Rozterki związane z motywowaniem pracowników bardzo często towarzyszą uczestnikom prowadzonych przez nas sesji coachingowych. Szefowie zespołów mówią: „Nie mamy pieniędzy na podwyżki, boimy się, że ludzie zaczną odchodzić z pracy, bo gdzie indziej płacą więcej, a my bardzo potrzebujemy ich zaangażowania. Co możemy zrobić?”.

Otóż mogą, i to całkiem sporo. Przy czym na samym początku należy podkreślić, że truizmem stało się stwierdzenie, że nie tylko pieniądze to tzw. czynnik motywujący. Jeśli nie tylko pieniądze, to co jeszcze? Z racji ograniczonego miejsca przeznaczonego na nasz dział chcemy się skupić tylko na najważniejszych, praktycznych aspektach tego zagadnienia. Poniżej prezentujemy „Niezbędnik efektywnego motywatora”, czyli listę pozafinansowych czynników, która jest wynikiem wielu rozmów z jednej strony z kierownikami, z drugiej zaś z samymi pracownikami.

 
 
1. Bądź przykładem

Naszym zdaniem to jeden z najsilniejszych czynników motywacyjnych, którego nieprzestrzeganie może spowodować znaczny wzrost demotywacji w zespole. Wyobraźmy sobie, że pracownik dowiaduje się, iż jego szef szuka innego zatrudnienia. Czy będzie w stanie angażować się w sprawy firmy? Z jakim zapałem będzie wykonywał polecenia szefa? Inny przykład to kupno samochodu przez szefa w czasie, gdy uzasadnia on brak podwyżek kiepskimi wynikami firmy. Nagminny jest przykład kierowników, którzy ostentacyjnie i negatywnie oceniają działania swoich przełożonych w obecności własnych pracowników. Szefowie, pamiętajcie: wasi pracownicy bardzo uważnie was obserwują i wyciągają wnioski. Informacje o waszych zachowaniach rozchodzą się bardzo szybko.

 

2. Daj, czego oczekują

Chcąc dobrze motywować swoich ludzi, musisz po prostu lepiej wiedzieć, co ich skutecznie zachęca do działania, a to na pewno będzie łatwiejsze, gdy ich lepiej poznasz. Rozmawiając z nimi, poznasz ich system wartości, ich plany na przyszłość, ich dążenia. Wiedząc, co jest dla nich ważne, będziesz dużo lepiej potrafił ich zmotywować i zwiększyć ich zaangażowanie. Wiemy, że są to oczywistości, ale jakże często o nich zapominamy.

 

3. Niech pracownicy rozumieją, za co im płacisz

Pracownik powinien rozumieć, za co mu płacą – chodzi zarówno o pensję jak i premię. Powinien również mieć rzeczywisty wpływ na osiąganie oczekiwanych rezultatów. Często główny cel działania każdego pracownika jest gubiony, a zastępują go drugorzędne parametry i wymuszanie nieistotnych – z punktu widzenia ostatecznych rezultatów – zachowań. Nie ma nic bardziej demotywującego niż uzależnianie płacy pracownika od tego, na co nie ma on najmniejszego wpływu. Czy handlowcowi powinniśmy płacić za ilość produktów na magazynie bądź za liczbę rozmów z klientami, a nie za wielkość dokonywanej przez nich sprzedaży? Jak pracownika działu zakupów zmotywuje świadomość, że jego premia zależy od liczby klientów firmy? Należy również bardzo umiejętnie łączyć cele indywidualne z celami realizowanymi przez całą grupę.

 
4. Poinformowani pracują lepiej i skuteczniej

Czas przeznaczony przez szefa na wyjaśnienia udzielane pracownikom nigdy nie jest czasem straconym. Zawsze należy wytłumaczyć, co stoi za podjęciem takich, a nie innych decyzji, jaka będzie konsekwencja przeprowadzenia lub też nie jakiegoś działania. Pozwala to również kierownikowi na uzyskanie dodatkowych informacji i ewentualne dostrzeżenie czegoś, czego wcześniej nie widział, podejmując daną decyzję. Pracownik powinien wiedzieć „dlaczego”, dzięki czemu już sam sobie łatwiej odpowie „jak”. Na pytanie „dlaczego” wystrzegaj się jak ognia odpowiedzi: „bo jak tak uważam i tak ma być”. Z całą pewnością pracownik będzie próbował udowodnić, że jednak tak być nie musi.

