W minionej perspektywie
finansowej przedsiębiorcy telekomunikacyjni z segmentu MSP zrealizowali
ponad 700 projektów za około miliard złotych – poinformowano podczas
tegorocznej konferencji Krajowej Izby Komunikacji Ethernetowej. W konkursach
wzięło udział około 15 proc. małych i średnich przedsiębiorstw.
Z ostatnich konkursów POIG 8.4 z 2012 i 2013 r. niemal
w całości zostały dofinansowane projekty światłowodowe spełniające
wymagania sieci nowej generacji – NGN.

Uczestnicy konferencji zgodzili się, że w obecnej
perspektywie finansowej trzeba szczególnie uważać na to, aby środki przekazane
na dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę szerokopasmową rozdysponować
z uwzględnieniem potrzeb i możliwości lokalnych ISP. Należy przy tym
wykorzystać ich potencjał i doświadczenie w budowie sieci
w standardzie NGN. Według firm zrzeszonych w KIKE w latach
2014–2020 administracja państwowa proponuje warunki finansowania trudne do
spełnienia przez małych i średnich operatorów. Uczestnicy konferencji
wskazywali na zbyt duże obszary inwestycyjne i wysokie – jak dla
pojedynczej firmy – progi finansowe.

 

Zmiany prawne

Ważną i jak co roku
popularną wśród uczestników częścią konferencji KIKE był panel prawny. Tym
razem prawnicy z firmy itBlegal omówili kwestie związane z postępowaniem
reklamacyjnym dotyczącym usługi telekomunikacyjnej. Zainteresowani mieli okazję
wyjaśnić wątpliwości związane z obowiązującym od 8 czerwca 2014 r.
rozporządzeniem ministra administracji i cyfryzacji w tej sprawie.
Rozporządzenie wprowadza zmiany obejmujące między innymi sposób potwierdzenia
przyjęcia reklamacji, umieszczanie podpisu przedstawiciela dostawcy usług
w papierowej formie odpowiedzi na reklamację, postępowanie dostawcy usług
w przypadku reklamacji niekompletnej.

 

Powstanie Naszej Wizji

Podczas XIV konferencji KIKE ogłoszono powołanie Fundacji
Nasza Wizja. Jej głównym celem jest pomoc operatorom ISP we wdrażaniu własnej
usługi telewizji: w pozyskiwaniu treści przez małych i średnich
operatorów, wyborze sprawdzonych rozwiązań sprzętowych, szkoleniu pracowników
firm, zarówno z zakresu technologii, jak i sprzedaży usług, którymi
rynek jest nasycony. Fundacja zapowiada szereg usług dla firm, które przystąpią
do współpracy. Na przykład gotowa jest już aplikacja eRaport, ułatwiająca operatorom
raportowanie liczby abonentów. Dostępny ma być również program do monitoringu
multicastów.