Oferta zakupu rozwiązań sieciowych po bardzo niskich cenach może być kusząca. Gdy jednak wiąże się z ryzykiem wprowadzenia do sprzedaży nie w pełni wartościowych czy nawet sfałszowanych produktów, to gra nie jest warta świeczki. Początkowe zyski nie przeważą utraty zaufania klientów, którzy kupią nieautoryzowany i pozbawiony wsparcia sprzęt. W dłuższej perspektywie zepsuta reputacja może bardzo dużo kosztować.

Tylko z pewnego źródła

Produkty, które nie pochodzą z autoryzowanego kanału sprzedaży Cisco, mogą być pozbawione ochrony gwarancyjnej. Zanim trafią do klienta, mogą przechodzić przez wiele rąk. W rezultacie producent nie dysponuje wiedzą na temat tego, co działo się z takim sprzętem, jak był przechowywany i transportowany. Dostawy z niepewnego źródła mogą dotyczyć produktów używanych, składanych, modyfikowanych, a nawet podrabianych. Będzie to przyczyniać się nie tylko do ich niewłaściwego funkcjonowania (wynikającego z wad, złej konfiguracji lub użycia nieodpowiednich komponentów), ale także odpowiadać za ryzyko dla bezpieczeństwa systemu informatycznego klienta. Efektem będzie również brak właściwych licencji gwarancyjnych na sprzęt i oprogramowanie.

Nic dziwnego, że specjaliści Cisco zdecydowanie zalecają, aby klienci końcowi zamawiali produkty tej marki wyłącznie w autoryzowanym kanale sprzedaży. Tylko wówczas mogą mieć pewność, że otrzymują oryginalne urządzenia z ważną gwarancją, które mogą być objęte pomocą techniczną producenta i mają ważną licencję na oprogramowanie.

Z życia wzięte – typowy scenariusz

Pewna firma, zapewniona o autentyczności produktów i skuszona wyjątkowo wysokim rabatem, zdecydowała się na zakup sprzętu od resellera, który nie miał statusu autoryzowanego partnera Cisco. Z czasem użytkownik zaczął się borykać z powtarzającymi się awariami i problemami z wydajnością sieci. Zdziwiony tym Account Manager z Cisco poprosił o przesłanie numerów seryjnych zakupionego, rzekomo nowego sprzętu.

Przesłane numery ujawniły, że „nowe” przełączniki Cisco Catalyst 6500 zostały złożone z pochodzących z Niemiec używanych chassis i modułów Firewall Services oraz nowych koncentratorów VPN z USA, a także różnej maści baterii (z USA i Niemiec). Moduły WIC, GBIC oraz układy pamięci wewnątrz przełączników 6500 pochodziły ze źródeł, których nie obejmowała gwarancja. Zarówno iOS, jak i oprogramowanie firewalli było wprawdzie uaktualnione, ale nielegalnie.

Także „zupełnie nowe” przełączniki Catalyst 2950 miały międzynarodowe pochodzenie: był wśród nich sprzęt z Chin, któremu skończyła się gwarancja, a także jedna nieużywana „2950-tka”, która wcześniej należała do klienta z Francji (i nie wiadomo, w jaki sposób opuściła jego siedzibę). Był jeszcze switch Cisco 3750 z Chin, z budzącą wątpliwości co do jej autentyczności umową wsparcia.

Okazało się więc, że firma zakupiła potencjalnie nielegalny, a nawet kradziony sprzęt, który w większości był pozbawiony gwarancji i pomocy technicznej. Nabywca miał też kłopot z licencjami na iOS i firewalle. W efekcie od czasu wdrożenia nielegalnie wykorzystywał oprogramowanie Cisco.

Warto być czujnym

Pokazując takie przypadki jak powyższy, producent radzi swoim partnerom handlowym, aby upewnili się, że ich pracownicy znają warunki umów partnerskich w kanale sprzedaży Cisco. Autoryzowani sprzedawcy muszą wiedzieć, gdzie mogą kupować produkty Cisco i jak je sprzedawać. Ta podstawowa wiedza pomaga im chronić reputację firmy, użytkownika końcowego i utrzymywać dobre relacje biznesowe z zaufanym dostawcą, jakim od lat jest Cisco.

Ponieważ producent bardzo poważnie podchodzi do ochrony marki i praw własności intelektualnej, stosuje wszystkie dostępne środki prawne w celu egzekwowania swoich praw oraz ochrony klientów końcowych przed kupowaniem produktów Cisco z nieautoryzowanego kanału.

Aby chronić swój biznes, partner handlowy musi bronić się przed nieuczciwą konkurencją. Powinien systematycznie ostrzegać swoich klientów i zachęcać, aby uważali na wyjątkowe okazje, które przyniosą im więcej szkody niż pożytku. Cisco radzi, by kupowali oni produkty sieciowe wyłącznie w autoryzowanym kanale sprzedaży i u partnerów, których można zweryfikować przy użyciu lokalizatora zamieszczonego na stronie: www.cisco.com/go/partnerlocator.