Dział informatyczny CD Projekt Red składa się z sześciu pracowników, a dział wsparcia technicznego z pięciu. Zarządza nimi menedżer, a także dwóch koordynatorów – jeden w Warszawie, a drugi w Krakowie. Obsługują 900 klientów w Warszawie, 80 w Krakowie, 20 we Wrocławiu oraz kilku innych w oddziałach firmy w USA, Korei i Chinach. Ich środowisko pracy jest wyjątkowo niejednorodne: obok typowych laptopów biznesowych z systemem Windows 10 stoi kilka stacji roboczych z systemami Windows 7, 8.1 i 10. Oprócz tego polski potentat korzysta także z typowych komputerów stacjonarnych do gier.
W tej sytuacji specjaliści CD Projekt Red poszukiwali rozwiązania w zakresie automatyzacji, aby móc kontrolować liczne procesy aktualizacji i ulepszeń. Dzięki pakietowi baramundi Management Suite polski zespół IT może całościowo zarządzać infrastrukturą informatyczną lokalnie i globalnie.

Fire and Forget

Jak podkreśla Michał Gawryluk, pracownik działu wsparcia technicznego w CD Projekt Red:

Ciężko pracujemy nad tym, aby produkować gry możliwie najlepszej jakości. Dlatego nieustannie poszukujemy nowych rozwiązań, aby oferować naszym programistom jak najlepsze warunki pracy. W związku z tym musimy regularnie aktualizować wiele programów oraz – co szczególnie ważne – przeprowadzać także szybkie migracje systemów operacyjnych z Windows 7 na Windows 10.

Dodaje, że biorąc pod uwagę ogromną liczbę użytkowników infrastruktury CD Projekt Red, nie byłoby to możliwe bez narzędzia, które ułatwia planowanie tych operacji oraz umożliwia przeprowadzanie instalacji bez nadzoru, włącznie z indywidualnymi pakietami oprogramowania dopasowanymi do danego stanowiska pracy.

W tym zakresie pakiet baramundi Management Suite, dzięki rozwiązaniu Automation Studio, idealnie spełnia nasze potrzeby. Integracja systemów nastąpiła zgodnie z hasłem fire and forget – dokonaliśmy bootowania komputerów za pomocą PXE, przypisaliśmy urządzeniu klienckiemu odpowiednie zadanie, a potem pozwoliliśmy mu działać – mówi Michał Gawryluk.

 

Szybkie instalacje w tle

Co ważne, dla wielu komputerów CD Projekt Red ta sama wersja oprogramowania musi być dostępna dokładnie w tym samym czasie, aby proces produkcji nie został przerwany. Przykładowo, potrzebna była instalacja nowej wersji programu do grafiki 3D jednocześnie na wszystkich stacjach roboczych programistów CD Projekt Red. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań baramundi prace przebiegły w tle, a użytkownicy nie musieli nic dodatkowo robić.

Czasami musimy też przeprowadzać działania, których nie wolno przerywać użytkownikom. Bardzo przydatna jest wtedy możliwość tymczasowego zablokowania myszki oraz klawiatury użytkowników i wyświetlenia im informacji co i dlaczego musimy zrobić. W tych kwestiach znakomicie sprawdzają się rozwiązania baramundi – tłumaczy Michał Gawryluk.

Automatyzacja, przejrzystość i bezpieczeństwo

Przed podjęciem decyzji o wyborze systemu baramundi zespół IT polskiego producenta gier zebrał informacje o różnych dostępnych rozwiązaniach w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem. Okazało się, że nie obsługują one oprogramowania, którego używają w swojej pracy.

Przede wszystkim wsparcie aplikacji firm trzecich było dla nas jedną z funkcji, która przekonała nas do baramundi. Dzięki oprogramowaniu Managed Software tej marki nasze środowisko informatyczne stało się dużo bezpieczniejsze, w szczególności dzięki skanerowi słabych punktów. Teraz jesteśmy w stanie szybko wykryć luki w naszym systemie i globalnie je usunąć – podkreśla specjalista CD Projekt Red.

Ponadto dział IT ma teraz możliwość przeprowadzenia kompleksowej inwentaryzacji w ciągu kilku sekund. Dzięki temu nie tylko wie więcej o wykorzystywanym w spółce oprogramowaniu i stanie licencji, ale także co i gdzie jest zainstalowane oraz czy istnieją jakieś nieprawidłowości. Zdalny pulpit zapewnia natychmiastową reakcję w razie problemów. Kolejną zaletą narzędzia baramundi jest zdolność szybkiego dostosowania pakietów oprogramowania zgodnie z potrzebami i standardami poszczególnych użytkowników. Przykładowo, za pomocą zaledwie kilku kliknięć można zainstalować indywidualne rozwiązania.

Przedtem musieliśmy ręcznie uruchamiać poszczególne instalatory lub utworzyć osobne zadanie dla każdego programu. Rozwiązanie baramundi Automation Studio wykonuje te zadania za nas. Umożliwia tworzenie skryptów, włącznie z Powershell/bash, a nawet modyfikacje w rejestrze Windows. Wszystko to dokładnie odpowiada naszym potrzebom. Nie musieliśmy przy tym majstrować przy komputerach ani się do nich podłączać – dodaje Michał Gawryluk.

 

Sprawne wdrożenie

Wdrożenie pakietu bMS w CD Projekt Red trwało cztery dni. Instalacja nastąpiła w lutym 2018 r. i od tego czasu system działa bez przerwy i bez przestojów zauważalnych dla użytkowników końcowych, ponieważ restarty niezbędne do zakończenia konfiguracji odbywają się tylko poza godzinami pracy firmy. Specjaliści CD Projekt Red mogli w tym czasie przeprowadzić inwentaryzację sprzętu i oprogramowania, aby zoptymalizować nasze licencje i tym samym zredukować koszty. Są teraz w stanie natychmiast zidentyfikować wszystkie komputery z przestarzałym oprogramowaniem i przeprowadzać szybkie aktualizacje. Niekompatybilne pliki także przestały być problemem, a programiści nie muszą już zmagać się z problemami technicznymi, które odciągały ich od ich właściwej pracy.

Oto przykład: przedtem na przeprowadzenie ręcznej aktualizacji naszych serwerów ERP musieliśmy przeznaczyć co najmniej trzy godziny w miesiącu. Dzięki rozwiązaniu baramundi zautomatyzowaliśmy ten proces i teraz potrzeba zaledwie kilku kliknięć, które zajmują mniej niż 20 minut – podsumowuje Michał Gawryluk.

Wsparcie aplikacji firm trzecich było dla CD Projekt Red jedną z funkcji, która przekonała producenta do baramundi. Dzięki oprogramowaniu Managed Software tej marki jego środowisko informatyczne stało się dużo bezpieczniejsze, w szczególności dzięki skanerowi słabych punktów. Teraz jest w stanie szybko wykryć luki w swoim systemie i globalnie je usunąć.

 

Na zdjęciu: Marcin Rek, Business Development Director, nFlo; Marek Martyka, Senior IT System Administrator, CD Projekt Red; Mateusz Kośmider, IT Support Specjalist, CD Projekt Red; Mateusz Wąsik, Country Manager, baramundi.