Każdy Polak w Internecie

Za cztery lata wszyscy Polacy będą mieli dostęp do Internetu – twierdzą autorzy najnowszej prognozy McKinsey Global Institute. Udział sieci teleinformatycznych w krajowym PKB ma sięgać 9,5 proc. (blisko 345 mld zł). Zmiany doprowadzą ponadto do gwałtownego wzrostu sprzedaży internetowej. W 2020 r. obroty w polskim sektorze e-commerce mają wynieść 62 mld zł (w br. – 34 mld zł).

W 2015 r. według Gemiusa dostęp do Internetu miało 70 proc. Polaków (ok. 25 mln osób). W biznesie nasycenie jest wyższe – według Deloitte do sieci podpiętych jest ponad 90 proc. firm. Niemal wszystkie (91,9 proc.) korzystają z łączy szerokopasmowych.

Źródło: McKinsey Global Institute, Gemius, Deloitte, Dealavo

 

Co piąty komputer jest „ultramobilnym premium”

Analitycy zakładają, że w bieżącym roku sprzedaż komputerów, tabletów i telefonów w skali światowej będzie niższa niż w ubiegłym. W przypadku komputerów spadek ma wynieść 8 proc. rok do roku. O 10 proc. ma zmniejszyć się popyt na urządzenia „podstawowe ultramobilne”, czyli głównie tablety typu slate (bez klawiatury).

Sprzedaż „ultramobilnych premium” (urządzenia typu 2w1 z wyższej półki oraz ultracienkich notebooków) ma wzrosnąć o 11 proc., podczas gdy w przypadku klasycznych PC (laptopy i desktopy) miałaby spaść o 12 proc. W br. już niemal co piąte urządzenie PC ma być „ultramobilnym premium”.

Z kolei sprzedaż smartfonów premium według prognozy Gartnera stopnieje w br. o 1,1 proc., głównie z powodu coraz mniejszej popularności iPhone’ów. W przyszłym roku ma jednak nastąpić 3,5-proc. wzrost, ze względu na spodziewany cykl wymiany urządzeń.

 

5 powodów inwestowania w inteligentny dom

Użytkownicy kupują rozwiązania smart home przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo – wynika z europejskiego badania D-Linka. Oszczędności dzięki wdrożeniom nie odgrywają tak ważnej roli. Trzy produkty, które wymieniono jako cel zakupów w perspektywie najbliższego roku, to: kamery monitoringu (23 proc.), inteligentne czujniki (25 proc.) oraz czujniki ruchu (14 proc.).

Więcej niż jedna trzecia badanych wybrała możliwość zarządzania urządzeniami w domu podczas kładzenia się do snu (zdalne gaszenie światła bądź sprawdzanie, czy drzwi są zamknięte). Pomimo wzrostu popularności serwisów strumieniowo przesyłających muzykę i filmy tylko 13 proc. respondentów wskazało na rozrywkę jako główny cel inwestycji w inteligentny dom. Ponad połowa badanych chce za pomocą telefonu zarządzać całym systemem smart home.

 

Połączone auta zmienią rynki

Sprzedaż połączonych aut znacznie wzrośnie w ciągu następnych 5 lat: z 12,4 mln szt. w 2016 r. do 61 mln szt. w 2020 r. – uważają specjaliści Gartnera. Chodzi o pojazdy, które mogą komunikować się z zewnętrzną siecią łączności w celu wymiany informacji i korzystania z usług cyfrowych, jak również przekazywać dane telemetryczne, umożliwiając zdalne zarządzanie. Wraz z automatyzacją samochodów będzie rósł także popyt – o 150 proc. do 2020 r. – na wykorzystywane przez auta aplikacje, np. do rozpoznawania obrazów i geolokalizacji.

Zdaniem analityków rynek połączonych samochodów będzie fundamentem rozwoju różnych branż. Przyczyni się do tworzenia nowych firm, produktów i usług, co ma oznaczać wejście w nową „erę inteligentnej mobilności”, w której najważniejsze będą usługi. Umożliwi generowanie dodatkowych przychodów dostawcom rozwiązań dla połączonych aut.

Źródło: Gartner

 

Sektor Big Data w rozkwicie

W ciągu najbliższych kilku lat (2016–2020) globalne przychody z analityki biznesowej i Big Data mają każdego roku rosnąć średnio o 11,7 proc., ze 130,1 mld dol. do ponad 203 mld dol. Jest to związane z coraz większą dostępnością danych i dążeniem do podejmowania decyzji biznesowych w oparciu o informacje poddane analizie przez specjalistyczne narzędzia.

Rozwiązania analityczne będą zamawiać przede wszystkim największe firmy, zatrudniające ponad 500 pracowników – mają wydać na to w sumie 154 mld dol. w 2020 r. Klienci nie będą szczędzić środków głównie na usługi IT i biznesowe, które wygenerują ponad połowę przychodów integratorów na rynku analityki biznesowej i Big Data w latach 2016–2020. Na drugim miejscu mają znaleźć się inwestycje w oprogramowanie (60 mld dol. w 2020 r.). Przewidywane jest zwłaszcza zapotrzebowanie na aplikacje do analizy zapytań użytkowników końcowych, raportowania i analizy danych oraz narzędzia do zarządzania magazynem danych.