W Polsce działa niemal 2,8 tys. operatorów zaliczanych do kategorii MŚP. Według danych Krajowej Izby Komunikacji Elektronicznej (KIKE) dominują wśród nich mali dostawcy – 60 proc. oferuje usługi maksymalnie 300 klientom. Tylko pięćdziesięciu ISP może pochwalić się ponad 10 tys. klientów. Wśród małych i średnich usługodawców są tacy, którzy ledwo wiążą koniec z końcem. Ale nie brakuje firm, które mogą być łakomym kąskiem dla integratorów i resellerów. Według ekspertów KIKE ok. 30 proc. małych operatorów ma potencjał inwestycyjny i skalę działania wystarczającą do realizacji projektów o wartości od 1 do 10 mln zł. Co ważne, posiadają oni również doświadczenie w budowie sieci oraz w zdobywaniu i obsłudze abonentów.

Mniejsi operatorzy stanowią dość liczebną grupę, która na przestrzeni lat wypracowała sobie dość dobrą pozycję. Część z nich dzięki wykorzystaniu środków unijnych rozwinęła swój potencjał technologiczny. Inwestycje w sieci światłowodowe zdecydowanie podnoszą wartość małych ISP, co zwiększa ich atrakcyjność w oczach dużych firm w kontekście potencjalnego przejęcia – przyznaje Paweł Bociąga, prezes Symmetry.

Warszawski integrator oferuje szeroką gamę produktów dla ISP, począwszy od systemów bezpieczeństwa przez infrastrukturę IT w modelu IaaS z usługami zarządzania aż po pakiet usług obejmujących dzierżawę w pełni skonfigurowanych stacji roboczych i serwerów wraz z backupem w chmurze oraz usługą monitorowania środowiska IT. Jednakże wielu resellerów, a także integratorów sceptycznie patrzy na wspomnianą grupę klientów, m.in. ze względu na duże rozdrobnienie w tym segmencie rynku IT oraz nieczytelne reguły gry. Co ciekawe, również niektórzy producenci mają na ten temat podobne zdanie.

To samowystarczalny segment, gdzie proces zakupowy jest skrócony do absolutnego minimum. Operatorzy kupują sprzęt bezpośrednio u producenta. Nie widzę tu zbyt wielkiej przestrzeni do działania dla naszych partnerów – mówi Piotr  Dudek, Country Manager Eastern Europe Netgear.