Navitel w ciągu kilku lat stał się znaczącym graczem na rynku PND (osobistych urządzeń do nawigacji), mimo że wieszczono rychły koniec tej kategorii produktów. Jednak dbając o stabilny rozwój, w ubiegłym roku poszerzył portfolio o wideorejestratory samochodowe, a kilka miesięcy temu o hybrydy, łączące tablet, nawigację i telefon dzięki możliwości korzystania z karty SIM.

Choć w całym segmencie sprzętu IT od lat widać stagnację, Navitel wyraźnie poprawia wyniki. W 2016 r. firma sprzedała 90,1 tys. urządzeń (z czego większość to nawigacje samochodowe) o wartości 16 mln zł, natomiast w 2017 r. (do końca lipca) było to już 73 tys. sztuk o wartości 14,5 mln zł. Bilans wskazuje na to, że rosnący popyt nie został osiągnięty dzięki drenażowi cen. Wręcz przeciwnie, sprzedaż zwiększa się przy rosnącej ASP.

Możemy sprzedać w tym roku około 150 tys. urządzeń. Obroty rosną szybciej niż wolumeny, bo pilnujemy cen i marż. Chcemy być najlepsi, a nie najtańsi  – podkreśla Tobiasz Jankowski, CEO Navitel Europe.

Zapowiada przy tym ekspansję za granicą – producent tworzy struktury sprzedażowe m.in. w Niemczech, Rumunii i na Węgrzech. W czerwcu br. otwarto centralny magazyn w Pradze, który ma ułatwić szybką dostawę sprzętu do klientów na całym kontynencie. Navitel Europe z centralą w Polsce odpowiada za rynek krajowy oraz Europę.

 

Filary biznesu

Co umożliwiło Navitel Europe rozwój w niesprzyjającym otoczeniu rynkowym? Szef spółki wskazuje na kilka najważniejszych czynników: wysoką jakość produktów, dobry serwis, nieszablonowe podejście do budowy kanału sprzedaży i silne więzi z resellerami – wsparcie zarówno sprzedawców, jak i klientów końcowych. Rozmówca CRN Polska wskazuje też na elastyczną organizację i zaangażowanych fachowców. Istotna jest również możliwość szybkiego podejmowania decyzji.

Główne elementy strategii Navitela

– wysoka jakość produktów,

– sprawny serwis,

– profesjonalne wsparcie resellerów i użytkowników,

– zróżnicowanie kanałów sprzedaży,

– aktywność handlowców w terenie,

– elastyczność i szybkość działania.