ATP – najszybciej rosnący rynek zabezpieczeń

Sprzedaż zaawansowanych rozwiązań do ochrony sieci (Advanced Threat Protection) w 2019 r. osiągnie wartość 1,3 mld dol. – przewiduje IHS. Średnia roczna stopa wzrostu między rokiem 2014 a 2019 ma wynieść 22 proc. W III kw. 2015 r. wartość sprzedaży wyniosła 194 mln dol., co oznacza wzrost o 53 proc. rok do roku. Zdaniem analityków sieciowe ATP to najszybciej rosnący rynek zabezpieczeń. Tego typu rozwiązania będą wdrażać klienci, którzy zainwestowali wcześniej w systemy zapobiegania włamaniom (IPS). Dzięki chmurowej ofercie SaaS zaawansowane rozwiązania do ochrony sieci będą jednak szybciej dostępne dla mniej wymagających klientów niż IPS.

Źródło: IHS

 

 

 

 

 

 

Duży apetyt na Big Data

W najbliższych latach klienci nie poskąpią środków na rozwiązania Big Data – przewiduje IDC. Średni roczny wzrost wydatków na ten cel w latach 2014–2019 ma wynieść 23,1 proc. W 2019 r. na świecie do podziału między dostawców będzie 48,6 mld dol. Połowa tej kwoty to prognozowane wydatki na infrastrukturę związaną z Big Data (jak sprzęt komputerowy, pamięci masowe, sieci, centra danych). Reszta ma być wydana na oprogramowanie (m.in. do zarządzania informacją, narzędzia analityczne) oraz usługi.

Zainteresowanie rozwiązaniami Big Data ma być obserwowane w każdej branży. Użytkownikom powinno zależeć przede wszystkim na poprawie obsługi klientów oraz optymalizacji procesów biznesowych. Obecnie najwięcej zamawiają firmy produkcyjne (3,6 mld dol. w 2014 r.) i banki (1,8 mld dol.). Branże, w których prognozowany wzrost wydatków ma być najszybszy, to usługi związane z bezpieczeństwem, inwestycyjne i bankowość (średnio +26 proc. rocznie) oraz media (+25 proc.).

 

 

 

Najpopularniejsze marki mobilne w Polsce

Polacy używają przede wszystkim smartfonów i tabletów Samsunga – wynika z danych Gemiusa dotyczących ruchu internetowego. W połowie grudnia sprzęt koreańskiej marki miał ponad 36 proc. udziału w ruchu mobilnym w polskim Internecie. Samsung jest najczęściej używaną marką w kraju od lat, a jej popularność systematycznie rośnie (dla porównania: w styczniu 2013 r. Samsungi generowały niecałe 29 proc. ruchu mobilnego). Zwiększyła się także baza urządzeń LG, spadł natomiast udział sprzętu Apple’a. Jeśli jednak chodzi o konkretne modele urządzeń, to wciąż najpopularniejsze są iPhone’y (12,5 proc. w grudniu ub.r.) oraz iPady (8,2 proc.).

 

 

Inteligentne domy w awangardzie IoT

Do 2018 r. na świecie będzie działać ponad 3,3 mld urządzeń połączonych w ramach Internetu rzeczy. Największy wzrost, bo aż 6-krotny, jest spodziewany w przypadku tzw. inteligentnych domów. Konsumenci mają chętnie zamawiać takie urządzenia jak: smart tv i sprzęt audio, „inteligentne” oświetlenie, rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, ogrzewania i klimatyzacji oraz „sprytne” urządzenia kuchenne. Cechą charakterystyczną powyższych produktów i rozwiązań ma być ich wzajemne połączenie siecią czujników i aplikacji w jednym systemie. Do prywatnych domów i mieszkań trafi sporo rozwiązań, które obecnie stosowane są przede wszystkim w budynkach biurowo-usługowych. Segment automatyki budynkowej ma być do 2017 r. liderem pod względem liczby urządzeń (1 mld) połączonych w ramach IoT. Zwłaszcza systemy monitoringu oraz wyświetlaczy z reklamami powinny napędzać wzrost wydatków w obiektach komercyjnych – w 2016 r. mają one stanowić 24 proc. rynku IoT w całym sektorze smart cities.

 

 

 

Nowy rok będzie lepszy dla desktopów

W 2015 r. szacunkowy spadek sprzedaży desktopów na świecie wyniósł 15 proc. W 2016 r. ma się zmniejszyć do 7 proc. Poprawie będzie sprzyjać kilka czynników. Zdaniem analityków wzrośnie popyt na high-endowe komputery dla graczy, stacje robocze oraz urządzenia wbudowane. Ponadto klienci mają kupować częściej niż dotychczas małe pecety. W ub.r. ich sprzedaż przekroczyła 6 mln szt., w bieżącym roku wynik powinien być o 2 mln lepszy. Także zapotrzebowanie na modele AiO powinno być wyższe niż w 2015 r.

Analitycy przewidują, że Intel będzie wspierał producentów, przygotowując więcej konstrukcji referencyjnych, co powinno zmniejszyć koszty firm OEM. Dostawy procesorów desktopowych Intela w ub.r. zmalały w porównaniu z 2014 r., ale w przypadku high-endowych CPU wzrost wyniósł 15 proc., co sygnalizuje rosnący popyt na komputery stacjonarne o najwyższej wydajności.

Źródło: Digitimes Research