Organizatorzy mogą uznać
imprezę za sukces. Udział wzięło w niej niemal 5000 osób, ponad dwa razy
więcej niż rok wcześniej. Uwagę uczestników, zamiast na nowości produktowe,
kierowano na istotne trendy kształtujące świat IT oraz innowacyjne zastosowania
produktów IBM. Przedstawiciele producenta podkreślali, że cloud computing nie
jest odpowiedzią na każdy problem i należy zachować otwarte, indywidualne
podejście do każdego przypadku. Na potwierdzenie został omówiony projekt
zrealizowany dla firmy Jaguar/Land Rover. Producent samochodów miał problem
z dotarciem do klientów przez sieć swoich dilerów. Opracowano więc dla
niego wirtualnego dilera – mobilny kiosk z dużym, dotykowym ekranem,
który umożliwia wygodne zapoznanie się z funkcjonalnością samochodu.

IBM wyraźnie promuje nowy sposób podejścia do pamięci
masowych. Zwraca uwagę, że najważniejsze nie są urządzenia przechowujące
ogromne ilości danych, które nigdy nie zostaną użyte. Zamiast tego należy
skupić się na potrzebach i zastanowić, jak zrobić użytek ze zgromadzonych
informacji. Dlatego IBM koncentruje się na inteligentnym wykorzystaniu tych
danych, zabezpieczaniu ich oraz wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań dla
szeregu rynków wertykalnych. Okazuje się, że 90 proc. klientów biznesowych
nie zarządza właściwie danymi i nie wykorzystuje ich efektywnie. Na
rozwiązaniu tego problemu koncentruje się inicjatywa PureData, która ma na celu
stworzenie narzędzi analitycznych i poprawę zarządzania.

Jedną
z omawianych platform był Storwize trzeciej generacji. Jego podstawą są
otwarte standardy i ścisłe powiązanie z narzędziami analitycznymi.
IBM zadeklarował, że jest to początek migracji do pamięci masowych
wykorzystujących wyłącznie technologię Flash. Przede wszystkim z uwagi na
niewystarczającą wydajność napędów mechanicznych. Zdaniem producenta
obserwujemy właśnie przełomowy moment dla pamięci Flash, których zastosowanie
staje się coraz bardziej ekonomicznie uzasadnione. Na potwierdzenie
przedstawiono statystyki wdrożeń u dwóch klientów. Przejście na macierz
czysto flashową poskutkowało kilkudziesięciokrotnym wzrostem wydajności
procesów przetwarzania danych (wydajności bazy danych czy czasu dostępu).
W efekcie skrócił się czas realizacji różnych istotnych procesów,
umożliwiając uzyskanie znacznych korzyści biznesowych i zwrot
z inwestycji.

 
Smarter Computing

Nowe produkty wprowadzane
przez IBM są tworzone w oparciu o koncepcję Smarter Computing, która
zakłada inteligentne rozwiązywanie problemów biznesowych, zamiast prostego
zwiększania mocy i pojemności systemów informatycznych. Producent
zdradził, że sam stosuje założenia Smarter Computing do wewnętrznej
transformacji. Efektem są bardzo duże oszczędności kosztów operacyjnych oraz
znaczne skrócenie czasu reakcji. IBM zaoszczędził w ciągu roku 1,25 mld
dol., ograniczył zużycie prądu o 30 tys. MW i skrócił czas wdrażania
aplikacji o 36 proc.

Drugiego dnia konferencji koncentrowano się na tym, jak
technologie IBM pomogą klientom zmierzyć się z przyszłymi problemami.
Rozpoczęto od tematyki Smarter Planet i ogromnej liczby sensorów
oplatających nasz świat, począwszy od czujników meteorologicznych po tagi RFID.
Z tych źródeł pochodzą ogromną ilości danych, z których można zrobić
dochodowy użytek. Przedstawiano, jakie stwarza to możliwości biznesowe również
dla partnerów IBM.

Producent zatrudnia
3 tys. badaczy, a rocznie wydaje 6 mld dol. na badania
i rozwój. Aż 1 mld dol. wydał na rozwój pamięci Flash. Przejął firmy
działające w obszarze chmur publicznych – rozwijających produkty do
automatyzacji cloud computing, zarządzania pracownikami, tworzenia aplikacji
mobilnych oraz narzędzi analitycznych.

Więcej na technologię i marketing

Ciekawe spostrzeżenia płyną z ankiety przeprowadzonej przez
IBM wśród wyższej kadry kierowniczej. Pytani CIO deklarują, że obecnie
ważniejsze są dla nich inwestycje w technologie niż ograniczanie kosztów.
Ponadto okazuje się, że wydatki działów marketingu na technologię zaczynają
przekraczać tę samą kategorię wydatków działów IT. Nie jest to efekt redukcji budżetów
CIO, lecz zmiana przeznaczenia budżetów marketingowych.