Linxdatacenter
– europejski operator telekomunikacyjny – postanowił rozszerzyć portfolio
usług świadczonych swoim klientom o usługi infrastruktury na żądanie
(IaaS). Dotychczasowi i przyszli klienci, korzystający z usług typowo
telekomunikacyjnych i kolokacji, zyskują możliwość wynajmu kompletnych
środowisk wirtualnych – wirtualnego centrum danych. Otrzymują moc
obliczeniową, pamięć RAM i pojemność dyskową, w ramach której
samodzielnie mogą tworzyć serwery na swoje potrzeby, a wszystko to na
bardzo popularnej platformie VMware.

 
Skomplikowany projekt

Stworzenie wirtualnego centrum danych w Linxdatacenter
stanowiło nie lada wyzwanie. Przede wszystkim
proponowane środowisko było bardzo rozbudowane. Cała sieć została oparta na
produktach Cisco, podobnie jak platforma serwerowa.

– To rozwiązania
bardzo złożone, ale w tej chwili nie ma na rynku nic lepszego, jeśli
chodzi o dostępność i łatwość odtwarzania w przypadku awarii
– mówi
Przemysław Bandurski, System Engineer w Comtegrze, firmie, która podjęła
się pionierskiego wdrożenia.

Zdecydowano się na
wykorzystanie macierzy NetApp, które wraz z serwerami i siecią Cisco
stanowią kompletną platformę sprzętową FlexPod. Macierze te są bardzo
elastyczne w konfiguracji i rozbudowie, dzięki czemu – jeśli
kolejni klienci zechcą uzyskać więcej niż do tej pory – modernizacja
środowiska będzie bardzo prosta do przeprowadzenia i właściwie
bezprzerwowa. Ponadto zastosowano pakiet vCloud Suite VMware.

– W Polsce rozwiązania chmur prywatnych VMware
są standardem dla dużych i średnich organizacji. Zastosowanie pełnego
pakietu vCloud Suite do budowy publicznej chmury IaaS nie miało jednak jeszcze
miejsca w naszym kraju. Rzecz jasna, nie ulega najmniejszej wątpliwości,
że VMware jest liderem technologicznym, a konkurencja jest za nim daleko
w tyle
– podkreśla Przemysław Bandurski.

Centrum danych klasy TIER 3 w Linxdatacenter jest
jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie centrów danych
w Europie Środkowej i Wschodniej. Mieści się w centrum Warszawy.
Ma redundantną, bezpośrednią łączność światłowodową z LIM. Zostało
zbudowane zgodnie z międzynarodowymi standardami bezpieczeństwa
i ekologii.

 
Imponujące tempo

Gdy patrzy się na skalę
implementacji i złożoność projektu, fakt, że wszystko poszło tak gładko,
był właściwie zaskakujący dla każdego, nawet dla samego integratora. Przede
wszystkim udało się dokonać implementacji chmury w imponująco krótkim
czasie. Linxdatacenter otwierał warszawskie data center 2 października
br., a decyzja w sprawie zapadła stosunkowo późno, więc na projekt
tej wielkości zostało bardzo mało czasu.

– Od momentu, kiedy mieliśmy postawioną platformę
sprzętową, czyli cały hardware, na którym dopiero zaczęliśmy konfigurować
rozwiązania programowe, do czasu, w którym oddaliśmy pierwsze konto demo,
minęło 3 i pół tygodnia
– tłumaczy inżynier z Comtegry.

Potem około dwóch tygodni trwało przygotowanie środowiska do
użycia produkcyjnego, co łącznie daje około 5 tygodni, przy czym
– jeśli liczyć ten czas w roboczogodzinach – wychodzi tego
znacznie więcej, bo praca odbywała się praktycznie na dwie zmiany.

Realizacją projektu od strony technicznej zajmowały się trzy
osoby: jedna z nich odpowiadała za całą warstwę sieciową, druga
koordynowała kwestie storage’owe, a trzecia – całość wirtualizacyjną
oraz sprawowała ogólny nadzór nad projektem. Opieką nad wdrożeniem
i koordynacją projektu zajmował się handlowiec, który wziął na siebie
zarządzanie projektem.

 

Bez eksperymentów

Problem stanowił dodatkowo fakt, że integrator zdecydował
się zastosować najnowszą wprowadzoną przez VMware’a wersję oprogramowania,
która ukazała się półtora tygodnia przed rozpoczęciem prac. Jednak Comtegra,
przedsiębiorstwo z  wieloletnim doświadczeniem
i ekipą świetnych specjalistów, sama rekomendowała użycie właśnie tej wersji.




