Usługi finansowe w „szpicy” popytu na cyfryzację

Szefowie działów IT firm finansowych są bardziej zainteresowani cyfryzacją niż CIO w jakiejkolwiek innej branży – wynika z badania Gartnera, które objęło ponad 3,1 tys. dyrektorów IT z różnych sektorów w 98 krajach. Okazało się, że cyfrowa transformacja to wręcz priorytet w bankowości (26 proc.), podczas gdy dla pozostałych respondentów średnia wyniosła 17 proc.

CIO firm finansowych są najbardziej zainteresowani BI oraz analityką (26 proc.), a także marketingiem cyfrowym (21 proc.), mobilnością i aplikacjami mobilnymi (11 proc.). Sektor ten sygnalizuje również większy priorytet rozwiązań sztucznej inteligencji (8 proc.) niż wszystkie inne branże (średnio 5 proc.). Na przeciwnym biegunie znajdują się szefowie IT w szkołach wyższych. Cyfrowa transformacja jest dla nich dopiero piątym najwyższym „strategicznym priorytetem biznesowym”.

Źródło: Gartner

 

Partnerzy cenią firmy security

Dostawcy rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa uzyskali najwyższe oceny partnerów w „benchmarku producentów” firmy badawczej Canalys w końcu listopada br. W światowym rankingu na topie znalazł się Sophos, natomiast w regionie EMEA numerem 1 okazał się F-Secure. Za nim uplasowali się: Commwault, Veeam, HP i Eset.

Ranking jest tworzony na bieżąco w oparciu o informacje pochodzące od 10,5 tys. firm należących do Candefero – społeczności partnerów Canalys. Wyniki pokazują w zaokrągleniu średnią ocen producentów z 29,1 tys. benchmarków w skali od 1 do 10.

Canalys monitoruje także nastroje przedsiębiorstw działających w kanale sprzedaży IT. Zarówno na świecie, jak i w krajach EMEA dominuje nastawienie optymistyczne. Nastroje resellerów i integratorów są nawet nieco lepsze niż przed rokiem.

 

Klienci będą inwestować w „akceleratory wzrostu”

Internet rzeczy, robotyka, rzeczywistość wirtualna i rozszerzona (VR i AR), kognitywna sztuczna inteligencja, druk 3D oraz ochrona nowej generacji będą przyczyniać się do zwiększania wydatków na globalnym rynku ICT w najbliższych latach – prognozuje IDC. Inwestycje w tych kategoriach wzrosną o 17 proc. w 2017 r. i będą przyspieszać w ciągu następnych 5 lat. IoT, robotyka, AR i VR mają stać się istotną częścią całego rynku ICT do 2021 r. Dzięki wspomnianym „akceleratorom wzrostu” globalne wydatki na rozwiązania informatyczne, począwszy od 2016 do 2021 r., zwiększą się średnio co roku o 6 proc. (z 4,3 do 5,6 mld dol.). Co istotne, większa dynamika spodziewana jest na początku przyszłego dziesięciolecia (+6,5 proc. w 2021 r.).

Zdaniem analityków wydatki na tradycyjne ICT powinny rosnąć wolniej, z uwagi na nasycenie rynku. Rozwój usług w chmurze może również ograniczyć dochody ze sprzedaży tradycyjnej infrastruktury i oprogramowania, przyczyniając się do koncentracji środków w rękach dużych dostawców usług chmurowych. Wydatki na „zwykłe” IT mają rosnąć w tempie 3–4 proc. rocznie w ciągu najbliższych pięciu lat, a na usługi telekomunikacyjne – ok. 1 proc.

W regionie CEE mobilność oraz IoT już teraz mają duży wpływ na inwestycje w IT. AR/VR oraz sztuczna inteligencja powinna prześcignąć inne kategorie pod względem tempa wzrostu w ciągu najbliższych pięciu lat.

Źródło: IDC

 

Zakrzywione monitory triumfują

W III kw. br. sprzedaż zakrzywionych monitorów na polskim rynku zwiększyła się o 128,9 proc. w porównaniu do zanotowanej w analogicznym okresie rok wcześniej – według danych z panelu dystrybucyjnego Contextu. Polski rynek wyróżnia się najwyższą dynamiką wśród 16 krajów europejskich. Wszędzie trend jest jednak podobny – odnotowano dużo większy popyt rok do roku na zakrzywione panele. W dystrybucji na zachodzie Europy wzrost ilościowy wyniósł średnio 73 proc., zaś wartościowy – 64 proc. Tymczasem wynik na całym rynku monitorów w tym regionie poprawił się tylko o 2 proc. Przewidywany jest dalszy wzrost sprzedaży zakrzywionych monitorów.

Najpopularniejsze są obecnie modele 27-calowe. Natomiast szybko rośnie zainteresowanie panelami o przekątnej długości 31,5 cala (sprzedano ich ponad 400 proc. więcej niż w ub.r.), które zdobyły 11-proc. udział w rynku (rok wcześniej było to 4 proc.).

Klienci chętnie kupują również monitory 34-calowe (prawie 20 proc. udziału w rynku), ale ze względu na stosunkowo wysoką cenę ostatnio nieznacznie tracą one udziały na rzecz mniejszych modeli. Przykładowo najmniejsze wersje, 21,5-calowe, są kilkakrotnie tańsze (już od 130 euro, czyli około 550 zł).

 

Poprawa na polskim rynku

W 2016 r., po raz pierwszy od kryzysu z roku 2009, spadła wartość polskiego rynku IT (-3,9 proc. rok do roku), natomiast w bieżącym ma nastąpić powrót do wzrostu – wynika z badania PMR przeprowadzonego wśród przedstawicieli ponad
100 największych firm w kraju. Zdaniem 38 proc. respondentów w br. głównym czynnikiem rozwoju polskiego rynku IT są fundusze unijne. Przedsiębiorcy oczekują także większej liczby inwestycji w administracji publicznej – już 31 proc. z nich liczy na więcej zamówień niż rok wcześniej. Prawie trzy czwarte pytanych (74 proc.) wyraża przekonanie, że najpóźniej w 2018 r. w sektorze publicznym ruszy kolejna fala zamówień na IT.

Wśród pozytywów wymieniano poza tym poprawę sytuacji makroekonomicznej w kraju (23 proc. wskazań) i rozwój usług w chmurze (21 proc.). Co ciekawe, niewielu respondentów (15 proc.) liczy na konieczność zapewniania cyberbezpieczeństwa jako stymulator wzrostu. Ponadto, w porównaniu z 2016 r., znacznie osłabła wiara w pozytywne skutki rosnącej świadomości potrzeb klientów w zakresie IT jako czynnika rozwoju (45 proc. w 2016 r., 21 proc. w 2017 r.) oraz większą skłonność do inwestowania (35 proc. w 2016 r. wobec 15 proc. w 2017 r.).