Big Data to przyszłość – ocenił podczas konferencji
Ales Bartunek, dyrektor generalny IBM w Polsce i krajach bałtyckich.
Według danych przedstawionych przez producenta problem rosnącej ilości
informacji dostrzega większość decydentów w firmach, co oznacza zielone
światło dla inwestycji. W Polsce 78 proc. szefów IT
w przedsiębiorstwach jest zdania, że inwestycja w analitykę biznesową
zwiększy konkurencyjność ich organizacji. Jednocześnie 77 proc. dyrektorów
marketingu nie jest przygotowanych do radzenia sobie ze wzrostem danych. Tworzy
się więc rynek o trudnym do przecenienia potencjale.

Trzeba uświadomić zarówno partnerom, jak
i klientom, że Big Data, czyli coraz większy wolumen danych, to nie
problem, lecz szansa dla firm na poprawę efektywności działania –
uważa
Piotr Pietrzak, Chief Technologist w IBM.

Zdaniem partnerów

Piotr Fabiański, President of The Board, Infonet Projekt

Współpracujemy z IBM, bo
ta technologia podoba się nam i naszym klientom. Ważna jest także pewność i
bezpieczeństwo realizacji projektu, jaką gwarantuje IBM. Jesteśmy nie tylko
partnerem handlowym, lecz także serwisowym. Dzięki temu możemy wyjść do klienta
z kompleksową ofertą i uzyskać dodatkowe przychody. Według naszych obserwacji
rośnie zapotrzebowanie na backup, systemy CRM, rozwiązania do zarządzania
infrastrukturą. Rozwijamy także własne rozwiązania na bazie produktów IBM, co
wzmacnia naszą pozycję zarówno na rynku polskim, jak i międzynarodowym.

 

Marcin Strzałkowski, prezes InteliWISE

Dla nas współpraca z IBM
to kwestia wiarygodności i bezpieczeństwa. Zyskujemy większą wiarygodność w
oczach dużych klientów, np. jednostek administracji. Dzięki temu nie musimy
przeprowadzać dodatkowych, kosztownych testów. Nasza strategia zakłada
współpracę z największymi globalnymi firmami IT, które oferują rozwiązania do
obsługi klienta albo call center.

 

Tomasz Zawadzki, prezes Atom-tech

Naszymi klientami są
przede wszystkim duże przedsiębiorstwa. Rośnie zainteresowanie obróbką dużej
ilości danych, zarówno uporządkowanych, jak i nieuporządkowanych, tzw. Big
Data. W takich projektach rozwiązania IBM sprawdzają się bardzo dobrze.  Są elastyczne i oparte na otwartych
standardach, co wpisuje się w naszą strategię dostarczania środowisk
rozwojowych.

 

Według producenta
nadchodzące pięć lat będzie stało pod znakiem rozwoju systemów kognitywnych,
czyli wykorzystujących inteligentne rozwiązania. – Komputery będą mogły
czytać, widzieć i słuchać
– twierdzi Ales Bartunek. Udoskonalone
maszyny pomogą w opanowaniu potężnej ilości informacji, ponieważ będą
w stanie lepiej i szybciej je analizować. Z systemów
analitycznych tworzonych przez IBM skorzysta także handel. Zaprezentowano np.
narzędzia, które umożliwiają przygotowanie oferty dla konkretnych klientów,
dzięki analizie ich zachowań
w serwisach społecznościowych.

Z informacji przedstawionych na konferencji wynika, że oprócz
analityki biznesowej jednym z wielu obszarów, na których koncentruje się
IBM, jest cloud computing, jako główny trend przenikający różne aspekty
rozwiązań informatycznych. Według danych „Forbesa” z 2013 r. już
86 proc. firm korzysta z więcej niż jednej usługi w chmurze.
Omawiano nowe produkty – SmartCloudProvisioning i SmartCloudOrchestration
– które według producenta umożliwiają skrócenie czasu wdrożenia chmury
i obniżenie kosztów jej utrzymania. Wśród wielu poruszanych zagadnień była
mowa m.in. o zaletach platformy PowerLinux (łączącej system operacyjny
Linuksa z architekturą IBM Power), rozwijanej od ponad
20 lat. Akcentowano obecność IBM na rynku rozwiązań sieciowych. Duże znaczenie
producent przywiązuje do rozwiązań FlexSystem, które są alternatywą do systemów
blade.

Partnerami konferencji byli: Atena, Atom-tech, Fast White
Cat, InfoLAN, Info-
net Projekt (platynowi), Asseco Poland, IntegraKom (złoci), ADVA, Intel,
Juniper Networks (srebrni). CRN Polska był patronem medialnym IBM Forum 2013.




Ales Bartunek

 

dyrektor generalny IBM w Polsce i krajach bałtyckich

Jesteśmy zainteresowani kooperacją z większą liczbą
partnerów w Polsce.
Mogę obiecać, że będziemy wspierać każdego, kto zwróci się do nas z prośbą
o współpracę. IBM operuje na wielu rynkach poprzez sieć partnerów,
z ich pomocą sprzedajemy nasze produkty i usługi, ale jesteśmy także
zainteresowani wykorzystaniem rozwiązań partnerów w naszych projektach,
i to nie tylko w Polsce. W 2013 roku udostępniliśmy naszym
partnerom 4 mld dol. dla wybranych klientów. Te pieniądze można
wykorzystać na finansowanie wdrożeń naszych rozwiązań, zwłaszcza w małych
i średnich przedsiębiorstwach. Wydaje mi się, że w najbliższym czasie
najbardziej dochodowym segmentem dla partnerów będą aplikacje biznesowe. Tutaj
mogą osiągnąć najwyższe marże, choć oczywiście ich wysokość zależy od specyfiki
rozwiązań i klienta.




Piotr Pietrzak

 

Chief Technologist w IBM

Z zagadnień poruszanych na
konferencji najważniejsze dla partnerów są trzy kwestie. Po pierwsze
rozwiązania FlexSystem w perspektywie kilku lat będą wypierać serwery blade. To dla IBM
strategiczna rodzina produktów.

Po drugie akcentujemy swoją
obecność na rynku rozwiązań sieciowych.

Po przejęciu BNT
w 2010 r. powróciliśmy na ten rynek z brandem IBM System
Networking. Choć wcześniej również mieliśmy sieciówkę w portfolio, teraz
mamy kompleksową ofertę obejmującą kluczowe rozwiązania i technologie
w tym zakresie.

Po trzecie koncentrujemy
się na wszystkim, co jest związane z Big Data. To przyszłościowy, rosnący
segment rynku. Chcemy edukować partnerów w zakresie technologii związanych
z przetwarzaniem dużych ilości danych i razem z nimi działać na
tym rynku.