W 2018 r. polski rynek gier urósł o 8,8 proc. Analitycy Newzoo wycenili go wówczas na 546 mln dol., podczas gdy w bieżącym roku jego wartość ma sięgnąć 594 mln dol. To dobre wiadomości, które jednak dotyczą tylko oprogramowania i subskrypcji i nie uwzględniają zakupów sprzętu. Tymczasem popyt konsumentów na hardware, szczególnie pecety, może się niebawem zmniejszyć. Na niektórych rynkach analitycy już zauważają spadki, np. według danych GfK tak dzieje się w Niemczech i we Francji, a więc najbardziej rozwiniętych pod tym względem rynkach w Europie. Zakupem komputerów gamingowych są za to ciągle bardzo zainteresowani konsumenci z Azji.

Jeśli zaś chodzi o polskie podwórko, to najnowszy cykl ankiet CRN.pl publikowanych na naszym portalu na przełomie sierpnia i września, dotyczący rynku rozwiązań dla graczy, rozpoczęliśmy pytaniem: „Czy zainteresowanie polskich konsumentów sprzętem gamingowym z wyższej półki wzrosło w porównaniu z minionymi latami?”. Odpowiedzi, które uzyskaliśmy, napawają optymizmem, ponieważ 55,5 proc. respondentów pierwszej ankiety odpowiedziała na to pytanie twierdząco (31,1 proc. wybrała opcję „tak, bardzo”, a 24,4 proc. –„tak, umiarkowanie”). Według 17,8 proc. zainteresowanie to utrzymuje się stale na podobnym poziomie. Pozostała część odpowiadających stwierdziła, że zmalało.

Wygląda jednak na to, że sprzęt gamingowy stanowi istotną część resellerskich biznesów jedynie w przypadku niewielkiej grupy firm. Tylko 17,4 proc. respondentów, którzy wzięli udział w naszej kolejnej ankiecie, przyznało, że sprzęt gamingowy w ich sprzedaży jest bardzo istotny. Trochę więcej, bo 21,7 proc. resellerów, uznało, że ta kategoria produktów jest dla nich „dość istotna”. Reszta wybrała odpowiedź „mało istotna”.

Specjaliści Newzoo przewidują, że w związku z szybkim wzrostem tzw. graczy chmurowych zmniejszy się popyt na sprzedaż sprzętu gamingowego z najwyższej półki, ponieważ tego typu klienci wcale nie potrzebują do zabawy hardware’u jakości premium. Tego zagadnie-
nia dotyczyło trzecie pytanie cyklu ankiet dotyczących gamingu. Co sądzą o wskazanym przez badaczy trendzie czytelnicy portalu CRN.pl, widać na wykresie.