Tego typu propozycją są
produkty amerykańskiej marki National Cash Register przeznaczone dla placówek
handlowych i usługowych. W ofercie producenta znajduje się szereg
urządzeń ułatwiających proces sprzedaży, począwszy od kas POS wraz z peryferiami
przez skanery, kasy samoobsługowe i opłatomaty aż po kioski informacyjne.
We współpracy z nowym dystrybutorem – firmą RRC Poland – dostawca
umożliwia resellerom oferowanie klientom realnej wartości dodanej
w ogromnym sektorze handlu detalicznego.

Zarówno w Polsce, jak
i na całym świecie NCR ma ustaloną pozycję w obszarze rozwiązań dla
banków (powszechnie używane bankomaty). Dostawca zdobył też renomę
w dużych sieciach detalicznych i restauracyjnych. Obecnie firma
chciałaby jednak rozszerzyć działalność w segmencie produktów dla
mniejszego biznesu. Producent i jego dystrybutor liczą, że dotychczasowe
wielomilionowe, prestiżowe kontrakty będą referencją ułatwiającą sprzedaż
produktów takich, jak chociażby skanery za kilkaset złotych do niewielkich
sieci handlowych i małych sklepików osiedlowych. Chcą postawić na
rozwiązania, którymi powinni zainteresować się resellerzy na co dzień oferujący
głównie serwery, produkty sieciowe itp.

 

Rzecz w wartości dodanej

Ponieważ rynek jest bardzo
konkurencyjny, to biznes z NCR nie powinien opierać się tylko na marży
– uważają przedstawiciele RRC Poland. Podkreślają, że elastyczność
rozwiązań NCR umożliwia różne ich zastosowania, wykraczające poza typowe
czynności kasowe w sklepie, a narzędzia sprzedażowe (w tym samoobsługowe)
stają się coraz bardziej zależne od oprogramowania. Wyposażony w wiele
funkcji terminal POS z oprogramowaniem gastronomicznym będzie mógł
pracować w restauracji, a wyposażony w aplikacją hotelarską
– sprawdzi się na recepcji. Kiosk samoobsługowy będzie miał, jako punkt
rejestracji, zastosowanie w urzędzie, w biurowcu zaś posłuży jako
wirtualna recepcja. Po dołożeniu funkcji płatniczych sprawdzi się jako
opłatomat dowolnego zastosowania.

 

Liczba i rodzaj zastosowań zależy w dużym stopniu
od dodanego do sprzętu software’u. Dlatego pole do popisu ma integrator, który
może wdrożyć system zintegrowany ze swoim autorskim oprogramowaniem. Następnie,
po udanym wdrożeniu, będzie go wspierał i rozwijał – oczywiście nie
za darmo. Co więcej, partner może np. zainwestować w pewną liczbę kiosków,
by – wyposażywszy w dostosowane do określonych potrzeb oprogramowanie
– wypożyczać na różnego rodzaju imprezy. Zdaniem producenta, jak również
jego dystrybutora możliwości wykorzystania rozwiązań NCR ograniczone są tylko wyobraźnią
partnerów.

 

Od westernu do samoobsługi

NCR obchodzi w tym
roku swoje 130. urodziny (w Polsce działa 25 lat), a jej pierwsze
produkty widział każdy, kto oglądał… westerny. Na ekranie, w zagubionych gdzieś na Dzikim Zachodzie sklepikach,
mógł wtedy podziwiać pięknie zdobione mechaniczne kasy na korbkę. Ponieważ były
to urządzenia odlewane z niemal niezniszczalnych metali nieżelaznych,
wiele z nich dotrwało do naszych czasów i nadal działa. Oprócz kas
także inne dobrze znane narzędzia wspomagające sprzedaż mają ścisłe związki
z NCR. Już 40 lat mija od momentu, gdy producent wprowadził do codziennego
użytku pierwsze na świecie skanery kodów kreskowych (sama technologia jest
autorstwa firmy IBM). Kilkanaście lat później NCR wprowadziło na rynek skaner
bioptyczny (z dwoma zestawami luster), który znacznie ułatwił skanowanie
produktów. Dostawca opracował ponadto pierwszą gotową do zastosowania
w sklepach kasę samoobsługową. Dziś należy do niego blisko 70 proc.
światowego rynku tego typu rozwiązań.

Rozwijający się
w handlu sieciowym trend samoobsługowy wyraża nowe podejście do sprzedaży,
która staje się wielokanałowa – wygrywają ci, którzy są w stanie
zapewnić jak najwięcej jej narzędzi.

