Więcej elektroniki na rękach

W 2016 r. inteligentne zegarki będą stanowiły 40 proc. urządzeń noszonych na nadgarstku (oprócz zegarków są to również opaski dla sportowców, wyświetlające dane przydatne podczas treningu) – przewiduje Gartner. Zdaniem firmy badawczej wzrost sprzedaży przyspieszy, ponieważ swoje produkty „smart” wprowadziło na rynek 7 spośród 10 największych wytwórców smartfonów (rok temu było ich dwóch). Ponadto nowe zegarki mają lepszy design i więcej funkcji niż poprzednia generacja.

Według danych Gartnera za III kw. br. w USA więcej osób używa opasek na nadgarstki niż zegarków dla sportowców. Analitycy przewidują, że ten trend będzie kontynuowany dzięki uniwersalności opasek: można je wykorzystać nie tylko podczas treningu, lecz także do sygnalizacji telefonów i SMS-ów w smartfonie – tak jak w inteligentnym zegarku. Sprzedaż powinna rosnąć dzięki spadającym cenom – według Gartnera chińscy producenci mogą zbić cenę smartwatcha poniżej 150 dol. za urządzenie z wieloma czujnikami i funkcjami.

Źródło: Gartner

 

 

Bezpieczeństwo: mobilność największym wyzwaniem

Niemal połowa dużych polskich przedsiębiorstw (46 proc.) regularnie korzysta z usług zewnętrznych firm w kwestiach bezpieczeństwa IT – ustalił PMR na potrzeby Fortinetu. Jako główny powód wymieniono brak kompetencji pracowników w zakresie konfiguracji nowych urządzeń i rozwiązywania niestandardowych problemów (53 proc.). Z badania wynika, że największym wyzwaniem dla dużych firm pod względem bezpieczeństwa wewnętrznej sieci jest mobilność – tak odpowiedziało 43 proc. respondentów. Na kolejnych miejscach znalazły się wirtualizacja (38 proc.) i chmura (35 proc.). Na kłopoty związane z Big Data wskazało jedynie 4 proc. pytanych.

W badaniu wzięło udział 166 respondentów odpowiedzialnych za zarządzanie budżetami IT w polskich firmach, zatrudniających co najmniej 250 pracowników. Dane zebrano w II kw. 2014 r.

 

 

Context: komputery w dystrybucji

Według danych od zachodnioeuropejskich dystrybutorów za 11 tygodni trzeciego kwartału br. sprzedaż komputerów zwiększyła się średnio o 19,1 proc. Oznacza to, że trend wzrostowy widoczny w II kw. (+20,8 proc. rok do roku) utrzymał się. W opinii analityka zbyt biznesowych modeli PC poszedł w górę o 12,5 proc., dzięki wymianie sprzętu i zakończeniu wsparcia dla Windows XP. Natomiast sprzedaż konsumenckich PC w dystrybucji zwiększyła się o 25 proc., do czego przyczynił się szerszy wybór tanich laptopów oraz spowolnienie na rynku tabletów. Na największych rynkach – w Niemczech i Wielkiej Brytanii – wzrost wyniósł odpowiednio 18,2 proc. i 14,3 proc. rok do roku.

Źródło: Context

 

 

 

Polskie MSP chcą chmury

 

Przedstawiciele 53 proc. firm MSP uczestniczących w badaniu Comarch Cloud zadeklarowali, że w przyszłości reprezentowane przez nich przedsiębiorstwa zamierzają w większym stopniu korzystać z aplikacji w modelu usługowym. Zdecydowana większość pytanych zgadza się z twierdzeniami, że chmura obliczeniowa to bardzo szybko rozwijająca się technologia (79 proc.), która zapewnia firmom elastyczne korzystanie z narzędzi informatycznych (76 proc.) oraz zwiększa możliwości działania i rozwoju firm (65 proc.). Prawie połowa uważa, że chmura obliczeniowa przyczynia się do osiągnięcia oszczędności finansowych (45 proc.).

Są też obawy – największe wiążą się z bezpieczeństwem danych firmowych (50 proc.) i ich poufnością (48 proc.). Z drugiej strony prawie połowa uważa, że przechowywanie zasobów na zewnętrznych serwerach jest bezpieczniejsze niż trzymanie wszystkiego na komputerach firmowych (47 proc.).

Respondenci pytani, czym kierują się przy wyborze dostawcy aplikacji w modelu cloud computingu, wymienili w większości cenę (68 proc.). Bardzo ważna jest również niezawodność świadczonych usług (60 proc.) oraz łatwość, intuicyjność obsługi aplikacji (55 proc.). Na kolejnym miejscu znalazło się bezpieczeństwo (50 proc.) i poziom obsługi klienta (43 proc. – w tym przypadku wskazywano na pomoc telefoniczną).

Badanie Comarch Cloud przeprowadzono we wrześniu br. Wzięło w nim udział 326 MSP z różnych branż.

 

 

 

Polska zagłębiem offshoringu

 

Według ABSL w ciągu ostatnich dwóch lat sektor usług biznesowych w Polsce przeżywa boom – zwiększył przychody o 50 proc., a zatrudnienie o 40 proc. Obecnie w naszym kraju funkcjonuje 470 centrów usług z kapitałem zagranicznym, w których pracuje 128 tys. osób. Tylko w 2013 r. powstało 66 tego typu ośrodków. Największe zatrudnienie charakteryzuje zagraniczne ośrodki biznesowe obsługujące procesy informatyczne (29 proc.), na drugim miejscu są centra finansowo-rozliczeniowe (22 proc.).

ABSL ma optymistyczną prognozę dla sektora usług biznesowych w naszym kraju – otóż Polska nadal będzie postrzegana jako rynek, na którym warto inwestować, i to tutaj właśnie będą otwierały kolejne centra firmy zagraniczne.

Według „2014 Tholons Top 100 Outsourcing Destinations” Polska plasuje się tuż za światowymi gigantami branży pod względem atrakcyjności inwestycji w centra usług – Kraków zajął 9 miejsce w rankingu. Przyczyną zainteresowania naszym krajem, jako coraz bardziej liczącym się centrum usług informatycznych, jest przede wszystkim wykształcenie i wiedza fachowców. Coraz większego znaczenia nabiera jednak współpraca firm z uczelniami, współdziałanie wewnątrz branży oraz wsparcie administracji lokalnej.

Źródło: ABSL, Hicron