 

5. Przekazuj informacje zwrotne

Wbrew rozpowszechnionym opiniom pracownicy bardzo cenią sobie otrzymywanie informacji zwrotnych od swoich szefów, zarówno słów pochwały, jak i krytyki. Pozwala im to lepiej rozumieć istotę swojej pracy.Dzięki temu wiedzą, jak są oceniani przez przełożonych, jak mogą lepiej i skuteczniej pracować. Wbrew pozorom są gotowi wysłuchać również ocen negatywnych, niepochlebnych. Założenie wszak jest jedno: muszą to być oceny sprawiedliwe, szef musi pokazać, że nie zależy mu na upokorzeniu pracownika, ale na jego rozwoju i coraz lepszej pracy. Nasze doświadczenie pokazuje, że to szefowie mają większy kłopot z przekazaniem pracownikom krytycznej oceny niż pracownicy z ich wysłuchaniem.

 

6. Pokazuj pracownikom, że chcesz inwestować w ich wiedzę i umiejętności

Kierownik pokazujący pracownikowi, jak bardzo mu zależy na rozwoju tegoż pracownika, umożliwiający mu różnego rodzaju szkolenia i treningi na pewno spowoduje, że pracownik odwdzięczy się firmie większym poziomem lojalności i zaangażowania. Naczelną zasadą każdego szefa powinna być dbałość o stałe podwyższanie kwalifikacji zespołu.

 

7. Bądź sprawiedliwy

Ten czynnik jest oczywisty i nie wymaga dodatkowych objaśnień. Nic tak nie rozbija jedności zespołu jak wyróżnianie jednych, a pomijanie innych, przy bardzo niejasnych kryteriach oceny. Pracownicy są na to wyjątkowo wrażliwi.

 
8. Buduj ścieżki kariery swoich pracowników

Harmonijnie rozwijająca się firma to taka firma, w której pracownicy wiedzą, dlaczego dzisiaj zajmują dane stanowisko, jaką funkcję mogą pełnić za dwa czy pięć lat i co muszą zrobić, aby stało się to faktem. Niestety, ta zasada rzadko jest stosowana w rzeczywistości. Tymczasem to znacznie tańsza i efektywniejsza droga niż zjawisko ciągłych zwolnień i rekrutacji.

Ćwiczenie

Wybierz z listy trzy najbardziej motywujące Cię czynniki. Jeżeli lista jest niekompletna, dodaj swoje propozycje:

• wysokie wynagrodzenie,

• pakiet świadczeń pozapłacowych,

• praca pełna codziennych wyzwań,

• dobra atmosfera,

• wysoki prestiż firmy,

• ważne stanowisko,

• wysoka stabilność i bezpieczeństwo zawodowe,

• duża samodzielność w pracy,

• poczucie własnej ważności w firmie,

• poczucie władzy,

• wspierający, mądry szef,

• możliwość ciągłego podnoszenia kwalifikacji,

• inne (jakie?).

Po czym poznasz, że osiągnąłeś w poszczególnych wybranych punktach, co sobie zakładałeś? Jeżeli miałbyś zrezygnować z jednego wybranego czynnika, który to byłby? Dlaczego ten? A który jest najważniejszy? Dlaczego? Jakbyś się czuł w pracy, która zapewnia tylko ten jeden czynnik?

Najprostsza porada

Nie motywuj ludzi – po prostu sprawdź, co ich motywuje do działania i daj im to. Jak to zrobić w praktyce? Zrób listę swoich podwładnych i przy każdym nazwisku zapisz, co ich motywuje. Jeśli nie masz twardych dowodów, to nic nie pisz. Obserwuj uważnie pracownika, aż będziesz dokładnie wiedział, co go zachęca do pracy (np. samodzielność, pochwała, zainteresowanie szefa, uznanie zespołu etc.).

Kontakt z  autorami: dariusz.niedzieski@wincome.pl, tomasz.wanski@wincome.pl.