Arno Coster

 

Chief Sales & Operations Officer (CSO & COO) w
Linxdatacenter

We współpracy z firmą
Comtegra osiągnęliśmy cel, jakim było stworzenie bezpiecznego rozwiązania typu
cloud dla naszych klientów. Biorąc pod uwagę, że ilość danych rośnie
w zawrotnym tempie, a nieprzerwany dostęp do nich jest bardzo często
kluczową kwestią, takie rozwiązanie jest szczególnie cenne. Klienci chcą mieć
pewność, że ich dane są bezpieczne, oraz chcą wiedzieć, gdzie dokładnie dane są
przechowywane. Wszystkie te wymogi spełnia usługa LinxCloud, która jako
prywatna chmura umożliwia naszym klientom przechowywanie danych na bezpiecznej
platformie przy jednoczesnej redukcji kosztów związanych z administracją
i konserwacją sprzętu komputerowego oraz oprogramowania. Usługa LinxCloud
skierowana jest nie tylko do polskich firm, ale także do międzynarodowych,
które chciałyby przechowywać dane poza granicami swojego kraju. Bardzo ważną
kwestią jest to, że potencjalny klient może przetestować nasze rozwiązanie,
sprawdzić łączność czy zgodność aplikacji, mając przy tym kompleksowe wsparcie
techniczne naszych specjalistów.

 

– Upgrade byłby bardziej problematyczny
i czasochłonny, jeżeli musielibyśmy go zrobić np. za trzy miesiące.
Wiązałby się także z dużymi kosztami. Wiadomo też było, że zanim skończymy
implementację i uruchomimy całość produkcyjnie, produkt się „wygrzeje”,
a producent wypuści poprawki
– wyjaśnia Przemysław Bandurski.

Tak się zresztą stało. Klienci dopiero teraz zaczynają robić
pierwsze przymiarki do przesiadania się na ten system, a Comtegra akurat
kończy instalowanie pierwszych poprawek do niego i choć jeszcze nie
stanęła przed problemami, to stara się im zapobiec.

 

Szkolenia dla inżynierów z Linxdatacenter

Comtegra będzie się
opiekować data center jeszcze przez jakiś czas – dopóki wszyscy pracownicy
wskazani przez Linxdatacenter nie zostaną w odpowiednim stopniu
przeszkoleni. Każdy z wytypowanych inżynierów operatora będzie musiał
przejść komplet szkoleń dotyczących każdego z produktów osobno, co się właśnie
odbywa. Potem nastąpi etap przygotowawczy do przeszkolenia z rozwiązania
jako całości. Linxdatacenter wskazał swoich inżynierów, którzy współpracowali
z Comtegrą na etapie implementacji, znają więc to środowisko i już je
obsługują. Jednak osiągnięcie stanu, w którym będą mogli samodzielnie
rozwiązywać problemy, potrwa około pół roku. Dopiero wówczas inżynierowie
z Comtegry będą mogli się całkowicie odsunąć.

Mimo że wdrożenie i utrzymanie systemu wymaga dużej
wiedzy i doświadczenia, klienci korzystający z usług świadczonych
przez Linxdatacenter otrzymują bardzo przejrzysty w użyciu interfejs
użytkownika. Wyszkoleni inżynierowie z Linxdatacenter przyjdą
z pomocą, jeśli pojawią się jakiekolwiek problemy.

 

Best-of-the-breed – dla każdego

Dzięki zastosowaniu do budowy systemu najlepszych
z dostępnych produktów, pochodzących od renomowanych wytwórców, klienci
otrzymują stabilną i niezawodną platformę. W ten sam sposób
i z takich samych komponentów budowane są chmury prywatne, kupowane
przez wielkie koncerny.

Linxdatacenter udostępnia
tak zbudowany system swoim klientom. Dzięki temu już stosunko-
wo niewielka organizacja może używać środowiska, na zakup którego w modelu
chmury prywatnej nie mogłaby sobie pozwolić. Z kolei duże i średnie
przedsiębiorstwa zyskują możliwość uruchomienia nowej usługi w ciągu kilku
godzin, a nie miesięcy. I to właśnie czas stworzenia nowego
wirtualnego centrum danych, skracający time-to-market dla nowych usług, może
zadecydować o wyborze oferty operatora Linxdatacenter.