Puls Branży IT
Firmy chcą decentralizacji IT
Już w co drugiej firmie w Polsce decyzje dotyczące IT podejmowane są poza działem informatycznym – wynika z badania VMware. Poszczególne jednostki przejmują kontrolę nad IT, co ułatwia im zwłaszcza dostęp do usług w chmurze. Przedsiębiorcy mają dosyć centralizmu. Ponad dwie trzecie (71 proc.) sądzi, że dział IT powinien umożliwiać poszczególnym pionom firmy wdrażanie rozwiązań informatycznych, wytyczając jednak strategię i odpowiadając za cyberbezpieczeństwo.
W badaniu wzięło udział ok. 100 dyrektorów IT i szefów pionów biznesowych z dużych polskich firm. W ich przekonaniu decentralizacja IT przynosi korzyści, do których zalicza się: mniej ograniczeń we wdrażaniu innowacji (51 proc.), możliwość szybszego wprowadzania na rynek nowych produktów i usług (48 proc.) oraz większa zdolność do reagowania na zmiany na rynku (33 proc.).
Decentralizacja IT powoduje jednak problemy: powielanie wydatków na usługi IT (wymieniło je 55 proc. respondentów), kupowanie rozwiązań, które nie spełniają standardów bezpieczeństwa (55 proc.) i trudności ze wskazaniem, kto odpowiada za IT (53 proc.). Co ważne, opór stawiają pracownicy działów IT. Większość z nich (62 proc.) wyraźnie domaga się centralnego zarządzania.
Jednak według Bartłomieja Ślawskiego, szefa VMware’a w Polsce, decentralizacja to nie shadow IT (inwestycje niezgodne z firmową polityką bezpieczeństwa, prowadzone bez wiedzy działu IT), lecz „mainstream IT”, bo decentralizacja zaczęła stanowić główny nurt korzystania z rozwiązań informatycznych w organizacjach.
Źródło: VMware
Ponad 300 zł za godzinę na kontrakcie IT
Nawet 312 zł netto za godzinę pracy może zarobić fachowiec na kontrakcie IT – wynika z danych firmy rekrutacyjnej Hays. Na najwyższe stawki mogą liczyć konsultanci od SAP-a. Maksymalne płace przekraczające 200 zł za godz. oferowane są deweloperom baz danych Oracle, PL/SQL i doświadczonym project managerom. Na wyższe wynagrodzenia mogą liczyć fachowcy z co najmniej kilkuletnim doświadczeniem, ale nawet osobom, które dopiero rozpoczynają karierę, firmy oferują kilkadziesiąt, a nawet ponad 100 zł/godz.
Wraz z rozwojem rozwiązań chmurowych, systemów komunikacyjnych i aplikacji dla firm, w ub.r. najbardziej poszukiwani byli deweloperzy aplikacji webowych i mobilnych, analitycy, architekci IT, administratorzy i testerzy. Hays przewiduje, że w br. utrzyma się duże zapotrzebowanie na te specjalizacje. W cenie będą także fachowcy od takich segmentów rynku, jak chmura, rozwiązania mobilne, bezpieczeństwo, Big Data i UC.
AiO wyjdzie z dołka
W 2017 r. dostawy komputerów All-in-One na światowy rynek mają wzrosnąć o 1,5 proc. – przewiduje Digitimes Research. Stabilizacja jest oczekiwana po 3-letnim okresie spadków. W 2016 r. sprzedaż zmniejszyła się o 4,8 proc. wobec 2015 r., czyli do 12,11 mln szt. To już o ponad 1 mln szt. mniej niż w 2013 r. Był to jednak i tak lepszy wynik niż na całym rynku komputerów stacjonarnych (-5,3 proc.) – w konsekwencji udział AiO w tym segmencie wzrósł z 10,3 proc. w 2015 r. do 10,4 proc. w 2016 r. W ub.r. według danych Digitimes światowe dostawy desktopów wyniosły 116,8 mln szt. Według prognozy w 2017 r. udział AiO w rynku desktopów powinien zwiększyć się do 10,9 proc.
