Samsung Electronic Shelf Label (ESL) wyposażono w wyświetlacze o przekątnej od 1,6 do 7,4 cala.Są dostępne w wersji monochromatycznej oraz kolorowej (wyświetlają kolory: czarny, biały i czerwony). Każda z tych serii liczy po sześć modeli. Obraz jest generowany za pomocą techniki e-ink, stosowanej w czytnikach książek elektronicznych. Urządzenia Samsunga działają na wymiennych bateriach, które wystarczą – według danych producenta – nawet na 5 lat. Na ekranach można pokazywać ceny i inne informacje o produktach, jak również dodawać hasła typu „promocja”, „wyprzedaż” czy „nowość”.

Elektroniczne etykiety działają w sieci bezprzewodowej zgodnej ze standardem ZigBee na częstotliwości 2,4 GHz. W zestawach są punkty dostępu zasilane przez Ethernet (PoE). Centralnym elementem rozwiązania jest serwer ESL, który przetwarza dane o produkcie i generuje cyfrowe etykiety. „Cenówkami” można centralnie zarządzać za pomocą oprogramowania MagicInfo, tak jak każdym innym systemem Digital Signage Samsunga. Dzięki temu wyświetlane informacje są zdalnie aktualizowane w czasie rzeczywistym. Co ważne, odpadają koszty ręcznej obsługi tradycyjnych etykiet cenowych, bo nie trzeba ich drukować ani wycinać oraz angażować pracowników do ich rozmieszczenia. Zwłaszcza w dużych marketach takie zmiany są czasochłonne i kosztowne. Dlatego oferta ESL jest skierowana przede wszystkim do przedsiębiorstw zarządzających większymi placówkami handlowymi i sieciami, ale mogą ich używać także małe obiekty – elektroniczne etykiety nadają się do każdego sklepu, niezależnie od wielkości placówki i rodzaju asortymentu.

ESL w czterech krokach

1. System POS wymienia informacje o produkcie z serwerem ESL.

2. Pracownicy sklepu sprawdzają etykiety poszczególnych produktów i zatwierdzają je za pomocą połączonego z serwerem urządzenia mobilnego.

3. Serwer ESL przetwarza dane o produkcie i generuje czytelną etykietę cyfrową.

4. Po przesłaniu informacji z serwera ESL przez sieć gotowa etykieta pojawia się na odpowiednich wyświetlaczach.

 

Rozmawiając z potencjalnymi klientami, warto podkreślać, że system oparty na ESL znacznie ogranicza nie tylko nakład pracy personelu i koszty, lecz także ryzyko pomyłek. Przykładowo czasem papierowe etykiety umieszczane są w niewłaściwym miejscu. Niekiedy kartki giną i nie wiadomo, ile kosztuje towar, co oczywiście irytuje klientów. Za pomocą oprogramowania, z jednego miejsca, dużo łatwiej jest monitorować ceny na półkach i sprawdzać, czy są prawidłowe, wprowadzając w razie potrzeby niezbędne korekty. Kierownictwo może też prześledzić historię ich zmian.

Co istotne, kolorowe modele ESL umożliwiają klientom uzyskiwanie dodatkowych informacji. Wystarczy przyłożyć do wyświetlacza smartfon czy tablet z NFC. W ten sposób można np. przekazać poszerzone opisy czy polecać różne dodatki. To ważna dla sprzedawcy cecha elektronicznych etykiet, gdyż pomaga zatrzymać klienta – jest on bardziej skłonny do zakupu, jeśli na miejscu, w sklepie, uzyska dużo informacji o produkcie.

Zalety ESL dla użytkowników

– centralne zarządzanie,

– zmiany wprowadzane w czasie rzeczywistym,

– brak kosztów drukowania etykiet, ich wycinania i rozmieszczania w sklepie,

– koszty energii bliskie zeru, ponieważ do zasilania służą baterie, które wystarczają na 5 lat,

– eliminacja pomyłek typowych dla papierowych etykiet,

– wyraźny wyświetlacz e-ink,

– możliwość wyświetlania dodatkowych informacji za pomocą NFC,

– prestiż, dzięki nowoczesnemu akcentowi w sklepie.