Już od paru lat
znajdujemy się u progu świata, w którym niemal wszystko może być połączone
ze sobą. Wystarczy wspomnieć, że w 2013 r. do Internetu było
podłączonych ok. 10 mld urządzeń, a w 2020 ma być ich
ponad 50 mld (niektóre szacunki mówią o 200 mld). Co więcej, stosowane
w przemyśle coraz bardziej precyzyjne sensory umożliwiają zbieranie
i analizę coraz większej ilości danych. Informacje są pozyskiwane głównie
z urządzeń mechanicznych i czujników na bieżąco monitorujących procesy
przemysłowe. Niesamowita ilość takich danych powoduje, że stosowane dotychczas
sposoby przetwarzania informacji muszą ulec zdecydowanej przemianie. Zdaniem
Fujitsu znacznie łatwiej poradzimy sobie z tym wyzwaniem, gdy
w procesie rozwoju przedsiębiorstw uwzględnimy trzy obszary – kreatywność
ludzi (przejawiającą się w wyszukiwaniu nowych źródeł danych
i sposobów ich analizy), wiedzę zawartą w zebranych danych
(wydobywaną przez coraz bardziej zaawansowane systemy do analityki biznesowej)
oraz szybkość działania konwergentnej i nieprzerwanie dostępnej
infrastruktury IT.

Nadchodzące zmiany niosą ze sobą bardzo dobre informacje dla
integratorów, którzy zajmują się wdrożeniami nowoczesnych technologii. Na rynku
powstaje duża luka, którą będą mogły wypełnić firmy specjalizujące się
w różnych dziedzinach –przedsiębiorstwa, które poszukują swojej niszy
i wkładają duży wysiłek w tworzenie innowacyjnych rozwiązań. Do
takiej działalności zachęcał uczestników konferencji jej gość specjalny
– dr Adel Rouz, który na co dzień pełni rolę dyrektora brytyjskich
laboratoriów Fujitsu. Podczas polskiej edycji Fujitsu World Tour wyjaśniał, jak
nowoczesne systemy mogą pomóc m.in. w przewidywaniu wystąpienia katastrof
naturalnych i zapobieganiu ich skutkom. Obecnie Fujitsu Laboratories of
Europe prowadzi łącznie kilkanaście projektów software’owych w ramach
czterech programów – Big Data, rozwiązań mobilnych, wysokowydajnego
przetwarzania danych i wsparcia systemów produkcyjnych.

 




Trzy pytania do…

Adela Rouza, wiceprezesa Fujitsu i dyrektora Fujitsu
Laboratories of Europe

CRN Jaki
wpływ na biznes polskich klientów i partnerów może mieć działalność
Fujitsu Laboratories of Europe?

Adel Rouz
Nasza działalność w całości oparta jest na współpracy z działami
biznesowymi Fujitsu. Przy czym sugestie dotyczące nowych projektów, nad którymi
powinniśmy popracować, płyną nie tylko od nich, ale także ze strony naszych
partnerów biznesowych i klientów, w ramach realizowanych przez nas
programów innowacyjności.

 

CRN Jak
duży odsetek wynalazczej działalności laboratorium trafia na rynek
w postaci konkretnych produktów?

Adel Rouz Myślę, że 40–45 proc.
i jest to bardzo dobry współczynnik. Oczywiście, są też projekty, które
kończą się porażką – stanowią ok. 20 proc. wszystkich. Natomiast
pozostała część to podstawa do dalszych działań badawczo-rozwojowych. Czasami
zdarza się, że mamy ciekawe odkrycia w danym obszarze, ale na obecnym
etapie nie jesteśmy zainteresowani ich kontynuowaniem. Dlatego współpracujemy
z różnymi uniwersytetami na świecie i w takich sytuacjach
przekazujemy im wnioski z naszych badań. W ten sposób zachęcamy
innych do dalszych prac.

 

CRN
Czy można wskazać konkretne produkty, które powstały na bazie badań
prowadzonych przez Fujitsu Laboratories of Europe?

Adel Rouz Nasza działalność znacznie
przyczyniła się do rozwoju technologii 3G w telefonii komórkowej.
W tym obszarze pomogło też to, że jesteśmy aktywnym członkiem różnych
organizacji standaryzacyjnych. Mamy też wiele sukcesów w dziedzinach High
Performance Computing oraz Big Data. Nasze oprogramowanie zapewniło zwiększenie
efektywności pracy serwerów. Natomiast trzeba zaznaczyć, że nie jesteśmy
konkurencją wobec działów R&D funkcjonujących przy konkretnych
departamentach produktowych i biznesowych. Nasza działalność na charakter
bardziej interdyscyplinarny, globalny. Zresztą dość często współpracujemy
z działami R&D innych firm.