– Dzisiaj schemat B2C (Business to Consumer) zaczyna się
zmieniać w C2B (Consumer to Business), w którym to nie sprzedawca
znajduje klienta, tylko klient, wyposażony w nowoczesne technologie
mobilne, wybiera sobie sklep czy usługę. Często też chce się sam obsłużyć

przekonuje Dominik Tomczyk, Channel Account Manager w polskim oddziale
NCR.

Specjalista dodaje, że stąd własnie bierze się narastający
trend selfcheckingu. W jego opinii wcale nie chodzi o przyspieszenie
procesu sprzedaży. To raczej skutek rosnącej chęci decydowania coraz bardziej
uświadomionego klienta o sposobie obsługi.

 

W stronę mniejszego biznesu

Jednak to nie kasy
samoobsługowe mają być w Polsce podstawą biznesu dostawcy, jeśli chodzi
o branżę handlową. U nas podpisanie kontraktu, takiego jak
z amerykańskim Walmartem na dostawę 10 tys. kas  raczej się nie zdarzy. W Polsce  NCR chce postawić na produkty dla mniejszego
biznesu, ale wykorzystujące technologie stosowane w dużych i drogich
rozwiązaniach.

 

W ofercie RRC znalazła się
m.in. cała rodzina terminali RealPOS, obejmująca kilka zintegrowanych urządzeń
z ekranami dotykowymi, przeznaczonych specjalnie dla handlu detalicznego.
Terminale zaprojektowano tak, aby działały nieprzerwanie w środowisku,
w którym będą narażone na różnego typu zabrudzenia, rozlanie płynów itp.
Mają wzmocnioną konstrukcję i ekran o przedłużonej żywotności. Ich
chłodzenie obywa się bez awaryjnych wentylatorów, a wiele zasilanych
portów umożliwia dołączanie innych urządzeń bezpośrednio do terminali
– bez udziału zewnętrznych zasilaczy.

Z kolei
w skanerach z serii RealScan zastosowano połączenie skanera laserowego
z detektorem optycznym, co umożliwia skanowanie tradycyjnych kodów
kreskowych (1D) oraz kodów kwadratowych (2D). Skanery zintegrowane z wagą
są przeznaczone do stanowisk kasjerskich siedzących i o ograniczonej
powierzchni. Do kompletu w ofercie RRC Poland są różnego rodzaju
urządzenia peryferyjne, takie jak szuflady kasowe, monitory kasjerskie
i klienckie do terminali kasowych oraz specjalne klawiatury do stanowisk
kasowych, uzupełniające wyposażenie terminali NCR POS.




Trzy pytania do…

 

Pawła Jabłońskiego, szefa działu AutoID w RRC Poland

CRN
Dlaczego w ofercie dystrybutora, znanego z rozwiązań IT, pojawia się
NCR?

Paweł Jabłoński Wierzymy, że wspólnie z tym
dostawcą możemy stworzyć ofertę atrakcyjną dla każdego resellera, który chce
dobrze zarabiać.

 

CRN
Na czym ta atrakcyjność polega?

Paweł Jabłoński Technologia NCR i terminale
POS tego producenta umożliwiają tyle zastosowań, że tylko od wyobraźni
partnerów będzie zależeć, do czego zostaną wykorzystane. Dzięki temu mogą
uniknąć mało skutecznego przekonywania klientów do kupna POS zamiast taniej
kasy. Będą za to w stanie pokazać im zupełnie nowe, stworzone przez siebie
możliwości tych rozwiązań.

 

CRN Co
ma w tym przypadku największe znaczenie jeśli chodzi o wartość dodaną?

Paweł Jabłoński Produkty uznanego wytwórcy
terminali umożliwią partnerom oferowanie rozwiązania gwarantującego jakość,
trwałość i stabilność, które podniesie także poziom dokładanego
oprogramowania. Zupełnie inaczej wyglądałoby ono na najtańszym, niemarkowym
sprzęcie, bo wtedy klient zażądałby, by oprogramowanie także było jak najtańsze.
Nasi partnerzy mają już kompetencje i zasoby do tworzenia takiego
oprogramowania, bo wcześniej w te zasoby zainwestowali. Teraz poszukują
produktu, który zagwarantuje im jak najlepsze ich wykorzystanie. W naszej
ocenie takim produktem dysponuje NCR.