ABC Data jest pierwszym w Polsce dystrybutorem IT, który na szerszą skalę rozwija ofertę drukarek 3D oraz dedykowanych materiałów eksploatacyjnych. Jednocześnie szkoli resellerów, którzy chcą poznać nowy segment. Pierwsza „lekcja” odbyła się w połowie marca w trakcie Dni Druku 3D w Kielcach. Podczas niej przedstawiciele dystrybutora omówili m.in. podstawy pracy z niskobudżetowymi drukarkami 3D. Opisali, czym druk przestrzenny się charakteryzuje i jak się go wdraża w przedsiębiorstwach. Resellerzy zyskali też podstawową wiedzę na temat filamentów.

Dotychczas ABC Data rozpoczęła współpracę z sześcioma polskimi producentami drukarek 3D i jednym zagranicznym (patrz: ramka). Radosław Jankowski, Project and Implementation Manager w ABC Dacie, podkreślał, że wybór dostawców odbył się po dokładnym przetestowaniu produktów. Polska to zagłębie producentów specjalizujących się w projektowaniu stosunkowo niedrogich urządzeń do druku 3D – i na takie stawia dystrybutor. Zakres cenowy drukarek w ofercie ABC Daty wynosi od 3 do 20 tys. zł, zaś filamentów od 50 do 180 zł za kilogram. Broadliner zapewnia partnerom wsparcie techniczne i sprzedażowe, a także serwis.

 

Szału nie ma, ale…

Na razie dane dotyczące sprzedaży nowych rozwiązań nie rzucają na kolana. Według Gartnera w zeszłym roku na świecie nabywców znalazło 108 tys. drukarek 3D.

Udział polskich firm w globalnym rynku może wynosić 5–7 proc. – szacuje Paweł Ślusarczyk, redaktor naczelny portalu Centrum Druku 3D.

Najważniejsze jednak, że wzrost zbytu w kolejnych latach, począwszy od 2013 r., wynosi powyżej 100 proc. W 2013 sprzedaż sięgnęła trochę ponad 50 tys. urządzeń, zaś w 2014, jak wspomnieliśmy, była o 58 tys. wyższa, a w całym 2015 sprzedaż urośnie prawdopodobnie do 217 tys. sztuk. Za dwa lata natomiast nabywców ma już znaleźć… 2,3 mln drukarek 3D.