MŚP chcą prostych i tanich rozwiązań IT

Już 86 proc. przedstawicieli polskich małych i średnich firm uważa, że technologie informatyczne zapewniają oszczędność czasu pracy, a 65 proc. jest przekonanych, że dzięki ICT w ciągu najbliższych 5 lat będą malały koszty prowadzenia biznesu – wynika z raportu Salesforce. To może oznaczać, że przedsiębiorcy będą coraz częściej sięgać po nowe technologie. Warto przy tym pamiętać, że – według danych światowych – MŚP wybierają je przede wszystkim ze względu na łatwość użycia (95 proc.) i cenę (94 proc.).

Mimo świadomości pozytywnego wpływu IT na przedsiębiorstwo większości MŚP nie stać na własne działy informatyczne – tylko 23 proc. badanych firm ma co najmniej jedną osobę odpowiedzialną za firmową infrastrukturę. Przedsiębiorcy mają problem z rekrutacją fachowców, co sprzyja outsourcingowi. W firmach zatrudniających specjalistów IT najczęściej osobą odpowiedzialną za informatykę jest współpracownik zewnętrzny (55 proc.).

Kolejną bolączką są ograniczenia finansowe. Tylko 22 proc. badanych firm wydaje więcej niż jedną czwartą swoich rocznych budżetów na rozwiązania IT.

 

Nadprodukcja NAND flash szybko się skończy

W I kw. br. popyt na pamięci NAND flash do notebooków, tabletów i smartfonów zmaleje o 15 proc. w stosunku do IV kw. ub.r. Na tym samym poziomie pozostanie zaś zapotrzebowanie na pamięci serwerowe. W efekcie całościowy spadek popytu może sięgnąć 5 proc. Z drugiej strony dostawcy zwiększą produkcję 3D-NAND flash o więcej niż 5 proc., co po wielu kwartałach niedoborów spowoduje nadprodukcję i spadek cen SSD, czipów NAND flash i tzw. wafli – uważa TrendForce (nie prognozując przy tym skali obniżek).

Analitycy firmy ostrzegają jednak, że stan nadprodukcji szybko się skończy. Otóż ich zdaniem wskutek spadków cen dostawcy sprzętu będą częściej zamawiać takie komponenty jak UFS i SSD. Zaczną także zwiększać pojemność instalowanych pamięci. W rezultacie już w II poł. 2018 r. trend na rynku NAND flash może się odwrócić i znowu zacznie brakować tych produktów.

Dla porównania rok temu, w I kwartale 2017 r.,ceny SSD (konsumenckich i korporacyjnych) oraz eMMc/UFS, wzrosły o ponad 10 proc. (rok do roku.)

Źródło: DRAMeXchange, TrendForce

 

Więcej na cyfrową transformację

Wydatki na cyfrową transformację wzrosną na świecie w 2018 r. o 16,8 proc., do 1,3 bln dol. – prognozuje IDC. Wynik ten obejmuje sprzęt, oprogramowanie i usługi. Do 2021 r. średnia roczna stopa wzrostu ma wynieść 17,9 proc.

Zdaniem analityków w 2018 r. w związku z cyfrową transformacją firmy będą inwestować przede wszystkim (662 mld dol.) w rozwiązania umożliwiające stworzenie nowego albo zmienionego modelu operacyjnego. Celem jest zwiększenie efektywności działania przedsiębiorstwa.

Drugim największym obszarem wzrostu (326 mld dol.) będą innowacje, które zmienią sposób komunikacji między klientami, partnerami i pracownikami, pozwalając lepiej dostosować produkty i usługi do indywidualnych potrzeb.

Najwięcej w 2018 r. na cyfrową transformację mają wydawać podmioty z sektora produkcji dóbr przetworzonych (16,8 proc.), usług profesjonalnych (10,4 proc.) i produkcji surowców (10,3 proc.). Największy wzrost wydatków jest spodziewany w budownictwie (+33,1 proc.), handlu detalicznym  (+21,9 proc.) oraz  służbie zdrowia (+21,7 proc.).

Źródło: IDC

 

Priorytety bezpieczeństwa w 2018 r.

W bieżącym roku wydatki przedsiębiorstw na bezpieczeństwo zwiększą się w skali światowej o 8 proc., przekraczając 90 mld dol. – prognozuje Gartner. Wzrost inwestycji jest związany z wymogami prawnymi (jak RODO), a także z większą świadomością zagrożeń i cyfryzacją biznesów. Jednakże gros firm sięga głębiej do kieszeni dopiero wtedy, gdy pojawi się problem – 53 proc. ankietowanych przyznało, że głównym czynnikiem inwestycji w cyberochronę są przypadki naruszenia bezpieczeństwa.

W 2018 r. najszybciej mają wzrosnąć wydatki na testowanie rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, outsourcing IT i SIEM (Security Information and Event Management). Jednak nadal największą część przychodów na rynku – ponad połowę – będą generować usługi.

Do 2020 r. ponad 60 proc. przedsiębiorstw (ok. 35 proc. w 2017 r.) zainwestuje w kompleksowe narzędzia do ochrony danych, w tym ochronę przed utratą informacji (DLP), szyfrowanie i audyty skoncentrowane na danych. Brak fachowców i rosnący stopień złożoności rozwiązań powinny spowodować dalszy wzrost zainteresowania automatyzacją i outsourcingiem. W 2019 r. udział wydatków na outsourcing sprzętu i oprogramowania w rynku bezpieczeństwa w sektorze przedsiębiorstw ma sięgnąć już 75 proc. (63 proc. w 2016 r.). Firmy większą wagę będą również przywiązywać do systemów skoncentrowanych na wykrywaniu zagrożeń i służacych do reakcji na nie.

 

Dlaczego firmy wymieniają drukarki

Polskie MŚP nie spieszą się z zakupem nowych urządzeń drukujących: 41 proc. wymienia sprzęt co 5 lat lub jeszcze rzadziej – wynika z badań zleconych przez Brothera. Średnio co 4 lata zamawia nowe maszyny 11 proc. firm, a co 3 lata – 21 proc. Tylko 14 proc. deklaruje wymianę co 2 lata lub częściej. Co istotne, przedsiębiorstwa nie planują z wyprzedzeniem zastąpienia używanych urządzeń nowymi. Zwykle korzystają z nich tak długo, póki one działają – najczęściej impulsem do wymiany jest zużycie sprzętu (73 proc. wskazań). Do poszukiwania alternatywy skłaniają ich dopiero rosnące koszty serwisu i podzespołów. Co ważne, cyklu wymiany nie przyspiesza nawet atrakcyjna cena nowości rynkowych. W procesie wyboru nowego sprzętu najistotniejszy jest niski koszt eksploatacji, a następnie wysoka niezawodność oraz szybkość drukowania.