W ocenie analityków desktopowe procesory Intela nowej generacji (Kaby Lake), wprowadzone na rynek na początku 2017 r., powinny przyczynić się do przyspieszenia wymiany starszych modeli AiO w firmach na nowe.
Polacy kupią więcej smartfonów
W 2016 r. sprzedano w Polsce prawie 8 mln smartfonów, o ponad 5 proc. więcej niż w 2015 r. Sprzedaż w IV kw. ub.r. wyniosła blisko 2,4 mln szt. Większość urządzeń wprowadzonych na rynek w ub.r. stanowiły modele z Androidem (87,3 proc.). Drugie miejsce przypadło Apple iOS (9,9 proc.). Udział Windows systematycznie malał i w IV kw. skurczył się do 1,2 proc.
W całym 2016 r. numerem 1 na polskim rynku zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym był Samsung, z około 30-proc. udziałem. Numerem 2 w ujęciu ilościowym okazało się Huawei, a wartościowo – Apple. W ostatnim kwartale roku ilościowy udział Apple’a przekroczył 11 proc.
– W IV kw. Apple tradycyjnie osiąga lepsze wyniki, co jest związane z premierą nowej wersji iPhone’a pod koniec poprzedniego kwartału – wyjaśnia Marek Kujda, analityk IDC.
IDC prognozuje, że w 2017 r. sprzedaż smartfonów na polskim rynku dalej będzie rosła i ma sięgnąć ponad 8,4 mln sztuk, przy czym 90 proc. będą stanowić urządzenia z LTE.
Źródło: IDC
Partnerzy ocenili producentów
F-Secure zostało najwyżej ocenione przez firmy z kanału sprzedaży w aktualnym rankingu Canalysa „Vendor benchmark” dla regionu EMEA. Dostawca zabezpieczeń uzyskał średnią notę 7,0 w 10-punktowej skali. Za jej pomocą firmy z kanału sprzedaży zrzeszone w Candefero – społeczności Canalys – oceniają swoich dostawców. Ranking jest stale aktualizowany. Społeczność liczy ponad 9 tys. członków na całym świecie, a globalne wyniki bazują na ponad 24 tys. benchmarków.
Inaczej niż ranking EMEA wygląda światowe zestawienie. Tutaj na topie jest Simplivity (7,2/10). Na drugim miejscu uplasował się Pure Storage (7,1/10), zaś na trzecim Microsoft (7,0/10). Kolejne miejsca zajęli Mimecast (7,0/10) i Fortinet (6,9/10).
Ankiety Candefero pokazują również nieznaczną poprawę nastrojów w firmach działających w kanale sprzedaży na świecie, choć są one gorsze niż na początku br. Ranking „Channel Heartbeat” zmienił trend na wzrostowy w końcu lutego. Odzwierciedla on odpowiedzi 16,7 tys. firm z kanału sprzedaży. Z kolei ranking dla krajów EMEA wskazuje na niewielkie pogorszenie nastrojów firm z kanału sprzedaży od początku stycznia br.
Podobne artykuły
Puls branży IT
Istotne trendy rynkowe – produktowe, technologiczne, biznesowe – w oparciu o dane pochodzące z renomowanych agencji analitycznych, organizacji branżowych i globalnych mediów, dotyczące przede wszystkim Europy i Polski.
Puls branży IT
Istotne trendy rynkowe – produktowe, technologiczne, biznesowe – w oparciu o dane pochodzące z renomowanych agencji analitycznych, organizacji branżowych i globalnych mediów, dotyczące przede wszystkim Europy i Polski.
Puls branży IT
Istotne trendy rynkowe – produktowe, technologiczne, biznesowe – w oparciu o dane pochodzące z renomowanych agencji analitycznych, organizacji branżowych i globalnych mediów, dotyczące przede wszystkim Europy i Polski.