Klienci końcowi poszukują produktów, które eksploatację ich drukarek uczynią tańszą, a także bezpieczną i satysfakcjonującą pod względem wyglądu wydruków. Takie działania podejmują i firmy, i osoby prywatne. Wielu klientów nie wie jednak, co zrobić, aby były one efektywne. Stosować materiały alternatywne? Łatwo powiedzieć. Rynek jest nimi zarzucony, komunikaty producentów drukarek dotyczące m.in. możliwości uszkodzenia urządzeń na skutek aplikacji alternatywy są sugestywne, a groźba sankcji – np. utraty gwarancji – działa na wyobraźnię.

Opłaca się edukować odbiorców z każdego segmentu (szczególnie w sytuacji, gdy rynek zalewa morze zamienników), a optymalizację kosztów związanych z drukiem, które ponoszą klienci, warto zacząć od podstaw, czyli uporządkowania ich wiedzy o alternatywnych materiałach eksploatacyjnych. Wobec dużej podaży materiałów i szerokiego kanału ich zbytu, który tworzą również punkty nie zawsze odznaczające się fachowym podejściem do odbiorców, ci chętnie poszukają produktu w mniejszym, specjalistycznym sklepie. Na co zwrócić ich uwagę?

Przede wszystkim rozprawić się z mitami, uzupełnić i uporządkować wiadomości o alternatywie. Uświadomić, że wrzucanie wszystkich tego typu produktów do jednego worka z napisem: alternatywa=chińszczyzna=podróbki, to błąd. Warto przedstawić ich podział ze względu na sposób wytwarzania (opis w artykule na temat rynku materiałów eksploatacyjnych). Sami resellerzy nie zawsze mają uporządkowaną wiedzę na ten temat. Cóż dopiero klienci!

Następnie można wytłumaczyć odbiorcom, że producent urządzenia ma prawo polecać stosowanie markowych materiałów eksploatacyjnych, ale nie może zakazywać używania alternatywnych. W przypadku stwierdzenia awarii spowodowanej użyciem produktu nieoryginalnego może zażądać za naprawę jednorazowej opłaty (co, uwaga, nie wiąże się z utratą czy ograniczeniem gwarancji). Wobec tego dla klientów niezwykle istotny jest pakiet gwarancyjny oferowany przez dostawcę alternatywy. Najlepsi wytwórcy tego typu materiałów zapewniają dożywotnią gwarancję na sam produkt i obejmują ochroną urządzenie drukujące, pokrywając w razie awarii koszt naprawy. Naprawiają też urządzenia będące jeszcze na gwarancji w autoryzowanych serwisach.

Accura: podsumowanie 2013 r.

Ubiegły rok pod względem sprzedaży materiałów eksploatacyjnych Accura był bardzo udany. Rok do roku odnotowywane są wzrosty sprzedaży, a rok 2013 zaskoczył producenta szczególnie pozytywnie – liczba sprzedanych produktów Accura była wyższa niż szacowana. Poszerzono też portfolio o nowości do urządzeń Brother oraz HP. Wprowadzono do oferty podgrupy produktów do urządzeń: Dell, Konica Minolta, Lexmark, Xerox, OKI. Do tej pory prawie nie funkcjonowały one pod marką Accura. Dzięki tak szerokiej ofercie pozyskano nowych odbiorców i zwiększono obroty w przypadku stałych klientów.