Rynek gamingowy w rozkwicie

Gamingowy rynek PC, do którego analitycy Jon Peddie Research zaliczają komputery dla graczy, komponenty, dodatki, peryferia, kontrolery, ma się coraz lepiej. Jego globalną wartość w 2014 r. firma badawcza prognozuje na 21,6 mld dol. W 2017 r. sprzedaż powinna wzrosnąć do 23,1 mld dol.

Analitycy podkreślają, że tegoroczne (prognozowane) obroty dwukrotnie przewyższają przychody z rynku konsol – mimo premiery urządzeń nowej generacji – co wynika m.in. z tego, że komponenty do PC umożliwiają osiągnięcie wydajności niedostępnej dla najnowszych konsol. Rynkowi PC dla graczy niewiele szkodzi także popularność gier do urządzeń mobilnych. Przerzuca się na nie raczej część użytkowników najtańszego sprzętu (sprzedaż tym klientom może więc spadać), podczas gdy entuzjaści gotowi są wydawać coraz większe pieniądze na produkty ze średniej i wyższej półki, aby cieszyć się rozrywką absolutnie najwyższej jakości. Mają oni zdecydowanie największy udział w sprzedaży na rynku komputerów dla graczy (44 proc.). Użytkownicy o najmniejszych wymaganiach odpowiadają za ponad jedną czwartą zakupów, co oznacza, że istnieje też duża grupa klientów plasujących się między entuzjastami a graczami „niedzielnymi”.

 

 

Rośnie sprzedaż SCM

W 2014 r. światowe wydatki na oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) wyniosą 10 mld dol., o 12,2 proc. więcej niż w 2013 r. – prognozuje Gartner. To największy wzrost od 2011 r.

Zasadnicza część wydatków (wkrótce – 60 proc.) jest jednak związana z już funkcjonującymi rozwiązaniami. W ub.r. według Gartnera 16 proc. globalnych przychodów z SCM pochodziło od firm, które wdrożyły takie systemy po raz pierwszy. Do 2018 r. ten udział, zgodnie z prognozą, ma skurczyć się do 10 proc. Z tym że większość „nowych” wydatków będzie efektem inwestycji w firmach, które już mają SCM i wykupią kolejne funkcje oprogramowania.

Istotny wpływ na rynek SCM ma niechęć większości organizacji do dużych inwestycji. Dlatego systemy do zarządzania łańcuchem dostaw mają być kupowane raczej w formie subskrypcji, co ułatwia wybór funkcji odpowiednich dla danej firmy, zmniejsza koszty i przyspiesza wdrożenie. Gartner prognozuje, że w 2018 r. w oprogramowanie SCM hostowane albo w chmurze prywatnej będzie inwestowało dwa razy więcej firm niż w modelu SaaS.

Źródło: Gartner

 

 

 

Coraz więcej pamięci masowych

Wartość rynku pamięci masowych w Polsce w 2013 r. wyniosła według IDC ponad 128 mln dol., o 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrost sprzedaży, przy uwzględnieniu pojemności, był jeszcze szybszy: wyniósł 10,3 proc., co dało w sumie 88,6 PB w całym ubiegłym roku. Nabywców znalazło blisko 6,4 tys. macierzy dyskowych.

Największy udział w sprzedaży – wynoszący blisko 30 proc. – miało EMC, które powiększyło wartość zbytu o ponad 25 proc. W przypadku tego producenta najszybciej rosła sprzedaż rozwiązań średniej klasy (w cenie od 25 do 250 tys. dol.) – o ponad 60 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.

 

 

 

Odrodzenie popytu na pecety

W II kw. 2014 r. w regionie EMEA dostawy komputerów zwiększyły się o 10,5 proc. w porównaniu z 2013 r. – twierdzi IDC. Pozytywne sygnały płyną m.in. z polskiego rynku, na którym odnotowano dwucyfrowy wzrost w stosunku do ub.r. Większa sprzedaż PC według IDC dotyczy zarówno sektora konsumenckiego, jak też biznesowego. Jest związana m.in. z wymianą urządzeń po zakończeniu wsparcia dla Windows XP. 

Widać postępującą konsolidację rynku: pięciu największych producentów w bieżącym roku wyraźnie zwiększyło sprzedaż, a udział mniejszych dostawców spadł średnio o 15,6 proc. W przeciwieństwie do światowego rankingu, gdzie numerem 1 jest Lenovo, w krajach EMEA na topie jest HP, które poprawiło wynik o ponad 27 proc., do czego zdaniem IDC przyczyniło się m.in. nowe portfolio produktów obejmujące ofertę konsumencką, jak również szeroki asortyment rozwiązań dla firm.

Wśród wytwórców, których nie widać w tabelce obok, Apple jest numerem 6, Toshiba – 7, a Fujitsu – 8 (po solidnym, 25-proc. wzroście). MSI zajmuje 9 pozycję, a „Top 10” zamyka Samsung, po kolejnym kwartale spadków. Według IDC koreańska firma rezygnuje z inwestycji w tanie laptopy, koncentrując się na ultrabookach z najwyższej półki i chromebookach.

Źródło: IDC

 

 

 

 

2 mld smartfonów za 4 lata

 

Sprzedaż smartfonów będzie rosła co najmniej do 2018 r. – przewiduje ABI Research. Według prognozy za cztery lata na światowy rynek zostanie dostarczonych 2 mld urządzeń. Dla porównania: prognozowany wynik za cały 2014 r. to 1,25 mld. ABI Research zakłada, że latach 2014–2019 średni roczny wzrost zbytu będzie wynosić 12 proc. A mimo widocznego spowolnienia tempa sprzedaży rynek nadal ma spory potencjał wzrostu. Otóż wśród abonentów telefonii komórkowej na całym świecie udział właścicieli smartfonów nie przekracza 30 proc., podczas gdy w krajach rozwiniętych odsetek ten wynosi ok. 60 proc. Popyt w najbliższych latach ma więc rosnąć głównie dzięki zakupom w krajach rozwijających się. Będą mu sprzyjać spadające ceny sprzętu.

Źródło: ABI Research