Chociaż wzrost ilości i różnorodności danych jest
wielkim wyzwaniem dla firm, to jednocześnie jest okazją do biznesu.
Organizacje, które rozwiną swoje narzędzia analityczne, wzbogacając je
o nowe technologie BI (Business Intelligence) i Big Data, będą mogły liczyć
na przewagę rynkową, którą zapewnią analizy historyczne i predykcyjne
– twierdzą analitycy. IDC ocenia, że w 2020 roku nawet 33 proc.
danych „cyfrowego wszechświata” będzie zawierało informacje wartościowe dla
biznesu (o ile zostaną one przeanalizowane). Dla porównania: obecnie jest
to 25 proc.

Tomasz Słoniewski, Research Manager IDC Poland, zwrócił
uwagę, że systemy sprzedażowe i marketingowe w jeszcze większym
stopniu będą decydować, która firma zostanie liderem, a która wypadnie
z rynku. Innowacyjność w tej dziedzinie zapewniają technologie
związane z Big Data, które umożliwiają szersze spojrzenie na firmowe
zbiory danych – przez przyspieszenie i udoskonalenie firmowych
systemów BI. Będą się także przyczyniały do lepszego funkcjonowania administracji
publicznej i aglomeracji miejskich, np. udoskonalą monitorowanie środków
transportu. Analizy Big Data mają również pozwolić na tworzenie nowych
produktów i modeli biznesowych, co powinno się przełożyć na kolejne źródła
przychodu.

Gościem specjalnym wydarzenia była Meltem Demirturk (na
zdj.), Head of Corporate Mobile Business Product Marketing w Turkcell.
Największy turecki operator mobilny – i trzeci pod względem liczby
abonentów w Europie – ma już bogate doświadczenia z Big Data.
Firma stworzyła jedną z największych na świecie kompleksową bazę danych,
która umożliwia prowadzenie tzw. marketingu za przyzwoleniem (permission
marketing, a więc forma promocji polegająca na interakcji
z potencjalnym klientem za jego zgodą). Dzięki tej bazie, firmy
i marki przeprowadzają swoje kampanie marketingowe i reklamowe
z wykorzystaniem sieci Turkcell, która zapewnia interaktywność
i mierzalność parametrów (więcej na ten temat w rozmowie obok).

Partnerami konferencji były firmy: Dell, IBM oraz EY.

 




Trzy pytania do…

 

Meltem Demirturk, Head of Corporate Mobile Business
Product Marketing w Turkcell

CRN Jak największy
turecki operator mobilny wykorzystuje Big Data?

Meltem Demirturk Turkcell ma 35 mln abonentów. Zbieranie dotyczących ich danych
wymaga olbrzymich zasobów dyskowych. Ale samo przechowywanie danych to jeszcze
nie jest biznes. Dlatego na szczycie systemu mamy zaawansowaną analitykę. To
ona umożliwia nam kreować biznes oparty na informacji. Mamy obecnie ponad 300
kryteriów (demograficznych, lokalizacyjnych, społecznościowych
i behawioralnych) dotyczących abonentów, według których kategoryzujemy
dane. Przeanalizowane dane tworzą wartość biznesową dla nas i dla naszych
korporacyjnych partnerów.

 

CRN Uruchomiliście
„inteligentną mapę”, która pokazuje zachowania abonentów. Na czym dokładnie
polega ten projekt?

Meltem Demirturk Zbierając i analizując
sygnał telefoniczny naszych abonentów z 5 mln punktów w sieci,
wizualizujemy ich gęstość według lokalizacji, pór dnia itp. Firmy mają dostęp
do tych informacji poprzez portal Smart Map, w którym przy użyciu wielu
dostępnych filtrów mogą identyfikować i lokalizować swoich potencjalnych
klientów. Bardzo ułatwia im to podejmowanie decyzji biznesowych – mogą
planować kampanie marketingowe, otwierać nowe sklepy, oddziały itp.

 

CRN A jak
rozwiązujecie kwestie prywatności?

Meltem Demirturk Od dawna tworzymy bazę tych
abonentów, którzy akceptują gromadzenie informacji z nimi związanych.
Liczy ona obecnie 10 mln rekordów i nie opiera się tylko na prostej
akceptacji, ale deklaracjach opartych na bardzo wielu kryteriach. Dzięki temu
możemy szczegółowo śledzić preferencje i zachowania naszych klientów przy
zachowaniu ich prawa do prywatności. Dla naszych klientów biznesowych pozostają
oni anonimowi.