Gaming u resellerów: kręci się czy nie?
Wygląda na to, że w firmach, które profesjonalnie obsługują graczy, interesy idą całkiem dobrze. Jest jednak małe ale, które może rzutować na przyszłość takich resellerów.
W 2018 r. polski rynek gier urósł o 8,8 proc. Analitycy Newzoo wycenili go wówczas na 546 mln dol., podczas gdy w bieżącym roku jego wartość ma sięgnąć 594 mln dol. To dobre wiadomości, które jednak dotyczą tylko oprogramowania i subskrypcji i nie uwzględniają zakupów sprzętu. Tymczasem popyt konsumentów na hardware, szczególnie pecety, może się niebawem zmniejszyć. Na niektórych rynkach analitycy już zauważają spadki, np. według danych GfK tak dzieje się w Niemczech i we Francji, a więc najbardziej rozwiniętych pod tym względem rynkach w Europie. Zakupem komputerów gamingowych są za to ciągle bardzo zainteresowani konsumenci z Azji.
Jeśli zaś chodzi o polskie podwórko, to najnowszy cykl ankiet CRN.pl publikowanych na naszym portalu na przełomie sierpnia i września, dotyczący rynku rozwiązań dla graczy, rozpoczęliśmy pytaniem: „Czy zainteresowanie polskich konsumentów sprzętem gamingowym z wyższej półki wzrosło w porównaniu z minionymi latami?”. Odpowiedzi, które uzyskaliśmy, napawają optymizmem, ponieważ 55,5 proc. respondentów pierwszej ankiety odpowiedziała na to pytanie twierdząco (31,1 proc. wybrała opcję „tak, bardzo”, a 24,4 proc. –„tak, umiarkowanie”). Według 17,8 proc. zainteresowanie to utrzymuje się stale na podobnym poziomie. Pozostała część odpowiadających stwierdziła, że zmalało.
Wygląda jednak na to, że sprzęt gamingowy stanowi istotną część resellerskich biznesów jedynie w przypadku niewielkiej grupy firm. Tylko 17,4 proc. respondentów, którzy wzięli udział w naszej kolejnej ankiecie, przyznało, że sprzęt gamingowy w ich sprzedaży jest bardzo istotny. Trochę więcej, bo 21,7 proc. resellerów, uznało, że ta kategoria produktów jest dla nich „dość istotna”. Reszta wybrała odpowiedź „mało istotna”.
Specjaliści Newzoo przewidują, że w związku z szybkim wzrostem tzw. graczy chmurowych zmniejszy się popyt na sprzedaż sprzętu gamingowego z najwyższej półki, ponieważ tego typu klienci wcale nie potrzebują do zabawy hardware’u jakości premium. Tego zagadnie-
nia dotyczyło trzecie pytanie cyklu ankiet dotyczących gamingu. Co sądzą o wskazanym przez badaczy trendzie czytelnicy portalu CRN.pl, widać na wykresie.
Podobne artykuły
Rynek sprzętu gamingowego bez efektu wow!
Sprzedaż sprzętu dla graczy, która po pandemicznych szczytach notuje cykliczne spadki, zaczęła się stabilizować.
Ankieta CRN.pl: sporo chętnych na cyberpolisy
Zaskakująco duży odsetek firm IT informuje, że ich klienci biznesowi zdecydowali się na ubezpieczenie od cyberzagrożeń.
Strzelanki na smartfonie
Gry mobilne przebyły długą drogę od Snake’a i Tetrisa, aż po Diablo Immortal. Jednak najlepsze dopiero przed graczami... i resellerami.