Integratorzy a data center: kooperacja czy kanibalizacja?
Jeśli przyjrzeć się zmianom dokonującym się na rynku IT, to integratorzy wydają się być tą grupą, której dotykają one najbardziej.
Z jednej strony sektor publiczny zamyka się na zewnętrznych dostawców IT, przekierowując strumień pieniędzy na własne podwórko. Z drugiej strony dominującym na rynku modelem staje się „as a service”. I chociaż słyszę od wielu integratorów deklarację o przechodzeniu na model usługowy, to jednak mam wrażenie, że starają się oni odwlekać te działania tak długo, jak tylko się da. Dlaczego? Gdy nie wiadomo, o co chodzi, zwykle chodzi o pieniądze i… przyzwyczajenie. Co prawda, model usługowy daje stały, comiesięczny przypływ gotówki, ale za cenę początkowej inwestycji w sprzęt i oprogramowanie. Wymaga zarówno dobrego finansowania, jak i zmian organizacyjnych w firmie (choćby modelu wypłaty prowizji handlowych).
Aby móc świadczyć dobrej jakości usługi, potrzebna jest wydajna i bezpieczna infrastruktura. Niestety, ekonomia skali pozostaje nieubłagana – tworzenie własnych niedużych serwerowni jest po prostu nieopłacalne. W dodatku na rynku pojawia się nowa konkurencja – w postaci firm, które już zainwestowały w infrastrukturę i właśnie zaczynają inwestować w kompetencje. To firmy z sektora data center i telco. Wraz ze zwiększającymi się potrzebami klientów i spadającą liczbą zamówień na kolokację polskie centra danych wchodzą na kurs kolizyjny z integratorami, dotąd niezbyt chętnymi do współpracy z branżą data center.
Co data center może zaoferować integratorowi?
- Bezpieczną infrastrukturę (klaster data center, telco)
- Wsparcie techniczne i nadzór 365/24/7 (SOC, NOC)
- Specjalizowane produkty w modelu XaaS
- Finansowanie infrastruktury – zamiana CAPEX na OPEX
- Możliwość udziału we wspólnych projektach
Tymczasem światowe trendy pokazują, że bez przedefiniowania strategii działania integratorów czekają trudne (w zasadzie należałoby powiedzieć: jeszcze trudniejsze) czasy. Przykładowo w Niemczech 40 proc. serwerów jest już sprzedawanych w modelu usługowym właśnie przez centra danych. Jak więc takie przedefiniowanie strategii integratora mogłoby wyglądać?
Oto kilka moich subiektywnych rad, jakie zmiany należałoby wprowadzić:
- zapomnij o własnym centrum danych, wynajmij moduł, kiosk, szafę w dużym, profesjonalnym data center,
- korzystaj z usług wirtualnego centrum danych dla swoich klientów, naucz się nim zarządzać,
- nawiąż współpracę z kompetentnym data center i operatorem telekomunikacyjnym,
- rozszerz swoje kompetencje o rozwiązania telekomunikacyjne i centrum danych,
- twórz rozwiązania hybrydowe (IT u klienta/infrastruktura w centrum danych, chmura prywatna/publiczna),
- wyspecjalizuj się w rozwiązaniach security – ich znaczenie będzie rosło,
- twórz własne produkty tylko wtedy, gdy wierzysz w ich powtarzalną sprzedaż,
- naucz się sprzedawać abonamentowo, długofalowo przyniesie to stabilność finansową.
W coraz bardziej hybrydowy świat IT doskonale wpisują się relacje między operatorem data center a integratorem. Ten pierwszy może rozwijać kompetencje w zakresie utrzymania infrastruktury i integracji w obszarze centrum danych (virtual data center, systemy backupu i replikacji, utrzymanie i monitoring serwerów itp.), ten drugi – zwiększać swoje umiejętności w dziedzinie obsługi procesów biznesowych, dostarczania sprzętu i oprogramowania oraz outsourcingu IT. To może i powinna być symbioza, ale potrzebna jest do tego zmiana przyzwyczajeń i chęć do współpracy. Przede wszystkim ze strony integratorów.
Autor artykułu, Piotr Pawłowski, jest wiceprezesem zarządu w Grupie 3S, w której odpowiada za strategię oraz sprzedaż i marketing.
Od 25 lat związany z rynkiem IT i TELCO, pracował m.in. w AB (dystrybucja), Comarchu (integracja) oraz Energis Polska/GTS Poland (telekomunikacja).
Podobne artykuły
Rewolucja napędzana AI zmieni centra danych
W centrach danych rozpoczął się intensywny, związany z inwestycjami w sztuczną inteligencję, pięcioletni okres budowy nowych mocy obliczeniowych. Kluczem do sukcesu są w tym przypadku konstrukcje modułowe.
Data4: pierwsze centrum danych w Polsce
Francuski operator ocenia, że polski rynek data center charakteryzuje się znaczącym potencjałem wzrostu i planuje kolejne inwestycje w naszym kraju.
Huawei: 10 trendów w branży data center
Na podstawie swoich doświadczeń i wiedzy specjaliści Huawei wyróżnili 10 najważniejszych trendów, które będą kształtować branżę data center w perspektywie pięciu najbliższych lat. W odpowiedzi na obecne tendencje, już teraz producent oferuje produkty i rozwiązania umożliwiające zrównoważony rozwój centrów danych.