O tym, że Azja będzie przewodzić na świecie pod względem liczby centrów innowacji branży IT, mówiono już kilka lat temu. Na przykład w 2012 r. opublikowano bardzo znamienne wyniki ankiety KPMG przeprowadzonej wśród wiceprezesów ds. technologii w 668 koncernach, firmach technologicznych i funduszach venture capital o przychodach ponad 1 mld dol. rocznie. Okazało się, że zdaniem 44 proc. ankietowanych do 2016 r. miała skończyć się era dominacji technologicznej kalifornijskiej Doliny Krzemowej. Nowe centrum tego rodzaju miało powstać już poza granicami Stanów Zjednoczonych. Badani przeważnie wymieniali w tym kontekście Chiny. Prognoza sprzed kilku lat zaczyna się właśnie sprawdzać. Z tym że Państwo Środka nie jest jedynym graczem z kontynentu azjatyckiego, na którego terenie firmy teleinformatyczne mogą pracować nad wcielaniem w życie przełomowych technologii oraz usług.

 

Skok na centra

Capgemini Consulting obserwuje istotny wzrost liczby otwieranych na świecie centrów innowacji. W ciągu ośmiu miesięcy – między marcem a październikiem 2016 r. – powstało 88 nowych ośrodków tego typu. To więcej niż we wcześniej badanym okresie, czyli między lipcem 2015 a lutym 2016 – wtedy Capgemini doliczyło się 67 dopiero co powstałych centrów.

Na pytanie: skąd ten trend, odpowiada raport „The Innovation Game: Why and How Businesses are Investing in Innovation Centers” autorstwa Altimeter Group’s, Brian Solis i Capgemini Consulting, opublikowany w połowie 2015 r. Mówi się w nim o zmianie podejścia do innowacji cyfrowej i zespołów R&D w tradycyjnych korporacjach. Działy Research & Development zaczynają być postrzegane jako niewystarczające, aby sprostać wyzwaniu cyfrowej transformacji. Firmy coraz częściej myślą więc właśnie o centrach innowacji zlokalizowanych w tzw. technologicznych hubach, by wykorzystać ekosystem startupów, inwestorów finansowych, akceleratorów, dostawców i placówek akademickich. Jerome Buvat, Global Head of Research w Capgemini Consulting, skomentował to zjawisko następująco: wiele organizacji rozwiązuje problemy dotyczące innowacyjności poprzez współpracę lub nabywanie startupów technologicznych, ale zbyt często jest to celem samym w sobie. Obecnie wymagana jest większa równowaga pomiędzy zewnętrznym i wewnętrznym myśleniem. Przydaje się do tego mentalność charakterystyczna dla startupów, a ośrodki innowacji okazują się skuteczne w jej utrzymywaniu.