc w pewnym
momencie staje się składnikiem tych systemów. Rozwiązania BI dostarczane razem
z oprogramowaniem ERP będą w efekcie pełniej wykorzystywać możliwości ewidencji
i analizy informacji. Zatem BI zintegrowany zawsze będzie lepszym rozwiązaniem
niż osobny produkt.

Warto pamiętać, że każde rozwiązanie BI – czy to typu
stand alone, czy jako część pakietu ERP – będzie zawsze wymagać pakietu usług
związanych z dostosowaniem do potrzeb klienta i specyfiki jego działalności.
Integrator lub VAR, który wdraża rozwiązania BI, powinien umieć dobrze poznać i
dogłębnie zrozumieć całość procesów biznesowych klienta. Istotny jest bowiem
sposób ich przełożenia na system BI – trzeba odnaleźć i wybrać właściwe i
wiarygodne źródła informacji, które mają wpływ na wyniki całej organizacji.




Radosław Łebkowski

 

architekt rozwiązań Business Intelligence w polskim oddziale
Microsoft

Obecnie firma, wdrażając systemy BI, dąży do tego, aby jak
najwięcej osób dla niej pracujących mogło korzystać z tych rozwiązań. Stąd też
najbardziej popularne rozwiązania to takie, które nie wymagają od użytkowników
specjalistycznej wiedzy ani szkoleń. Jednocześnie poziom wymagań stawianych
użytkownikowi zależy od tego, jaką ma on rolę przypisaną w systemie BI. Jeśli
jest tylko konsumentem raportów i analiz, to wystarczy mu znajomość obsługi
przeglądarki internetowej. Jeśli natomiast miałby być autorem raportów lub
budować modele danych, to w przypadku platformy Microsoft Business Intelligence
powinien również znać obsługę aplikacji Microsoft Excel, która jest podstawowym
narzędziem każdego analityka.

Dzięki wbudowanym graficznym kreatorom Microsoft Excel
umożliwia łatwą budowę modeli danych i raportów bazujących na wielu źródłach
danych, wykorzystując przy tym technologię in-memory BI czy też algorytmy
eksploracji danych. W związku z tym użytkownicy systemów BI nie muszą dzisiaj
mieć zaawansowanych umiejętności programowania lub budowania zapytań do baz
danych. Dzięki temu organizacje znacznie łatwiej adaptują narzędzia analityczne
niż jeszcze kilka lat temu.