Nowości pokazane przez HP
potwierdzają kierunek zmian zachodzących na rynku rozwiązań drukujących już od
jakiegoś czasu – sprzęt w coraz większym stopniu staje się
urządzeniem dostępowym do zasobów dokumentów i platformą usług, a nie
tylko meblem służącym do produkowania kolejnych kartek. Popyt na same maszyny
maleje, więc ratunkiem przed utratą przychodów, nie tylko dla producentów, lecz
także integratorów i resellerów, jest rozbudowa oferty usług
i oprogramowania.

– Drukarka musi być urządzeniem sieciowym. Obecnie
drukowanie to tylko jedna z jej funkcji – 
przekonywał Fulvio
Ferrari, Vice President & General Manager PPS Printing Systems EMEA
w HP.

Jego zdaniem rynek rozwiązań drukujących dzieli się na dwa
zasadnicze segmenty: sprzęt („Printers”) oraz drukowanie („Printing”, czyli
usługi, materiały eksploatacyjne, oprogramowanie i inne). O ile
sprzedaż hardware’u spada, o tyle sektor usług i materiałów zdaniem
menedżera będzie rósł.

– Kiedyś konsument zmieniał urządzenie co
2 – 3 lata, teraz co 3 – 4 lata. W firmach
ten sam sprzęt działa nawet 5 lat
– poinformował Fulvio Ferrari.

Podczas konferencji
przedstawiciele HP wskazywali także inny istotny trend na rynku rozwiązań
drukujących – wzrost popytu w sektorze małych i średnich firm.
Dlatego producent przygotował nową ofertę dla tego segmentu , a take dla innych
użytkowników biznesowych, ponieważ popyt ze strony konsumentów ostatnio spada).

Ważną nowością w portfolio
HP jest działający w chmurze system Flow CM (Content Management)
Professional. To rozwiązanie SaaS, które umożliwia w bezpieczny sposób
– jak twierdzi producent – przesyłanie, przechowywanie danych,
przeglądanie, współdzielenie plików, pracę grupową. Dostęp do usługi
i gromadzonych zasobów uzyskuje się za pomocą komputerów, tabletów,
smartphone’ów, skanerów oraz urządzeń MFP, w tym nowej serii maszyn
LaserJet przeznaczonej do nowego rozwiązania. Model LaserJet Colour Enterprise
flow MFP M575c, dostępny od początku listopada, podczas konferencji wystąpił
w jednej z głównych ról. To przykład, jak drukarka (a dokładniej
sprzęt wielozadaniowy) staje się urządzeniem dostępowym do bazy danych. M575c
ma monitor i klawiaturę, co ułatwia uwierzytelnianie i wpisywanie
danych. Skanując dokumenty, będzie można umieszczać je w chmurze HP.
Transmisja danych jest szyfrowana 256-bitowym kluczem AES. W ramach Flow
CM użytkownik może umieścić pliki w prywatnym folderze, udostępniać je
także osobom spoza firmy. Jest też opcja
wyszukiwania danych. Jej silnik bazuje na rozwiązaniu przejętej przez HP firmy
Autonomy. Według producenta Flow CM zostanie wdrożony na rynku europejskim
w 2013 r., dostęp do usługi będą mogli oferować m.in. partnerzy
firmy.

 
Atrament szybszy niż laser

Koncern chce powalczyć o klientów z sektora MSP
także za sprawą nowej serii urządzeń atramentowych – OfficeJet Pro X,
która składa się z dwóch drukarek i dwóch maszyn MFP. Cała seria
będzie dostępna w 2013 r. Przedstawiciele HP przekonywali, że przedsiębiorcy
chcą drukować tanio i szybko, a maszyny Pro X zaspokajają te
potrzeby. Zaprezentowany podczas konferencji model wielofunkcyjny X576dw
drukuje z prędkością 70 str./min (czyli szybciej niż wiele modeli
laserowych) w rozdzielczości 1200 dpi, a koszty – jak
deklarowano – są nawet o połowę niższe niż w przypadku maszyn
laserowych o podobnych parametrach, jednak stawki za stronę nie podano.
Pobór energii także jest mniejszy niż w porównywalnej maszynie laserowej
– przekonywali przedstawiciele HP. Kartridże o zwiększonej pojemności
mają wystarczyć nawet na ponad 9 tys. str. Według producenta atramentowy
i laserowy segment sprzętu dla MSP nie konkurują ze sobą.

– Oferując dwie równoległe platformy, dajemy klientom
wybór –
mówi Josep Rodenas, EMEA Product Category Manager IPG Inkjet &
Web Solutions.

HP rozbudowuje także
ofertę maszyn laserowych, głównie przeznaczonych dla małych i średnich
firm, wyposażonych w funkcje ePrint (drukowanie z dowolnego miejsca
poprzez e-mail, najpierw ta opcja pojawiła się w sprzęcie atramentowym)
i AirPrint (bezprzewodowy druk z urządzeń mobilnych). Są to m.in.
modele LaserJet Professional color MFP M570, LaserJet Professional Color M251
i MFP M276. EPrint ma być ważną innowacją dla przedsiębiorców, bo umożliwia
bezpieczne drukowanie z pominięciem firmowego firewalla.

W Barcelonie HP poinformowało także, że intensyfikuje
działania przeciwko piratom, którzy podrabiają materiały eksploatacyjne.
Obecnie w krajach EMEA prowadzonych jest 120 postępowań w takich
sprawach. Koncern zachęca partnerów, aby aktywnie włączyli się do walki
z podróbkami. Oferuje darmową kontrolę materiałów w razie podejrzenia
nieprawidłowości. Zaprezentowano instruktaż, jak odróżnić oryginalne tonery
i tusze od fałszywek. Od roku HP znakuje pudełka etykietami bezpieczeństwa
z hologramem, które mają potwierdzić autentyczność produktu.




Robert Dinkelacker

 

Category Business Manager Personal Printing Group Europe,
Middle East & Africa w HP

Na rynku rozwiązań drukujących można wyróżnić trzy
najważniejsze trendy. Użytkownicy są zainteresowani digitalizacją, żeby
współdzielić dokumenty. Ponadto każdy chce mieć łatwy dostęp do danych, co
umożliwia cloud computing. Trzecim najważniejszym trendem jest mobilność.
Ludzie chcą bez problemu drukować z urządzeń przenośnych.

Flow CM w USA

Cena usługi na rynku amerykańskim wynosi 20 dol. za
1 użytkownika miesięcznie, w tym do dyspozycji jest 10 GB
przestrzeni w chmurze na przechowywanie danych. Limit może być też
przyznawany na całą firmę, czyli np. 200 GB na 10 użytkowników,
a przedsiębiorca sam określa, ile gigabajtów przyznać poszczególnym
pracownikom.