Firmy potrzebują więcej pamięci

W IV kw. ub.r. zapotrzebowanie na pamięci masowe dla przedsiębiorstw wzrosło o 13,7 proc. wobec analogicznego kwartału poprzedniego roku. Pojemność poszła w górę o blisko 40 proc., do 89,2 eksabajtów. Wartość sprzedaży zwiększyła się głównie (o prawie 34 proc.) u dostawców ODM, którzy zaopatrują bezpośrednio wielkie centra danych. W ponadprzeciętnej skali wzrosła sprzedaż pamięci serwerowych (o prawie 24 proc.), odpowiadając za 4,2 mld dol. obrotów. Największy udział w rynku miały zewnętrzne systemy storage’u, ale obroty z ich sprzedaży były niewiele wyższe niż rok wcześniej (+1,8 proc.) – 6,6 mld dol. Według analityków inwestycje przedsiębiorstw wyraźnie wzrosły ze względu na odnawianie infrastruktury i rozwój centrów danych chmury publicznej.

Liderem rynku w ujęciu wartościowym zostało HPE wraz z nową grupą H3C (joint venture HPE), obejmującą również Nimble Storage przejęty w kwietniu 2017 r. Osiągnęło 18,9 proc. udziału w globalnych przychodach w IV kw. ub.r. HPE wyprzedziło Della (18 proc.), który ostatnio słabo sobie radzi na rynku storage
(odnotował 11,4-proc. spadek sprzedaży rok do roku). Numerem 3 był IBM (5,5 proc.). Wśród największych firm najbardziej wzrosły obroty Huawei (+28,9 proc.).

Źródło: IDC

 

Branża druku: dostosuj się lub giń

Firmy zajmujące się biznesem drukarkowym muszą się zmienić, aby przetrwać w cyfrowym miejscu pracy – wynika z badania Quocirca. Aż 71 proc. menedżerów (przedstawicieli producentów urządzeń i ich partnerów) spodziewa się poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu swojego modelu biznesowego w ciągu najbliższych siedmiu lat. Jednak tylko 39 proc. twierdzi, że ich firmy są do tego bardzo dobrze przygotowane. Prawie trzy czwarte (74 proc.) uważa koncentrację na usługach za główne wyzwanie. Tym niemniej 60 proc. producentów wyraża optymizm co do wzrostu przychodów do 2025 r.

Z badania wynika, że druk mobilny, chmurowy, bezpieczeństwo, cyfryzacja papierowych dokumentów i zarządzanie nimi to najważniejsze obszary, w których organizacje oczekują lepszych wyników. Dlatego w ocenie analityków w tych sferach należy upatrywać znaczących możliwości dla branży. Zdaniem 64 proc. użytkowników końcowych za siedem lat dokumenty papierowe będą nadal ważne.

Firmy działające na rynku druku, które chcą spełnić wymagania użytkowników, muszą zainwestować w oprogramowanie i wiedzę z zakresu Big Data, dostarczając analizy związane z wydajnością pracy – wynika z raportu.

Według Quocirca branża musi skupić się na modelu ukierunkowanym na usługi, łączącym mobilność, elastyczność i bezpieczeństwo (które stanowi priorytet dla 84 proc. użytkowników) wraz z możliwością przetwarzania danych.

Źródło: Quocirca, Global Print 2025

 

3 proc. inwestycji w bezpieczeństwo IT

Średnio tylko 3 proc. budżetu IT w polskich fimach jest przeznaczane na bezpieczeństwo cyfrowe – wynika z raportu PwC. Najpopularniejsze punktowe zabezpieczenia to rozwiązania web application firewall, systemy detekcji włamań oraz filtrowanie ruchu internetowego. To ostatnie chce wdrożyć w ciągu najbliższych miesięcy kolejne 15 proc. pytanych. Szybko rośnie popularność rozwiązań antyAPT, czyli ochrony przed zaawansowanymi zagrożeniami. Przed rokiem stosowało je 26 proc. przedsiębiorstw, a obecnie – 46 proc. Zdaniem analityków powodem jest rozpowszechnienie ataków phishingowych.

Ogólną strategię bezpieczeństwa ma 65 proc. firm, a opracowane procesy reagowania na incydenty – 54 proc. Zauważalne jest rosnące zainteresowanie zarządzaniem cyberochroną – 34 proc. pytanych korzysta z systemów SIEM (Security Information and Event Management) wobec 21 proc. przed rokiem.

Nadal widać dużą niechęć do posiadania centrum operacyjnego bezpieczeństwa (SOC) – nie ma go ani nie planuje 63 proc. podmiotów, ale 15 proc. zamierza je wdrożyć. Tego typu centra uruchamiają częściej firmy energetyczne i finansowe.

 

30 proc. polskich firm w chmurze

Z przetwarzania w chmurze korzysta 30,1 proc. polskich przedsiębiorstw – wynika z danych UKE. Większość w tym celu wspomaga się zewnętrzną infrastrukturą (18,8 proc.), a 11,3 proc. używa tylko własnego sprzętu. Zdaniem pytanych największą korzyścią związaną z chmurą jest ochrona przed utratą danych (65,5 proc.).

Co ciekawe, wśród zagrożeń na pierwszym miejscu również wskazano kwestie bezpieczeństwa. Obawę wzbudza… ryzyko wycieku danych – zwłaszcza wskutek włamań hakerów (65,4 proc.) oraz z powodu awarii (50,6 proc.). Przedsiębiorców niepokoi także to, że właściciel usługi lub inne podmioty mogą przeglądać ich dane (55,6 proc.), oraz problemy z dostępnością usług w chmurze (18,7 proc.). Mniejsze znaczenie ma ryzyko wynikające z niedostatecznego uregulowania kwestii prawnych (37,6 proc.). Co istotne, na ryzyko związane z przetwarzaniem w chmurze zwraca uwagę dużo mniej pytanych przedsiębiorców (23,3 proc.) niż na zalety wynikające z korzystania z takich usług (70,4 proc.).

 

Serwery: zaskakujące 25 proc. na plusie

Światowe przychody ze sprzedaży serwerów wzrosły o 25,7 proc. w IV kw. 2017 r., a liczba dostarczonych maszyn – o 8,8 proc. W całym 2017 r. obroty zwiększyły się o 10,4 proc., natomiast poprawa w ujęciu ilościowym wyniosła 3,1 proc.

Zdaniem analityków wynik minionego kwartału jest zaskakujący. Według nich większa sprzedaż jest związana głównie z dobrą sytuacją gospodarczą na świecie. Znaczenie ma też wzrost cen sprzętu. Więcej serwerów zamawiały zarówno wielkie centra danych, jak i przedsiębiorstwa, z powodu postępującej cyfryzacji biznesów. Gartner w 2018 r. spodziewa się dalszego umiarkowanego wzrostu, w związku z wdrażaniem modelu hybrydowego IT w firmach (łączącego zasoby on-premises oraz chmury publicznej).

W IV kw. ub.r. na rynku serwerów Dell EMC odnotował znacząco większe przychody niż rok wcześniej (o blisko 40 proc.). Dzięki temu wyprzedził HPE i został globalnym liderem w ujęciu wartościowym.