Ukraina zaszkodzi rynkowi IT

IDC obniżyło tegoroczną prognozowaną wielkość wzrostu sprzedaży na światowym rynku IT
z 4,6 do 4,1 proc. Ostrożność analityków jest związana z niepewną sytuacją ekonomiczną w krajach rozwijających się. Branża może odczuć m.in. negatywne skutki konfliktu na Ukrainie. Zdaniem firmy badawczej wpłynie on przede wszystkim na gospodarki państw Europy Środkowej i Wschodniej. Innymi czynnikami hamującymi wzrost są: pogorszenie koniunktury w Chinach oraz spowolnienie w segmencie urządzeń mobilnych (smartfonów i tabletów). Dla porównania: w 2013 r. globalny wzrost rynku IT wyniósł 4,5 proc.

Źródło: IDC

 

 

 

 

590 zł na RTV i AGD

 

Klienci kupują w Internecie przede wszystkim odzież, ale najwięcej wydają na sprzęt RTV i AGD – wynika z raportu przygotowanego przez Gemiusa dla e-Commerce Polska. Zakup tego typu sprzętu wiąże się ze średnim wydatkiem 590 zł. To niemal dwa razy więcej niż w przypadku kolejnej kategorii „meble i wystrój wnętrz” (301 zł). Na 7. pozycji sklasyfikowano „multimedia”, które klienci nabywają za średnio 56 zł.

Jeśli chodzi o produkty najczęściej kupowane w Internecie, to sprzęt RTV i AGD jest na 3. miejscu – nabywa go 66 proc. badanych. Towarem chętnie zamawianym w sieci są również telefony, smartfony i tablety (59 proc. wskazań) oraz sprzęt komputerowy (57 proc.).

Źródło: Gemius, e-Commerce Polska

 

 

 

 

Tablety z 3G mniej popularne

Sprzedaż tabletów wyposażonych w modemy 3G spada – wynika z danych zebranych od dystrybutorów. W Polsce w I kw. br. łączny udział w sprzedaży modeli z 3G i 4G zmalał do 36 proc. (z 44 proc. w pierwszych trzech miesiącach ubiegłego roku).

To wynik zgodny z europejskim trendem, który zapewne będzie się pogłębiał. Otóż w 18 badanych krajach sprzedaż tabletów 3G zmniejszyła się średnio o niemal połowę w porównaniu z notowaną w I kw. 2013 r. Na rynku brytyjskim, na którym trendy zwykle pojawiają się najwcześniej, spadek wyniósł aż 82 proc. Firma badawcza wyjaśnia to zjawisko rozpowszechnieniem sieci Wi-Fi w domach oraz rosnącą liczbą publicznych hotspotów. W efekcie modem staje się coraz mniej potrzebny. Spadek sprzedaży nastąpił mimo topniejących cen tabletów z 3G. Według Contextu w przypadku europejskich dystrybutorów zmniejszyły się one średnio z 271 euro w I kw. 2013 r. do 181 euro w II kw. 2014. Rośnie natomiast sprzedaż tabletów z 4G – zwiększyła się o 10 proc. w ciągu roku.

Źródło: Context, panel dystrybucyjny

 

 

 

AMD traci na rynku GPU, Intel liderem

W I kw. br. AMD sprzedało o 18 proc. mniej układów graficznych, niemal zrównując się udziałem z nVidią. Skurczył się również cały rynek tego typu procesorów – o 4 proc. rok do roku. Ta statystyka obejmuje zarówno zintegrowane GPU, jak i instalowane na zewnętrznych kartach. Oprócz urządzeń PC dane obejmują tablety z układami x86 oraz chromebooki. Spadki w porównaniu z I kw. 2013 r. odnotowała cała trójka największych dostawców: poza AMD także nVidia (w jej przypadku sprzedaż skurczyła się o 10,4 proc.) oraz Intel (7,9 proc. na minusie), który wciąż dominuje we wspomnianym segmencie rynku.

Zewnętrzne GPU to 33 proc. rynku podzespołów do PC, czyli 67 proc. komputerów sprzedanych w I kw. br. dysponowało wyłącznie wbudowanymi układami. Sprzedaż zewnętrznych kart – zarówno do desktopów, jak i notebooków – zmniejszyła się w I kw. o 11,5 proc. w porównaniu z notowaną w IV kw. ub.r. oraz o 14,3 proc. w odniesieniu do wyników w I kw. 2013 r., co jest związane ze spadkami na rynku PC. Rynek kart do komputerów stacjonarnych zmniejszył się o 6,6 proc. Jeśli chodzi tylko o zewnętrzne karty do PC, nVidia jest daleko przed AMD (65 do 35 proc. udziału w rynku).

W całym 2014 r. Jon Peddie Research prognozuje, że sprzedaż GPU osiągnie poziom 399 mln szt., wobec 447 mln w zeszłym roku. Jednak do 2017 r. firma badawcza spodziewa się stabilizacji sprzedaży.

Źródło: Jon Peddie Research

 

 

 

Dobre lata monitorów medycznych

W latach 2013–2017 przychody ze sprzedaży monitorów chirurgicznych i klinicznych mają się zwiększać średnio o 9 proc. rocznie, a diagnostycznych o 5 proc. – prognozuje NPD DisplaySearch. Do wzrostu przyczyni się  wprowadzanie nowych procedur obrazowania medycznego, które wymagają wysokiej rozdzielczości i większych rozmiarów ekranów. Ponadto popyt na sprzęt do diagnostyki medycznej powinien rosnąć ze względu na starzenie się pokolenia wyżu demograficznego.

Wśród ważniejszych trendów wskazywanych przez NPD jest coraz większa popularność paneli LED, a także monitorów, które wyświetlają obraz zarówno w kolorze, jak i w odcieniach szarości. W przypadku monitorów chirurgicznych widać zainteresowanie dużymi rozmiarami i wysoką rozdzielczością. Najszybciej przybywa zamówień na modele o przekątnej 60 cali i większej. Według prognozy w 2017 r. aż 83 proc. udziału w sprzedaży będą mieć monitory 8-megapikselowe (obecnie numerem 1. są ekrany 2-megapikselowe). Z kolei w chirurgii nie ma większego zapotrzebowania na urządzenia o parametrach większych niż 22 cale i 2 Mpix. W przypadku monitorów diagnostycznych dominuje rozmiar 21,3 cala (67 proc. obrotów na rynku) i to nie powinno się zmienić.

Źródło: NPD DisplaySearch „Specialty Displays Report