Klienci kupują mniej elektroniki

Po kilku latach wzrostów w 2014 r. wartość
sprzedaży na polskim rynku urządzeń RTV, AGD oraz sprzętu elektronicznego
(komputery, telefony, aparaty fotograficzne) spadła o 2,5 proc., do
22,8 mld zł – szacuje PMR. Analitycy wiążą spadek z efektem
wysokiej bazy z lat poprzednich. Na przykład klienci kupowali więcej
telewizorów tuż przed wyłączeniem sygnału analogowego. Najbardziej zmniejszyła
się sprzedaż sprzętu RTV i fotograficznego.

W 2015 r. wielkość
zbytu ma być niewiele wyższa – o 1,8 proc. w odniesieniu do
2014 r. (23,2 mld zł) – z uwagi na brak impulsów,
które mogą spowodować wyraźnie większy popyt. Pozytywnie wpływa na to
zwiększona liczba remontów i zakupów nowych mieszkań. PMR prognozuje
niski, stabilny wzrost w najbliższych latach. Analitycy podkreślają, że
segment RTV, AGD i sprzętu elektronicznego charakteryzuje się bardzo dużym
stopniem konsolidacji na tle innych dużych segmentów rynku detalicznego. Według
PMR pięciu największych graczy generuje sprzedaż na poziomie prawie
70 proc. wartości całego rynku. Liderem jest Euro-net.

 

 Sprzedaż komputerów: rok 2016 będzie lepszy

 

Sprzedaż komputerów: rok 2016 będzie lepszy

Dostawy na światowy rynek
PC zmniejszą się w 2015 o 6,2 proc. – prognozuje IDC.
Będzie to czwarty z rzędu rok spadków. Przyczyny? Według analityków to
konkurencja ze strony tabletów i smartfonów oraz generalnie niski popyt.
Ponadto obecnie rynek jest w fazie oczekiwania na premierę Windows 10.
Klienci wstrzymują się z zakupami, a producenci ograniczają dostawy,
aby zmniejszyć zapasy sprzętu w magazynach przed wprowadzeniem do sprzedaży
urządzeń z nowym systemem.

W ocenie analityków wypuszczenie Windows 10 nie spowoduje
wyraźnego wzrostu sprzedaży PC. Firmy jak zwykle będą powoli przechodzić na
nowy system. Szybciej wymiana nastąpi w przypadku konsumentów, ale tak czy
inaczej, możliwość darmowej aktualizacji dla użytkowników Windows 7 oraz
8.1 ograniczy popyt na nowy sprzęt. Ponadto zdaniem IDC priorytetem dla
konsumentów będą zakupy smartfonów, tabletów i urządzeń do noszenia.
Przekonanie klientów do Windows 10 ma zająć trochę czasu. Analitycy IDC
uważają jednak, że przyszły rok będzie nieco lepszy – sprzedaż powinna
ustabilizować się, a w kolejnych latach możliwy jest niewielki
wzrost.

Źródło: IDC

 

Po co firmom IT

 

Po co firmom IT

W badaniu Ipsos Mori dla Microsoftu respondenci z MŚP
wskazali priorytety związane z IT, które ich zdaniem są najważniejsze dla
sukcesu firmy. Na pierwszym miejscu znalazła się lepsza komunikacja
z klientem (40 proc. odpowiedzi), a na kolejnych – redukcja
kosztów (34 proc.) i stymulacja wzrostu (28 proc.). Sporo
przedsiębiorców oczekuje, że rozwiązania informatyczne umożliwią im pracę
z dowolnego miejsca (20 proc.).

Niemal dwie trzecie pracowników polskich MŚP jest zdania, że
technologie mobilne pomagają oszczędzać czas i wspierają produktywność.
Tylko 16 proc. respondentów zapytanych o korzyści, jakie uzyskali
dzięki wdrożeniom, wymieniło możliwość pracy o dowolnej porze
z każdego miejsca. Przy czym blisko jedna czwarta (24 proc.)
deklaruje, że nie musi być w biurze, aby wykonywać swoją pracę. Średnia
europejska jest wyraźnie wyższa (38 proc.). To sygnał, że wdrażane
w firmach rozwiązania nie zawsze spełniają oczekiwania klientów dotyczące
mobilności, więc integratorzy mogą poprawić ofertę w tym obszarze.

 

4K i HDR pomoże monitorom

 

4K i HDR pomoże monitorom

W I kw. br. w regionie EMEA sprzedano ponad 5,9
tys. monitorów profesjonalnych, czyli o ponad 1,2 tys. mniej niż rok
wcześniej w tym samym okresie. W porównaniu z IV kw. 2014 r.
spadek wyniósł 12 proc. W opinii analityków sprzedaż powinna jednak
ustabilizować się do czasu, gdy zwiększy się zapotrzebowanie na treści
wyświetlane na monitorach 4K. W dłuższej perspektywie popyt może wzrosnąć
dzięki modelom zgodnym z technologią HDRi (High Dynamic Range imaging
– możliwość generowania obrazu o zakresie jasności porównywalnej do ludzkiego
oka).

 Źródło: Futuresource Consulting

Firmy ratują rynek tabletów

 

Firmy ratują rynek tabletów

W I kw. br. sprzedaż tabletów w zachodniej Europie spadła
o 10,5 proc., ale przedsiębiorstwa zamówiły o 51,3 proc.
więcej urządzeń – ustaliło IDC. Dużo większe wzięcie niż rok wcześniej
miały modele 2 w 1 (z dołączoną klawiaturą). W tym
przypadku sprzedaż wszystkim typom klientów wzrosła w sumie
o 44,4 proc. Udział takich tabletów w rynku jest jednak nadal
jednocyfrowy – w I kw. br. w zachodniej Europie wyniósł on
5,9 proc.

W opinii analityków popyt
na tablety w biznesie oraz instytucjach publicznych będzie się zwiększał.
Forpocztą, gdy mowa o tym trendzie, są Niemcy, Wielka Brytania, Francja
i kraje nordyckie, ale nasila się on także w innych regionach. IDC
zauważa, że producenci poszerzają portfolio urządzeń zaprojektowanych do pracy
w firmach. Ponadto na całym rynku spodziewane jest wyhamowanie spadków,
ponieważ w bieżącym roku częściej powinny być wymieniane urządzenia,
z których użytkownicy korzystają już od kilku lat.

Źródło: IDC

 

Klienci kupują mniej elektroniki