I tak właśnie się dzieje. Przy czym dla każdej firmy IT rakietą będzie coś innego, inna technologia, projekt, rozwiązanie, strategia. W wypowiedziach przedstawicieli szefów firm integratorskich nie brakuje więc haseł, od których jeszcze niedawno pęczniały marketingowe prezentacje, jak DevOps, cyfrowa transformacja, sztuczna inteligencja, robotyzacja czy IoT. Okazuje się, że obecnie to już faktyczne elementy strategii i cele projektów realizowanych u klientów końcowych. Ale nasi rozmówcy przywołują też hasła, które od lat funkcjonują w branżowej nomenklaturze, jak: chmura, outsourcing IT, digital signage, cyberbezpieczeństwo, MPS.

I choć strategie i pomysły na biznes różnią się w szczegółach, to łączy je jedno: prawdziwie optymistyczne nastawienie do przyszłości. W szczerość takich deklaracji pozwala nam wierzyć nie tylko wieloletnie doświadczenie w rozmowach z integratorami, lecz także wyniki najnowszej ankiety CRN.pl. Otóż ponad 80 proc. respondentów spodziewa się, że 2020 r. będzie lepszy dla ich firm niż 2019. Rok temu odsetek ten wynosił 46 proc. przy podobnej liczbie głosujących (blisko 100 przedstawicieli firm IT). Recepta na sukces jest, jak twierdzi większość respondentów, stosunkowo prosta, przynajmniej w teorii.

– Żeby utrzymać się na rynku, trzeba stale wyprzedzać konkurencję. Wymaga to ciągłej pracy nad rozwijaniem kompetencji zespołu i budowaniem konkurencyjnej, kompleksowej, innowacyjnej oferty. Należy być aktywnym, podejmować mądre decyzje, ale nie wolno bać się ryzyka. Proste, prawda? – mówi pół żartem, pół serio Marek Kuropieska, prezes Aspektu.