Tegoroczny zjazd partnerów Microsoftu zgromadził rekordową liczbę retailerów, integratorów, deweloperów oprogramowania oraz dystrybutorów, którzy chcieli dowiedzieć się, jak koncern zamierza poradzić sobie na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Na odpowiedź, jaką usłyszeli, składa się kilka kluczowych elementów. Po pierwsze, Microsoft przeprowadził ofensywę produktową na niespotykaną wcześniej skalę.
Nigdy, w całej historii Microsoftu, nie mieliśmy tylu produktów i usług, ile znajdzie się w naszym portfolio w nadchodzącym roku finansowym. Partnerzy będą mogli zarabiać na sprzedaży takich rozwiązań jak: Windows 8, Windows Phone 8, Windows Server 2012, Windows Azure i Office 365. Zbliża się jeden z najważniejszych okresów w całej naszej historii – przekonuje Steve Ballmer, CEO koncernu.
Po drugie, wszystkie te produkty mają być, według zapewnień Microsoftu, co najmniej tak samo dobre jak konkurencyjne. Po trzecie, producent przeznaczy setki milionów dolarów na pomoc partnerom w wejściu na rynek z rozwiązaniami cloud.
Wymienione działania są bardzo potrzebne, bo jeszcze nigdy Microsoft nie miał tak wielu silnych konkurentów jak obecnie. Główna ofensywa ruszy jesienią, wraz z premierą zupełnie nowych, dotykowych „okienek”, które mają zdetronizować Apple’a i pozwolić Microsoftowi podbić rynek smartphone’ów i tabletów.

CO DALEJ Z SURFACE?

Ciekawe, że przedstawiciele koncernu zapewniają, iż do podboju rynku tabletów nie zamierzają wcale wykorzystywać Surface’a. Według Marcina Sowińskiego, zajmującego stanowisko Partner Strategy and Programs Lead, nowe urządzenie Microsoftu to przede wszystkim narzędzie, które ma zainspirować producentów tabletów do tworzenia produktów najwyższej jakości. Dzięki temu na rynku pojawiać się będzie wiele ciekawych propozycji dotyczących wykorzystania Windows 8.
Chodzi więc o popularyzację tabletów z nowym systemem Microsoftu, nie zaś o podbicie tego segmentu rynku przez „jedyną słuszną markę” – wyjaśnia Marcin Sowiński.

Przemysław Szuder, Marketing & Operations Director Poland, dodaje,
że Microsoft nie jest przedsiębiorstwem hardware’owym. Nie ma
doświadczenia w logistyce, która jest jedną z kluczowych kwestii w
przypadku sprzedaży sprzętu w typowym kanale dystrybucyjnym.
Chcemy
pozostać ekspertem w tych dziedzinach, w których specjalizowaliśmy się
do tej pory. Rozwój produktów sprzętowych pozostawiamy takim firmom jak
Acer, HP czy Lenovo, które znają się na tym o wiele lepiej niż my
– podsumowuje Przemysław Szuder.
Steve
Ballmer, którego CRN zapytał o politykę sprzedaży Surface’a w kanale
dystrybucyjnym, powiedział, że partnerzy koncernu, którzy zechcą
sprzedawać tablet Surface, będą mogli go kupić przez witrynę
Microsoft.com.

DANIEL ARAK

Business Development Director w firmie integracyjnej ITMagination,
która została nagrodzona podczas WPC 2012 tytułem Partner of the Year
2012

Rozpoczęliśmy działalność w 2008 r., w przeddzień światowego kryzysu.
Postawiliśmy na specjalizację w zakresie systemów Business Intelligence.
Do ich tworzenia wybraliśmy platformę SQL Server, która charakteryzuje
się najlepszym stosunkiem jakości do ceny. W krótkim czasie zdobyliśmy
tak dużych klientów jak Orlen, Bayer i Skanska. Dla Orlenu opracowaliśmy
jeden z największych systemów rozliczeń flotowych w Europie Środkowej.
Uważam, że obecnie jest dobry czas dla deweloperów oprogramowania, gdyż
konkurencja rynkowa wymaga od przedsiębiorstw stosowania coraz lepszego
oprogramowania. Dlatego w roku bieżącym chcemy zwiększyć zatrudnienie o
ok. 20 proc. i utrzymać kilkudziesięcioprocentowy wzrost sprzedaży.

 

Nie zamierzamy tworzyć typowego kanału sprzedaży za pośrednictwem dystrybutorów. Jeśli resellerzy i integratorzy będą chcieli sprzedawać Surface’a wraz ze swoimi usługami, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zamówili produkt na naszej stronie internetowej lub kupili u wybranych retailerów – zapewnia Steve Ballmer.
CEO Microsoftu nie wyklucza, że w przyszłości ten model sprzedaży ulegnie zmianie. Podkreśla przy tym, że koncern nie jest pewien reakcji klientów na nowy produkt, więc stara się wprowadzać tablet na rynek na zasadzie małych kroków.
Zrobiliśmy pierwszy krok, co nie znaczy, że nie zrobimy kolejnego. Na razie koncentrujemy się na pierwszej fazie, czyli wprowadzeniu na rynek Surface RT równolegle z Windows 8, w październiku bieżącego roku – podsumowuje Steve Ballmer.

