Klienci kupują mniej elektroniki

Po kilku latach wzrostów w 2014 r. wartość sprzedaży na polskim rynku urządzeń RTV, AGD oraz sprzętu elektronicznego (komputery, telefony, aparaty fotograficzne) spadła o 2,5 proc., do 22,8 mld zł – szacuje PMR. Analitycy wiążą spadek z efektem wysokiej bazy z lat poprzednich. Na przykład klienci kupowali więcej telewizorów tuż przed wyłączeniem sygnału analogowego. Najbardziej zmniejszyła się sprzedaż sprzętu RTV i fotograficznego.

W 2015 r. wielkość zbytu ma być niewiele wyższa – o 1,8 proc. w odniesieniu do 2014 r. (23,2 mld zł) – z uwagi na brak impulsów, które mogą spowodować wyraźnie większy popyt. Pozytywnie wpływa na to zwiększona liczba remontów i zakupów nowych mieszkań. PMR prognozuje niski, stabilny wzrost w najbliższych latach. Analitycy podkreślają, że segment RTV, AGD i sprzętu elektronicznego charakteryzuje się bardzo dużym stopniem konsolidacji na tle innych dużych segmentów rynku detalicznego. Według PMR pięciu największych graczy generuje sprzedaż na poziomie prawie 70 proc. wartości całego rynku. Liderem jest Euro-net.

 

 Sprzedaż komputerów: rok 2016 będzie lepszy