NOWY SPOSÓB FAKTUROWANIA OFFICE 365

Uczestnicy WPC 2012 brawami nagrodzili informację o wejściu w życie procedury Office 365 Open, która umożliwia resellerom i integratorom bezpośrednią sprzedaż tego produktu i samodzielne pobieranie opłat od korzystających z niego użytkowników (tak jak ma to miejsce w przypadku większości innych rozwiązań Microsoftu). Do tej pory partnerzy koncernu, którzy brali udział w sprzedaży Office 365 i pomagali w implementacji oprogramowania, wystawiali rachunek Microsoftowi, który wypłacał im należną część marży na zasadzie paidback. Taki model płatności wiązał się z niepotrzebną papierkową robotą i był dla resellerów mało wygodny. Teraz będą mogli na jednej fakturze wystawić klientowi rachunek za Office’a 365 i związane z nim usługi.
Jeffrey Edwards, Director of Channel Strategy for Microsoft Business Solutions, zapowiedział, że jeszcze w roku bieżącym w ten sam sposób będzie można oferować system CRM online.
CRM online to bardzo rozwojowe oprogramowanie, notujemy dwucyfrowy wzrost jego sprzedaży. Taki trend powinien się utrzymać w kolejnych latach – podkreśla Jeffrey Edwards.

PREMIERA WINDOWS SERVER 2012

Podczas WPC ogłoszono, że we wrześniu br. na rynek trafi Windows Server 2012. Jednocześnie koncern zaprezentował program „Switch to Hyper-V”, który ma pomagać integratorom w przenoszeniu infrastruktury użytkowników ze środowiska VMware do chmury spod znaku Microsoftu.
Jesteśmy w bardzo korzystnym momencie i mamy narzędzia pozwalające sprostać konkurencji. Możemy pomóc klientom w przejściu do naszego modelu cloud bez żadnego ryzyka – przekonuje Satya Nadella, szef działu Microsoft Server & Tools Business.
Przedstawiciele koncernu podkreślali, że Windows Server 2012 jest częścią całego portfolio produktów z logo Microsoftu i w taki sposób należy go postrzegać.
Po premierze Windows Server 2012 oraz dzięki System Center 2012 (na rynek trafił w maju br. – przyp. red.) będziemy pierwszą firmą, która umożliwi zarządzanie dowolnie zdywersyfikowaną infrastrukturą w przedsiębiorstwie. Chodzi o środowisko desktopowe, serwerowe, a także, co bardzo ważne, smartphone’owe – mówi Przemysław Szuder.
Jego zdaniem obecnie sen z oczu informatykom w firmach na całym świecie spędza rosnące wykorzystywanie smartphone’ów do zadań biznesowych. Od września będą mogli zarządzać aplikacjami, plikami lub dostępem do wszystkich urządzeń, niezależnie od tego, czy będą mieli do czynienia z Uniksem, Linuksem czy Windowsem.




VAHE TOROSSIAN

 

wiceprezes Worldwide Small and Midmarket Solutions and Partners Group w Microsofcie

Co miesiąc przybywa nam około tysiąca partnerów, którzy decydują się na
wprowadzenie rozwiązań cloud computing do swojej oferty. Stanowi to dla
nich ogromne
wyzwanie, bo tego typu usługi zmuszają do szczególnej
dbałości o satysfakcję klientów. Niezadowolony użytkownik chmury może
bowiem stosunkowo szybko skorzystać z usługi tego samego typu
świadczonej przez konkurencję. Dlatego tak dużo funduszy przeznaczamy na
szkolenia. W roku finansowym 2013 planujemy o 200 mln dol. zwiększyć
budżet na działania motywujące nasz kanał partnerski do sprzedaży
rozwiązań cloud.


WPC 2012 w pigułce

– Premiera Windows 8 w 109 językach w końcu października br.
– Premiera Windows Server 2012 we wrześniu br. wraz
z programem „Switch to Hyper-V”.
– Microsoft w roku finansowym 2013 o 200 mln dol. zwiększy
budżet na działania motywujące kanał partnerski do sprzedaży rozwiązań cloud computing.
– Producent przygotował program Office 365 Open, który
umożliwia partnerom bezpośrednią sprzedaż oprogramowania wraz z usługami (rachunek dla klienta na jednej fakturze).
– Surface nie ma służyć do podboju tego segmentu rynku przez
Microsoft, ale do wywołania zainteresowania tabletami z systemem Windows 8.